گالری گردی بنیتا؛ هفته سوم آبان ۹۵/قسمت اول [اختصاصی بنیتا]

خوشبختانه گالری گردی و بازدید از نمایشگاه‌های هنری در میان مردم در حال رواج است و اقبال عمومی به این امر فرهنگی و البته ارزان قیمت، در حال افزایش است

خوشبختانه گالری گردی و بازدید از نمایشگاه‌های هنری در میان مردم در حال رواج است و اقبال عمومی به این امر فرهنگی و البته ارزان قیمت، در حال افزایش است. عوامل زیادی در این امر دخیل‌اند اما شاید بتوان حمایت هنرمندان و بازیگران مشهور از این نمایشگاه‌ها را، یکی از مهم‌ترین این دلایل عنوان کرد. چندی پیش زنان سینمای ایران در نمایشگاه 26 زن عکاس حضور پیدا کردند و تاثیر زیادی بازدید از این نمایشگاه داشتند. این مطلب را می‌توانید در بنیتا بخوانید.

نمایشگاه 1001 بشقاب در گالری شیرین

گالری‌ها نیز با استفاده از همین امتیاز و نیز به نمایش گذاشتن آثار با کیفیت، سعی در افزایش مخاطب دارند. یکی از این گالری‌ها، گالری شیرین است. این گالری از مشهورترین و معتبرترین گالری‌های کشور است و آثار بسیاری از هنرمندان بسیاری را در رسانه های مختلف هنری به نمایش گذاشته است. این گالری توسط شیرین پرتوی در سال 1384 تاسیس گردید. نمای زیبا و منحصر به فرد این گالری و حیاط زیبای آن به همراه فروشگاه کتاب، محیط جذاب و دلنشینی را رقم زده است حال این محیط زیبا و دلنشین میزبان آثاری است از هنرمندان مختلفی که در رشته‌های گوناگون فعالیت دارند؛ اما این بار در یک قالب خاص کار کرده‌اند. همه‌ی این هنرمندان آثار نقاشی روی بشقاب خلق کرده‌اند و به کوشش «آزاده شولی» در گالری شیرین به نمایش گذاشته‌اند.

نمایشگاه 1001 بشقاب در گالری شیرین

آزاده شولی برای این نمایشگاه متن بلند بالایی نوشته که بخش‌هایی از آن را میخوانید: «...گرای شهای مهمی از هنر معاصر همچون فمینیسم تلاش کردند تا آثاری خلق کنند که یکی از ویژگی های آن از بین بردن تمایز بین هنرهای تجسمی و کاربردی است. این تعاریف جدید تا آن جا پیش رفت که مرز هنرها از بین برداشته شد تا جائیکه در بسیاری از مصادیق هنری مدیاهای مختلف و نحوه به کارگیری آنها امکان دسته بندی های رایج آثار هنری همچون نقاشی، مجسمه سازی و ... را گرفت. به همین نحوه نیز واژه های نقاش، مجسمه ساز و ... با واژه هنرمند تعویض شد تا تمامی گرایش های هنری که در فضای سیال پیش آمده حضور دارند را پوشش دهند. با این اوصاف امید آن م یرفت که کشورهایی که سابقه هنرشان بیش از هر چیز در اشیای کاربردی آ نها است به میراث گذشته و امکان نوآوری آن توجه بیشتری کنند.

نمایشگاه 1001 بشقاب در گالری شیرین

اما دریغ نه تنها این گونه نشد بلکه در یک تلقی سطحی از تعاریف جدید بر بسیاری از ظرفی تهای بالقوه چنین هنرهایی خط بطلان کشیده شد. در این میان همچنان سرامیک و آن چه در سال های اخیر بر سر آن در جامعه ما آمد مصداقی در خور توجه است و صد افسوس که در ریشه یابی این مهم عامل اصلی خود سرامیست ها به نظر می آیند. کافی است نگاهی از سر تأمل به تولیدات مختلف سال های اخیر ایران داشته و صر فنظر از معدود آثار مشخص معاصر، آ نها را مورد مطالعه قرار دهیم. به غیر از سنت رایج تولید سفال در هنر ایران که موضوع این نوشته نیست دو جریان رایج نمایش آثار سفالی هنری نیز که در گالری ها و همچنین آثاری تحت عنوان سرامیک کاربردی هنری به تولید رسیده اند مصادیق این مطالعه است. در دسته اول گاه چنان آثاری به نمایش درآمده اند که تنها ارتباطشان با پیش زمینه های این مدیا در جغرافیای ایران همان سرامیک بودنشان است. این آثار گاه چنان معاصر شده اند که حتی هیچ مصداقی برون مرزی هم نم یتوان برایشان یافت. متاسفانه این آثار بیشتر توسط کسانی ترویج می شوند که خود باید متذکر چنین انحرافاتی باشند. اما گویی سرامیست بودن نزد آنها با هنرمند بودن مغایرت دارد. گویی برای رهایی از چنین اتهامی کافی است جنبه کاربردی را از اثر سرامیکی حذف کنیم تا خود و اثر خود را واجد شرایط هنر معاصر بدانیم... از چند سال پیش تصمیم گرفتم به عنوان کسی که با سرامیک کار می کند آهست هتر و به دور از هیجان های ناشی از جریان های زودگذر جامعه کار کنم. حتی نمایشگاه فردی را که پیاپی برگزار م یکردم به کنار گذاشتم در کارگاه شخصی ام به تدریس، تولید و ارتقا کیفی و ضرورت های اولیه برای یک کار سرامیکی پرداختم. از دو سال پیش اما به فکر یک کاری بودم که بتوانم ضمن توجه به جنبه های هنری معاصر بخش کوچکی از ویژگی های یک اثر سرامیکی را نشان دهم...»

نمایشگاه 1001 بشقاب در گالری شیرین

نمایشگاه 1001 بشقاب در گالری شیرین

نمایشگاه 1001 بشقاب در گالری شیرین

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان بسیار مطرح کشور چون مرحوم داوود رشیدی، احترام برومند، امیرحسین صدیق، بهرام عظیمی و بسیاری از هنرمندان دیگر به نمایش درآمده است. این نمایشگاه قرار است که در 4 بخش برگزار شود و در هر بخش حدود 250 اثر به نمایش درآید. بخش نخست این نمایشگاه از 14 آبان آغاز گشته و تا 26 آبان ادامه خواهد داشت، با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبرو شده. کلیت نمایشگاه را می‌توان قابل قبول دانست؛ هرچند برخی از آثار بسیار قوی کار شده‌اند و تعدادی نیز از کیفیت هنری لازم برخوردار نیستند و بخش عمده‌ای را نیز می‌توان از نظر کیفیت کار، قابل قبول دانست. بسیاری از هنرمندان این آثار، عواید حاصل از فروش آثار خود را به امور خیریه اختصاص داده‌اند.

هنوز مشخص نیست که بخش بعدی این نمایشگاه، در چه زمانی برگزار خواهد شد. برای دیدن این آثار می‌توانید به گالری شیرین واقع درخیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه ی سیزدهم، پلاک 5 مراجعه نمایید.

گزارش و عکس‌های این گالری توسط امین نعمتی خبرنگار اختصاصی بنیتا تهیه شده است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر