در سیاه‌چاله‌ها سرنگون نشوید (۱)

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و هر بار افتادن در یک سیاه‌چاله هم معادل از دست رفتن هزارها کیلوکالری انرژی و ساعت‌ها زمان می‌باشد.

در سیاه‌چاله‌ها سرنگون نشوید (1)

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

اگر تاکنون در چاله‌های زمان‑انرژی افتاده باشید، می‌توانید در این مقاله با ما همراه شوید! شاید تعجب کنید و بپرسید این اصطلاح، که برخلاف ظاهرش ربطی به چاله‌های فضایی هم ندارد، دیگر چیست؟

در این مقاله به بحث چاله‌های زمان – انرژی و راه خروج از آن می‌پردازیم؛ چرا که بسیاری از ما بدون آنکه بدانیم، در چاله‌ها و سیاه‌چاله‌های متعددی گرفتاریم. همان‌طور که می‌دانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و هر بار افتادن در یک سیاه‌چاله هم معادل از دست رفتن هزارها کیلوکالری انرژی و ساعت‌ها زمان می‌باشد؛ به همین دلیل شناخت سیاه‌چاله و خروج یا پیشگیری از افتادن در آن ضرورت دارد.

تقریبا همه ما تجربه ناخوشایند و حتی دردناک فریب خوردن و تبعات منفی آن را داشته‌ایم. این فریب خوردن ممکن است اختصاصی (یعنی مربوط به یک موضوع خاص که نسبت به آن حساسیت داشته و آن را در سرنوشت خود موثر می‌دانیم)، یا عمومی باشد؛ مثل زمانی که در خرید کالا یا پرداخت وجه یا موارد مشابه، سرمان کلاه می‌رود.

معمولا وقتی متوجه گول خوردن‌مان می‌شویم که دیگر کار از کار گذشته و جبران ضرر، سخت یا غیرممکن شده است. در این حالت، گویی در چاله بزرگی افتاده‌ایم که برای مدتی امکان حرکت درست و مقبول، امکان رشد و پیشرفت و حتی آرامش از ما گرفته شده و زمان، امکانات و انرژی‌مان به هدر رفته است. بدیهی است در چنین حالتی، چاره‌ای جز خروج اضطراری نداریم.

گرفتار شدن در سیاه‌چاله‌ها آنقدر ناخوشایند است که بعضی اوقات از ترس گول خوردن و تجربه ناخوشایند افتادن در سیاه‌چاله از آن طرف بام می‌افتیم و زیاده از حد محتاط و بی‌اعتماد می‌شویم و همه رفتارها و حرکات افراد را به حساب فریب دادن می‌گذاریم و تصور می‌کنیم همه آدم‌ها می‌خواهند از ما سوء‌استفاده کنند. در این حالت هم از تعادل خارج شده و به سمت حالتی بیمارگونه پیش خواهیم رفت که به بدگمانی و بی‌اعتمادی شدید نسبت به اطرافیان و همچنین از دست رفتن عشق و محبت نزدیکان‌مان در درازمدت منجر می‌شود.

دلیل سقوط در سیاه‌چاله‌ها

برخی از دلایل سقوط در سیاه‌چاله‌ها عبارتند از:

- عدم خودشناسی

اکثر ما در طول زندگی و حتی در طول شبانه‌روز بارها گول می‌خوریم که گاهی ناشی از عدم خودشناسی است. در واقع، ما باید قبل از آنکه دیگران را مسوول فریب خوردن‌مان بدانیم، نگاهی به خودمان بیندازیم و از خود بپرسیم چه شد که هوشیاری‌ام را از دست دادم؟ چه شد که متوجه حیله‌های طرف مقابل نشدم؟ چرا حواسم را جمع نکردم؟

چه شرایطی باعث شد از عقل و منطق خود به‌درستی استفاده نکنم؟ چه شد که گول خوردم‌؟ و با یافتن جواب این سوالات، یک یا چند گام به شناخت خود و رفع نقاط ضعف‌مان نزدیک‌تر شویم، کمبودها و نیازهای‌مان را بشناسیم و آنها را از راه‌های معقول‌تری جبران کنیم...

برای خواندن بخش اول- در سیاه‌چاله‌ها سرنگون نشوید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر