امروزه صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها دارای جایگاه و اهمیت ویژه ای است. توسعه گردشگری، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون بیکاری بالا، محدویت منابع ارزی و اقتصاد تک محصولی مواجه هستند از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این میان گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط می گردد و بطور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی می شود که اصلی ترین هدف از آن ها تجربه ای مذهبی است.
شهر مشهد، بزرگترین کلان شهر کشور پس از تهران و مهمترین مقصد زیارتی در ایران بحساب می آید. نه تنها مهم ترین شهر گردشگری ایران است بلکه در جهان اسلام نیز از جنبه گردشگری مذهبی – فرهنگی مورد توجه است. در این راستا آنچه قبل از هر چیز باید مدنظر قرار گیرد مطالعه علمی ظرفیت ها و توانمندی های این شهر می باشد؛ از این رو در این پژوهش بدنبال رتبه بندی متغیرهای قابل کنترل (آمیخته بازاریابی) گردشگری مذهبی جهت حصول مزیت رقابتی پایدار بعنوان یکی از راهکارهای جدی استفاده از توانمندی ها و قابلیت های بازاریابی همه جانبه آن هستیم. پژوهش حاضر از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) به دنبال رتبه بندی عناصر آمیخته بازاریابی در گردشگری مذهبی ایران (مطالعه موردی: مشهد مقدس) و هم چنین رتبه بندی مولفه های هر یک از این عناصر است.نتیجه این بود که مولفه قیمت، افراد، خدمات گردشگری، ترفیع، مکان بترتیب دارای بیشترین اولویت هستند.
مهدوی ایرج,ظریف فائزه
منبع : پایگاه اطلاعات علمی

برای دانلود متن کامل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید :
Tourism45