با توجه به آمار مراکز شماره گذاری کشور در سال جاری نقل و انتقال موتور 38 درصد افزایش یافته و میزان شماره گذاری موتورسیکلت های نو شماره نیز 35 درصد رشد را تجربه کرده است. بر اساس آمارها هم اکنون از حدود 33 میلیون دستگاه انواع وسیله نقلیه موجود در کشور بیش از یازده و نیم میلیون دستگاه یعنی معادل 35 درصد از انواع وسایل نقلیه را موتورسیکلت تشکیل می دهد.
به نقل از شهروند آنلاین، در حال حاضر برای خرید یک موتور سیکلت ارزان قیمت باید حداقل 15 میلیون تومان پول در جیب خود داشته باشید. میانگین قیمت موتورسیکلت در کشورمان حدود 40 میلیون تومان است و با این وجود نگرانی برای سرقت یا آسیب دیدن این دسته از وسایل نقلیه افزایش یافته است.
در کشور ما امکان صدور بیمه بدنه برای موتور سیکلت ها وجود ندارد اما با توجه به اینکه بهای این دسته از وسایل نقلیه افزایش یافته بسیار خواهان دریافت چنین خدماتی هستند. گفته می شود تعدادی از شرکت های بیمه درصدد تدوین شیوهنامهای برای پوشش این نوع بیمه هستند.
البته تعدادی از شرکت های بیمه ای نیز حاضر به صدور بیمه نامه بدنه برای موتورسیکلت ها نیستند چراکه شمار تصادفات موتورسیکلت در ایران بالاست و به همین جهت جاذبهای برای آن ها ندارد. به گفته شرکتهای بیمه ریسک صدور بیمه نامه بدنه و سرقت برای موتور سیکلت بسیار بالاست و صدور این بیمه نامه نه برای بیمه گذار و نه برای بیمهگر صرفه اقتصادی ندارد. البته آمارهای اعلامی از طرف پلیس پیشگیری از واقعیت دیگر خبر می دهد.
بر طبق آمارها طی 6 ماه نخست امسال سرقت موتورسیکلت بیش از 12 درصد کاهش یافته و سرقت خودرو نیز یک کاهش 8.8 درصدی را تجربه کرده است. گفته می شود علت اصلی این کاهش اجرای طرح های امنیتی جدید و البته احتیاط بیشتر دارندگان موتورسیکلت است. آخرین آمارهای اعلامی می گویند 77 درصد موتورسیکلت های کشور یعنی حدود 9 میلیون موتور فاقد بیمه نامه اند.
مدیر روابط عمومی شرکت بیمه ایران در این باره می گوید: قشر ضعیف و کمدرآمد جامعه بیشترین صاحبان این وسیله نقلیه را تشکیل میدهند که در اغلب موارد قادر به پرداخت حق بیمه شخص ثالث خود نیستند؛ در چنین شرایطی احتمال استقبال از بیمه بدنه موتورسیکلت بسیار ضعیف است. البته فعالان این صنعت شفاف نبودن قوانین بیمهای را دلیل اصلی استقبال پایین مردم از خدمات بیمهای میدانند.
بر اساس آمارهای اعلامی در 40 درصد از تصادفات درون شهری موتورسیکلت ها نقش دارند به گونهای که در سال 1395 این وسایل نقلیه در حدود 58 هزار فقره از تصادفات حضور داشتند.
جالب است بدانید بر اساس آمارها 21 درصد از موتور سیکلت های کشور در تهران تردد میکنند. تهران بزرگ با حدود 2 میلیون دستگاه موتورسیکلت، خراسانرضوی 1.3میلیون دستگاه، اصفهان 1.2میلیون دستگاه، فارس 916هزار دستگاه و خوزستان با 564هزار دستگاه موتورسیکلت بیشترین موتورسیکلتهای کشور را به خود اختصاص دادند. در مقابل این استانها، استانهای کهگیلویهوبویراحمد با 25هزار دستگاه موتورسیکلت، ایلام 34هزار دستگاه، اردبیل 50هزار دستگاه، چهارمحالوبختیاری 65هزار دستگاه و خراسانجنوبی با 84هزار دستگاه موتورسیکلت کمترین موتورسیکلتهای کشور را در خود جای دادهاند.