ماجرای نوزادی که هنگام زایمان سرش از تنش جدا شد

سیستان و بلوچستان در بهت فرو‌رفت. شاید تنها سیستان و بلوچستان هم نه. هرکسی که خبر را شنید و عکس را دید، شوکه شد. خبر آمد که سر نوزادی هنگام زایمان از تنش جدا شده است. سر را دوخته‌اند و جنازه را به خانواده تحویل داده‌اند.

به گزارش روزپلاس، روزنامه اعتماد در ادامه می نویسد: عکس‌های این نوزاد در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورند. پدر نوزاد شکایت می‌کند و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر این را یک انتخاب ناگزیر می‌دانند؛ نوزاد مرده اگر از کانال زایمانی مادر خارج نمی‌شد، مادر هم از دست می‌رفت. خبر درست است. سر نوزاد از بدنش جدا شده است اما پشت پرده داستان چیز دیگری است؛ عمدی در کار نبوده است. نوزاد جان خود را از دست داده است و پزشکان به ناچار برای نجات جان مادر، هنگام تلاش برای خروج او از بدن مادرش، این حادثه را رقم می‌زنند.

 

چند وقت پیش متنی از قول بستگان یک نوزاد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که مدعی می‌شد سر این نوزاد هنگام زایمان از تنش جدا شده است. در این متن آمده بود: «به دلیل بزرگ بودن جثه بچه، مادر درخواست سزارین کرده بود اما پزشکان قبول نکردند. این مادر ساعت ۸ شب دچار درد شدید می‌شود و پرستاران را صدا می‌کند اما کسی توجه نمی‌کند، تا اینکه نوزاد به مرحله‌ای از تولد می‌رسد و پرستاران با دستپاچگی برای بیرون کردن نوزاد تلاش می‌کنند اما به دلیل بزرگ بودن جثه نمی‌توانند او را بیرون بیاورند. حتی یک مرد از پرسنل بیمارستان را صدا می‌کنند ولی باز هم موفق نمی‌شوند و در همین حالت یا سر از تن بچه جدا می‌شود یا اینکه خودشان سر را می‌برند. بعد هم فورا مادر را برای سزارین به اتاق عمل می‌برند و نیمه دیگر بدن را ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب از بدن خارج می‌کنند، سپس به هم بخیه می‌زنند و داخل ملحفه تحویل خانواده مریض می‌دهند.»

 

 

همچنین پدر این نوزاد فوت شده از شکایت علیه پرسنل بیمارستان خبر داد و به «شستون» گفت: «همسرم را برای زایمان از دلگان به ایرانشهر برده و در بیمارستان ایران این شهرستان بستری کردم. درد زایمان همسرم بسیار زیاد بود و وقتی پرستاران وضعیت را مشاهده کردند، اقدام به کشیدن سر نوزاد می‌کنند که منجر به جدا شدن سر از بدن می‌شود.»

 

پدر نوزاد فوت‌شده ادامه داد: «برای انجام زایمان کامل، عمل سزارین انجام می‌شود تا جسم نوزاد به صورت کامل از بدن مادر جدا شود اما پس از مشاهده کودک متوجه شدم گردن او را بخیه زده‌اند.»

 

او با اشاره به اینکه همسر او ساعات آغازین شب زایمان کرده است، گفت: «اواخر شب بود که پرستاران اطلاع دادند نوزاد در شکم بیمار فوت کرده است و روز بعد برای سیر مراحل قانونی به بیمارستان مراجعه کنند. پس از دریافت جنازه نوزاد متوجه شدیم که سر نوزاد از بدن جدا و از بخیه برای اتصال سر به بدن استفاده کرده‌اند که پس از مشاهده وضعیت موضوع را به مقامات قضایی و پزشکی قانونی گزارش دادیم.»

 

این پدر با بیان اینکه برای بررسی موضوع فوت نوزاد، شکایت کرده‌اند، اضافه کرد: «پزشک معالج همسرم را تهدید کرده که اگر شکایت کند نه تنها کاری از پیش نخواهد برد بلکه خود را به کشتن می‌دهد.»

 

او ادامه داد: «در حال حاضر حال جسمانی همسرم مساعد نیست و در‌ آی‌سی‌یو بستری است که به زودی او را برای درمان به کرمان خواهند برد.»

 

در ادامه کامران کردی، سرپرست معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر درباره این خبر گفت: «آنچه در فضای مجازی تحت عنوان جدا کردن سر نوزاد در حال زایمان مطرح شده است، قضاوتی یک‌سویه از مدیریت زایمانی پیچیده بوده است که اولویت نخست آن نجات جان مادر بوده است.»

 

او ادامه داد: «مادر باردار مراجعه‌کننده به زایشگاه بیمارستان ایران، خانمی با بارداری دوم بوده است که زایمان اول او به صورت طبیعی بوده است. مادر باردار با شکایت شروع دردهای زایمانی مراجعه کرده و بستری می‌شود.»

 

کردی گفت: «بر اساس این سابقه و همچنین سونوگرافی هفته سی و چهارم بیمار، پزشک معالج اجازه ادامه زایمان به صورت طبیعی به او می‌دهد. در روند زایمان نوزاد دچار دیستوشی شانه (گیر کردن شانه‌های نوزاد در کانال زایمان) می‌شود و به علت اِدِم شدید برای نجات جان مادر، بیمار به اتاق عمل منتقل شده و نوزاد گیر کرده و فوت‌ شده از کانال زایمانی خارج می‌شود که این امری پذیرفته شده در بحث‌های تخصصی زایمان با اولویت نجات جان مادر است.»

 

به گفته او، بنا به دستور سرپرست دانشکده علوم‌پزشکی ایرانشهر این پرونده در تمامی ابعاد در حال بررسی است و ابهامات و درخواست رسیدگی اطرافیان بیمار با صداقت کامل و رعایت حقوق آنان انجام خواهد شد.

 

 

سرپرست معاونت‌ درمان دانشکده علوم پزشکی در پایان گفت: «بیمارستان ایران ایرانشهر با سیزده‌هزار زایمان در سال و همچنین پذیرش مادران باردار با شرایط سخت به عنوان مرکز ارجاعی جنوب استان سیستان و بلوچستان، یکی از مراکز زایمانی پرازدحام کشور است و با وجود مشکلات زمینه‌ای در مراقبت‌های بارداری با تلاش پرسنل و پزشکان شاغل جان صدها بیمار دچار بیماری‌های پیچیده دوران بارداری نجات یافته است. همچنین درباره تصمیم پزشک معالج در مورد نوع روش زایمان تیم تخصصی تشکیل و پس از بررسی‌های تخصصی تصمیم‌گیری مناسب خواهد شد.»

 

همچنین مهران امینی فرد، سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر به «اعتماد» گفت: «مادر حامله‌ای برای زایمان به بیمارستان ایران منتقل شده بود که پس از معاینات لازم مشخص شد جنین در رحم مادر فوت کرده و از آنجایی که مادر بیماری دیابت دارد اولویت نخست نجات جان او بود. وزن نوزاد فوت شده ٥/٥ کیلو‌گرم بوده است. موقع خارج کردن نوزاد از داخل رحم با توجه به جثه سنگین نوزاد در ناحیه گردن او پارگی ایجاد شده بود. نوزاد با جثه درشت مرده از داخل کانال رحم عبور کرده است.»

 

او ادامه داد: «من به همه اطمینان می‌دهم که این موضوع بررسی خواهد شد و نتایج تخصصی این بررسی‌ها هم اعلام خواهد شد. همین الان هم کارشناسان و متخصصان کار روی این پرونده را شروع کرده‌اند و نتایج آن اعلام خواهد شد و متناسب با آن حقوق افراد احقاق خواهد شد. اینکه پزشک در شروع درمان می‌توانست با سزارین جلوی این حادثه را بگیرد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

موضوع مهم این است که جدا کردن نوزاد از کانال زایمانی اجتناب‌ناپذیر بوده است و این کار باید انجام می‌شد. این نوزاد در کانال گیر کرده بود و اگر این کار را انجام نمی‌دادند، مادر هم جان خود را از دست می‌داد. در اثر تلاش پرسنل برای خارج کردن نوزاد فوت شده، بافت‌های ناحیه گردن آسیب دیده و دچار کوفتگی می‌شوند که در نهایت این اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی مانورهای زیادی برای خروج نوزاد از کانال زایمانی انجام می‌شود، اگر نشود مادر به خطر می‌افتد.»

 

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: «رسانه‌ها این موضوع را به نوع دیگری انتشار دادند. اینکه می‌شد تصمیم‌گیری‌های اولیه به صورتی باشد که این اتفاق نیفتد، نیاز به کار تخصصی دارد و باید از جانب کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرد؛ باید مشخص شود که پزشک بر چه اساسی تصمیم گرفته که مادر این نوزاد به شکل طبیعی نوزادش را به دنیا بیاورد. آیا بر‌اساس پروتکل‌ها بوده است؟ همچنین ممکن است مشاهدات بالینی چیزهای دیگری باشد. روی تمام اینها کار و بررسی صورت می‌گیرد. چیزی که از نظر من به عنوان یک پزشک باید به آن توجه شود این است که آیا این مادر در شروع زایمان باید سزارین می‌شد؟ یا نه همان اجازه زایمان طبیعی تصمیم درستی بوده است.»

 

امینی‌فرد با اشاره به اینکه برخی رسانه‌ها نوشته بودند که پرسنل بیمارستان سر از بدن این نوزاد جدا کرده‌اند، ادامه داد: «من این را تکذیب کردم. چنین چیزی که اتفاق نیفتاده است. رسانه‌ها طوری خبر را مطرح کرده‌اند که انگار سهل‌انگاری عمدی بوده ‌است و سر نوزاد را کشیده‌اند تا جدا شود. مادر نوزاد به اتاق عمل رفته و زمانی که متوجه شده‌اند که پیشرفت زایمانی وجود ندارد، خروج نوزاد از کانال زایمانی صورت گرفته است.»

 

او همچنین گفت: «این کار که نوزاد را به هر شکلی که می‌شود از کانال زایمانی خارج کنند، کار پذیرفته‌شده‌ای است. درست است که این کار در اذهان عمومی سنگین است اما باید این کار انجام شود. خیلی وقت‌ها این اتفاق می‌افتد. این نخستین باری نیست که این اتفاق افتاده و متاسفانه آخرین بار هم نخواهد بود.»

 

سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر ادامه داد: «متاسفانه فضا خیلی یک‌سویه ملتهب شده است. در حالی که اگر اجازه بدهند با آرامش رسیدگی شود، مطمئنم مقصران هم راحت‌تر مشخص می‌شوند. بیمارستان ایران ایرانشهر یکی از شلوغ‌ترین مراکز درمانی کشور است به طوری که ماهانه بیش از هزار زایمان در آن انجام می‌شود. چنانچه از سوی پزشک قصوری هم صورت گرفته باشد بر اساس قانون با آن برخورد می‌شود.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان