ماهان شبکه ایرانیان

اینستالایف/ عاقبت کمپین ظرف مهربانی در تیکِ نیک چه شد؟

«اینستالایف» این هفته مربوط می‌شود به ایده‌ی جالب و مفید گروه تیکِ نیک که رساندن دست‌نخورده‌های غذاهای رستوران‌ها به افراد نیازمند است. با بنیتا همراه باشید تا نتیجه این طرح را بدانید.

اینستالایف/ عاقبت کمپین ظرف مهربانی در تیکِ نیک چه شد؟

همیشه در «اینستالایف» به شما کاربران محبوبی را معرفی کرده‌ایم که در صفحه‌ی اینستاگرامشان حرفی برای گفتن داشته‌اند. اما این‌بار به سراغ صفحه‌ای می‌رویم که شخصی نیست. «اینستالایف» این هفته قرار است کمک کند تا یک فرهنگ ترویج یابد. فرهنگ جلوگیری از اسراف و فرهنگ کمک به گرسنگان. پس با بنیتا همراه باشید تا بدانید تیکِ نیک چیست.

مدتی پیش نام تیکِ نیک با طرح ایده‌ای جالب، مفید و کاربردی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. این گروه با هدف جمع‌آوری غذاهای دست‌نخورده رستوران‌ها و رساندن آن به گرسنگان توانست قدمی در راستای فرهنگ‌سازی و کمک به انسان‌های شریف و بی‌بضاعت بردارد. تیکِ نیک یک کسب و کار اجتماعی آنلاین است که در کنار فعالیت‌های خود می‌خواهد با یک تیر دو نشان زده و با رساندن غذاهای دست‌نخورده به فقیران و نیازمندان، علاوه بر جلوگیری از اسراف، جلوی گرسنه خوابیدن انسان‌ها را بگیرد. این ایده آن‌قدر در نظر کاربران ایرانی جذاب آمد که در مدت کوتاهی ویدئوی آن پربازدید گشت.

سوگل طهماسبی

کمپین ظرف مهربانی، ایده‌ی جالب این گروه به مدت یک هفته در ماه مبارک رمضان اجرا شد و بازتاب خوبی در اپلیکیشن محبوب اینستاگرام داشت. «اینستالایف» تصمیم گرفت مطلب خود را به این ایده‌ی موثر اختصاص داده و طی مصاحبه‌ای با خانم دخانچی، یکی از مسئولین تیکِ نیک جویای روند کار و دلیل ادامه‌دار نشدن این کمپین باشد.

تیک نیک

برای ما بگویید کمپین ظرف مهربانی از کجا شروع شد و به کجا رسید؟

راستش خودمان هم فکر نمی‌کردیم طی مدت زمان کوتاهی ویدئوی این طرح در شبکه‌های اجتماعی پر بازدید شود. ظرف مهربانی ایده‌ای بود که قصد داشتیم آن‌را امتحان کنیم اما قبل از پربازدید شدن ویدئو، بسیاری از رستوران‌ها از همکاری با ما سر باز زدند و حتی برخورد بدی داشتند. اما به محض پخش شدن آن در اینستاگرام درخواست‌های زیادی از جانب رستوران‌های متعددی به سمت تیکِ نیک سرازیر شد. ما تجربه‌های خوب و بدی از همکاری با رستوران‌ها پیدا کردیم. مثلا رستوران‌هایی بودند که مدیر یا صاحب آن شخصا به سراغ مشتری‌های خود می‌رفت و طرح را برایشان توضیح می‌داد. یا این‌که غذای اضافه پخت شده‌ی خود را در اختیار ما قرار می‌دادند که ما را دلگرم می‌کرد. اما در این میان رستوران‌هایی هم بودند که فقط برای مطرح شدن نامشان در این طرح مشارکت کردند اما هیچ‌گاه غذایی به ما تحویل ندادند! 

ظرف مهربانی چه مدت اجرا شد و چقدر موثر بود؟

یک هفته از ماه رمضان این طرح را به‌صورت آزمایشی اجرا کردیم و توانستیم شبی 100 تا 200 ظرف غذا به مردم نیازمند برسانیم. این غذاها را به عنوان سحری در بین مردم محروم مناطق اطراف ورامین پخش کرده و صحنه‌های جالبی دیدیم. آن‌ها اصراری بر گرفتن غذای بیشتر نمی‌کردند. مناعت طبع داشتند و بسیار شریف بودند.

بعد از یک هفته آزمایشی این طرح کاملا قطع شد؟

نه در واقع! به خاطر سر و صدا کردن این ایده، باشگاه انقلاب همین طرح را برای کلاس‌های تابستانی کودکان عضو این مجموعه اجرا کرد. طوری که غذای این کودکان به دو قسمت زیاد و کم تقسیم می‌شود و از آن‌ها خواسته شده اگر کل غذا برایشان زیاد است یکی را به این طرح اختصاص دهند. خوشبختانه کودکان واکنش بسیار امیدوار کننده‌ای به کمپین ظرف مهربانی نشان دادند. با این‌که اعضای این مجموعه ورزشی عموما از قشر کاملا مرفه جامعه هستند، ظرف مهربانی توانست کودکان گرسنه و محروم را در ذهن آن‌ها پررنگ کند. هدف تیکِ نیک فرهنگسازی بوده و این قطعا روی بچه‌ها موثرتر خواهد بود.

آینده‌ی این کمپین چه می‌شود؟

ما در حال بررسی شرایط هستیم که این طرح را رها نکنیم اما برای همیشگی شدن آن یک تیم و بزرگ و فعال خیریه لازم است. همان‌طور که می‌دانید ما خیریه نیستیم. یک کسب و کار کوچک آنلاین هستیم که با هدف جا انداختن فرهنگ اسراف نکردن این طرح را راه‌اندازی کردیم. بسیاری به ما پیشنهاد دادند برای همین ایده یک خیریه تاسیس کنیم اما در حال حاضر ما همه‌ی جوانب را بررسی می‌کنیم تا به بهترین نتیجه برسیم.

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

«اینستالایف» از طرح‌هایی این‌چنینی برای کمک به گرسنگان و نیازمندان حمایت می‌کند. به همین منظور خواهشمندیم اگر ایده‌های مفید و موثر از موسسات، انجمن‌ها و NGOهای مختلف یافتید در همین مطلب به‌صورت کامنت به ما اطلاع داده تا با معرفی آن‌ها برای کمک به دیگران قدمی برداریم. در پایان اگر دوست دارید می‌توانید سری به مطلب«این طلبه جوان سرش درد می‌کند برای کار خیر» بزنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان