بیشتر سرویس های اینترنتی که از سوی سیلیکون ولی برای جهان عرضه می شوند، در چین مسدود هستند و جالب اینکه خود چینی ها، نمونه های مشابهی از آنها را ساخته اند. این کشور سرویس های اینترنتی خودش را دارد؛ از شبکه های اجتماعی گرفته تا موتورهای جستجو. تصور کنید در کشوری زندگی کنید که دسترسی به موتور جستجوی گوگل و تمام زیرمجموعه های آن غیر ممکن باشد.
شبکه های اجتماعی هم در چین حکایت جالبی دارند و خود چینی ها برای هر یک از محصولات سیلیکون ولی، جایگزینی تولید کرده اند. برای مثال اکنون جایگزین توییتر در این کشور «Weibo» نام دارد و همین شبکه بومی در آخرین گزارشی که ارائه داده، خبر می دهد که بیش از 340 میلیون کاربر فعال به شکل ماهانه در چین از آن استفاده می کنند.
حالا نکته قابل توجه اینجاست که خود توییتر، که به تمام جهان (به جز چند کشوری که در آنها مسدود است) سرویس می دهد، 12 میلیون کاربر ماهانه کمتری از نسخه چینی اش که صرفاً یک کپی بوده، دارد.
Weibo سه سال از توییتر جوان تر است، ولی حالا کاربران بیشتری دارد
پرنده آبی واقعی، کار خود را در جولای 2006 آغاز کرد و اکنون تقریبا 11 سال سن دارد. Weibo که سه سال پس از آن متولد شد و حالا تعداد کاربرانش از خود توییتر بیشتر شده است. جالب تر اینکه 47 درصد از جمعیت کشور چین به طور کلی به اینترنت دسترسی ندارند و به این شبکه متصل نیستند و همین مسئله به معنای آن است که در آینده و با اتصال کاربران دیگر چینی به شبکه اینترنت، آمار افرادی که از Weibo استفاده می کنند هم به شکل عجیبی افزایش خواهد یافت.
Weibo امروز گزارش مالی اش از سه ماه نخست سال 2017 را منتشر کرده و خبر از درآمدی 199.2 میلیون دلاری می دهد، در حالی که در سه ماه ابتدایی 2016، درآمدی 119.3 میلیون دلاری داشته که همین موضوع حکایت از رشد بسیار مناسب آن دارد.