آیا فکر می کردید کره زمین ۴ قطب شمال داشته باشد؟!

تا حالا این سوال برایتان پیش آمده است که از خود بپرسید قطب شمال در کجا قرار دارد؟ اول از همه باید این نکته را عنوان کنیم که برخلاف همتای جنوبی آن، محل قطب شمال بر روی خشکی قرار نگرفته است

آیا فکر می کردید کره زمین  4 قطب شمال داشته باشد؟!

قطب شمال واقعی

تا حالا این سوال برایتان پیش آمده است که از خود بپرسید قطب شمال در کجا قرار دارد؟ اول از همه باید این نکته را عنوان کنیم که برخلاف همتای جنوبی آن، محل قطب شمال بر روی خشکی قرار نگرفته است. اصلاً در قطب شمال شما هیچ خشکی نخواهید دید و تنها با اقیانوس اطلس روبرو هستید. در بیشتر مناطق قطب شمال، با یخ مواجه می شوید و کف منجمد شده دارد. از این رو، در زمان های مناسبی در سال، می توانید بر روی آن پیاده راه بروید، اسکی کنید یا سورتمه  سواری با سگ های هاسکی یا مشابه آن را تجربه کنید. در ادامه مطلب، الی گشت محل قطب شمال واقعی را برای شما معرفی کرده و با هم به جستجوی آن می پردازیم.

پرسیدن این سوال که مکان واقعی قطب شمال کجاست و مشخص کردن آن بر روی نقشه، بر خلاف ظاهر ساده ای که دارد، بسیار پیچیده و دشوار است. چرا که در مجموع 4 قطب شمال متفاوت در مکانی که ما به عنوان قطب شمال حقیقی می شناسیم، وجود دارد. مجری و خبرنگار انگلیسی جرمی کلارکسون در یکی از برنامه های خود ممکن است به یکی از این 4 نقطه که به عنوان قطب شمال حقیقی شناخته می شود، رفته باشد. در حقیقت او تنها به نقطه ای در جنوب مکانی که قطب شمال تازه شروع می شود، پا گذاشته است.

قطب شمال واقعی

قطب شمال جغرافیایی ؛ Geographic North Pole

انگشت خود را مستقیم بر بالای کره زمین قرار دهید. اکنون انگشت شما بر روی محل قطب شمال جغرافیایی قرار گرفته است. این نقطه در واقع، اولین نقطه ای در قطب شمال بود که همه به دنبال اکتشاف آن بودند و اغلب به درستی “شمال واقعی” معرفی می شود. اغلب تورها و سفر هایی که به قطب شمال انجام می شود به سمت این نقطه بوده و در این زمان افراد زیادی از آن بازدید کرده اند. همچین تورهای فراوانی برای آن در ایران هم برگزار می شود که می توانید در آن ها شرکت کنید. برای گرفتن بلیط هواپیما و هتل در نزدیکی این مکان می توانید به سایت الی گشت مراجعه کنید.

شما به راحتی می توانید با شرکت در این تورها به پیاده روی بر روی یخ های قطبی و سورتمه سواری با سگ های اسکی و زندگی در خانه های اسکیموها بپردازید. از سفرهای قابل توجهی که به این نقطه انجام شده می توان به سفر روبرت پی یری Robert Peary در سال 1909، روآلد آموندسن Roald Amundsen در سال 1926، والی هربرت Wally Herbert در سال 1969 و پن هادو Pen Hadow در سال 2000 اشاره کرد.

قطب شمال جغرافیایی ؛ Geographic North Pole

قطب شمال مغناطیسی ؛ Magnetic North Pole

قطب شمال مغناطیسی در واقع، در آن جهتی است که قطب نمای شما به آن اشاره می کند. جایی که در حقیقت شما به عنوان شمال کره زمین به آن باور کرده و می شناسید، با این که شمال نیست. راهنمایان و تورلیدرهای حرفه ای حتی کشتیرانان باهوش این نکته را به شما توضیح خواهند داد که بسته به جایی که در کره زمین ایستاده اید، نحوه خواندن قطب نما و درک موقعیت خود و جهت شمال متفاوت می باشد. این موضوع حتی پیچیده تر از آن است. چرا که محل قطب شمال مغناطیسی به طور مداوم جابه جا می شود و آخرین باری که دیده شد، جایی در غرب جزایر گرینلند شمالی بود. موقعیت آن را می توانید در نقشه پایین مشاهده کنید.

به هر حال محل قطب شمال مغناطیسی در سال 1996 به عنوان شمال واقعی برای ماجراجویان و طبیعت گردانی که پا به درون دنیای وحشی می گذاشتند شناخته می شد. روش های مختلفی در هر سال برای پیدا کردن موقعیت درست آن و سفر به آن انجام می شود هر چند خیلی از این راه ها، به نظر ما شک برانگیز است. از سفرهای مطرحی که برای این مکان انجام شده می توان به جیمز کلارک راس James Clark Ross  در 1831، روآلد آموندسن Roald Amundsen در 1903 و برنامه تاپ گیر Top Gear در سال 2007 اشاره کرد.

قطب شمال جغرافیایی- مغناطیسی ؛ Geo-Magnetic North Pole

این یکی از دو مورد قبلی پیچیده تر است. تصور کنید که زمین توسط یک میدان مغناطیسی بزرگ محاصره شده است. همانند هر میدان مغناطیسی دیگری دارای یک قطب منفی و یک قطب مثبت می باشد که در مورد زمین این دو نقطه مثبت و منفی بر روی دو قطب شمال و جنوب جغرافیایی قرار گرفته است. خطی وجود دارد که از درون زمین می گذرد و این دو نقطه را به هم متصل می کند. به این خط، خط دوقطبی گفته می شود. عجیب این است که این خط مستقیم و ایستاده نیست (به این معنی که کج می باشد) و جایی که سطح زمین را در انتهای شمالی لمس می کند همان نقطه ای است که ما به قطب شمال مغناطیسی می شناسیم.

سفرهای کمتری به محل قطب شمال جغرافیایی-مغناطیسی به نسبت قطب شمال جغرافیایی یا مغناطیسی انجام شده است. دلیل این موضوع این است که خیلی از ما نمی توانیم توضیح دقیقی از مکان آن ارائه دهیم یا درک درستی از آن داشته باشیم. سفرهای مطرحی که به این مکان انجام شده است تاکنون توسط دو فرد به نام های راب گانتلت Rob Gauntlett و جیمز هوپر James Hooper در سال 2007 میلادی اشاره کرد.

قطب شمال جغرافیایی- مغناطیسی ؛ Geo-Magnetic North Pole

قطب شمال ؛ Arctic Pole

این نقطه در اقیانوس شمالی قرار گرفته است که از نظر تئوری از خشکی خیلی دور است و این موضوع، رسیدن به آن را سخت تر می کند. برای رفتن به محل قطب شمال بعد از ساحل آن، باید نزدیک به 800 مایلز (حدود 1287٫5 کیلومتر) را پیمایید. این سفر، جزو سفرهایی است که تنها یک بار در طول زندگیتان قابل برنامه ریزی است و با کمک سگ های سورتمه کش هاسکی انجام می شود. این نقطه همچنین گاهی به عنوان نقطه قطب غیر قابل دسترس نیز نامیده می شود. (برای این مطلب به ویکی پدیا مراجعه نکنید. چرا که اکثرا اطلاعات غلطی به شما می دهد.)

قطب شمال ؛ Arctic Pole

نکته جالب در مورد محل قطب شمال این است که تاکنون کسی پا به این نقطه نگذاشته است. دانشمندان روسی ادعا کردند که به آن مکان رفته اند اما مدارک آن ها خیلی قابل استناد نیست. بنابراین این سوال که آیا کسی تا به حال به قطب شمال رفته است یا نه بی جواب می ماند.

منبع: thenextchallenge.org

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان