سنت‌های روز اول مدرسه در کشورهای مختلف دنیا

روز اول مدرسه و شروع سال تحصیلی جدید در کشورهای مختلف دنیا با روش‌های گوناگونی جشن گرفته می‌شود. این درحالی است که تاریخ شروع هرسال جدید تحصیلی در هرکشور متفاوت است و همچنین سیستمهای تحصیلی و فلسفه‌های آموزشی متفاوتی در سراسر دنیا وجود دارد.

مدرسه

روز اول مدرسه و شروع سال تحصیلی جدید در کشورهای مختلف دنیا با روش‌های گوناگونی جشن گرفته می‌شود. این درحالی است که تاریخ شروع هرسال جدید تحصیلی در هرکشور متفاوت است و همچنین سیستمهای تحصیلی و فلسفه‌های آموزشی متفاوتی در سراسر دنیا وجود دارد.

نیم‌نگاهی به این تفاوتها، به ویژه در سنتهای رایج در سراسر دنیا جالب توجه است:

 مدرسه

*آلمان:

در روز اول شروع مدارس در آلمان، دانش آموزان یک قیف مدرسه‌ای به نام Schultüte دریافت می‌کنند که این قیف درواقع هدیه‌ای از طرف والدین آنهاست ودر آن شیرینی، شکلات، وسایل هنری، وسایل درسی، ظرف ناهار، کتابهای کوچک و هدایای متنوعی قرار داده می‌شود و بچه‌ها می‌توانند این هدیه را در مدرسه باز کنند. هیچ اجباری نیست که بچه‌های کلاس اولی، نوشتن را بلند باشند و حتی بتوانند اسم خودشان را بنویسند. اما آنها باید بلد باشند که یک خودکار را چطور در دست بگیرند. در مدرسه علاوه بر تلاش برای آموزش علم و پرورش فیزیکی بچه ها، برروی مهارتهای اجتماعی آنها نیز کار می‌شود.

*روسیه:

مدارس در روسیه در روز دانش بازگشایی می‌شود. این روز به منزله اولین روز مدرسه و اولین روز پائیز به حساب می‌آید. در این روز، اکثر بچه ها، با کفش‌هایی نو به مدرسه می‌روند و معمولا دانش آموزان دوره ابتدایی و دانش آموزان دبیرستانی در یک ساختمان به تحصیل می‌پردازند.

*هلند:

بچه‌های هلندی بعد از تولد 4 سالگی شان به مدرسه می‌روند. در دو سال ابتدایی بچه‌ها در مدرسه با هم بازی می‌کنند و مهارتهای اجتماعی را می‌آموزند و وقتی شش ساله شدند، مدرسه و تحصیل به معنای واقعی را آغاز می‌کنند. البته مدرسه رفتن برای بچه‌ها تا سن 5سالگی اجباری نیست.

*لهستان:

در روز اول شروع سال تحصیلی جدید در لهستان، بچه‌ها لباسهایی رسمی را برتن می‌کنند و با بلوزی سفید، همراه با شلوار یا دامن‌هایی به رنگ آبی نفتی (برای دخترها) و کت و شلوار برای پسرها به مدرسه می‌روند ودر جشن شروع سال تحصیلی حضور می‌یابند. به علاوه در روز اول سال تحصیلی برای دانش آموزان کلاس اولی، جشن ویژه‌ای برای آنها تدارک دیده می‌شود که در آن جشن بچه‌ها هم قسم می‌شوند تا به خوبی درس بخوانند.

*فنلاند:

مدارس فنلاندی جزو بهترین مدارس دنیا به حساب می‌آیند. دانش آموزان تا کلاس سوم، نمره‌ای دریافت نمی‌کنند و تا سال دوازدهم، امتحان ملی نمی‌دهند. از همین رو معلم‌ها کمت تحت فشار هستند، چرا که رتبه و امتیازات مدارس با هم مقایسه نمی‌شوند. همه به معلم‌ها اعتماد دارند و برایشان احترام زیادی قائلند ودرعین حال معلمان، اقتدار زیادی هم دارند.

مدرسه

*ژاپن:

اندکی قبل از شروع سال تحصیلی جدید، دانش آموزان، خودشان به مدرسه می‌روند و کلاسهای درس را تمیز می‌کنند. در مدارس ژاپن، چیزی به نام رستوران وجود ندارد و بچه‌ها ناهارهایشان را از خانه می‌آورند. دراین کشور رسم است که پدربزرگها و مادربزرگها، برای نوه هایشان کیف مدرسه می‌خرند.

*تایوان:

درشروع سال تحصیلی در این کشور، دانش آموزان باید یونیفورم‌های جدیدی را تهیه کرده و کیفهای جدیدی برای مدرسه خریداری کنند. آنها در روز اول مدسه باید یک جامدادی جدید داشته باشند و در آن لوازم التحریرشان را قرار دهند و البته بردن غذا از خانه اجباری نیست.

*نیجریه:

سال تحصیلی دراین کشور به سه بخش تقسیم می‌شود و دو ماه بین هر دوره فاصله است. مدارس نیجریه‌ای سختگیری‌های خاصی درمورد نحوه لباس پوشیدن بچه ها، مدل موهایشان و زیورآلاتشان دارند و این را در روز اول مدرسه به والدین یادآوری می‌کنند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان