همه باید دندان عقل خود را بکشند؟

شاید بارها شنیده باشید که کسی دندان عقل خود را جراحی کرده است. لابد به این فکر می کنید که چه چیزی باعث می شود دندان عقل را جراحی کنند و آیا شما هم باید دندان عقل خود را بکشید؟ این مطلب همه چیز را به شما خواهد گفت.

همه باید دندان عقل خود را بکشند؟

 

دندان  عقل را می شناسید؟

به گزارش سایت الودکتر، سومین دندان  آسیا(مولر) ,دندان عقل نامیده میشود. علت نامگذاری این دندان  به دندان  عقل سن رویشی این دندان  میباشد که از حدود 17 سالگی میتواند اتفاق بیافتد. 4 عدد دندان عقل در فکین وجود دارد که آخرین دندان ها در قوس فکی میباشند. سومین دندان  آسیا(مولر) ,دندان عقل نامیده میشود. علت نامگذاری این دندان به دندان عقل سن رویشی این دندان  میباشد که از حدود 17 سالگی میتواند اتفاق بیافتد. 4 عدد دندان عقل در فکین وجود دارد که آخرین دندان ها در قوس فکی میباشند.

 

انواع دندان عقل، کدام دندان ها نیاز به جراحی دارند؟

دندان عقل نیمه نهفته: بیشترین مشکلات به وجود آمده در میان مدت مربوط به دندان های نیمه نهفته است. در این دندان ها به علت گیر غذایی بین دندان  و لثه ی پوشاننده و آسیب به لثه از طرف دندان  مقابل بیشترین احتمال بروز مشکلاتی از قببیل آبسه و سلولیت وجود دارد.

دندان عقل نهفته: دندان های عقل نهفته میتوانند در دراز مدت و بدون اطلاع خود بیمار مشکلات بسیاری برای بیماران ایجاد کنند که میتواند عواقب غیر قابل برگشتی داشته باشد. دندان های نهفته دارای یک کیسه ی رویشی (فولیکول) اطراف خود میباشند که میتواند در گذر زمان به کیست ها یا تومور تغییر ماهیت دهند . لذا به جراحی و خارج کردن دندان های عقل قبل از سن 25 تا 30 سالگی توصیه اکید شده است و به تعویق انداختن جراحی این دندان ها مشکلات زیادی را بوجود می آورند. کیست های بوجود آمده امکان رشد و از بین بردن قسمت قابل توجهی از استخوان فک را دارند. در صورت عدم امکان جراحی و عدم بروز مشکل بیمار باید هر سال یک عدد رادیوگرافی پانورامیک کنترل تهیه و به پزشک خود مراجعه نماید.

 

عوارض دندان عقل

1-     مشکلات مربوط به لثه

با رویش این دندان ها بافت لثه دچار التهاب شدید میشود که عموما در فک پایین قابل مشاهده است. دندان عقل در قسمت انتهایی فک قرار میگیرد که تمیز کردن آن سخت و دشوار است. بنابراین باقیمانده مواد غذایی و باکتری ها در این حالت به سادگی در فضای بین عاج دندان عقل و لثه باقی میماند و در نتیجه موجب التهاب لثه میشود.

 

2-     پوسیدگی دندان

یکی دیگر از عوارض دندان عقل، پوسیدگی های دندان  است. زیرا با رویش دندان عقل، تمیز کردن سطح بین دندان آسیب دیده و دندان مجاور جلویی مشکل است و همین امر موجب انباشته شدن پلاکهای دندان و به دنبال آن پوسیدگی در سطح دندان  میشود.

 

3-     آسیب به ریشه دندان های مجاور

تورم بافت اطراف دندان  به خاطر پلاک های ایجاد شده به همراه فشار، یکی دیگر از عوارض دندان عقل است که منجر به هل دادن دندان  مجاور به سمت جلو و آسیب به ریشه دندان  های مجاور میشود.

 

نکات مهم بعد از جراحی دندان عقل

علاوه بر دستورات جراح، روش های کمتر شناخته شده ای نیز برای بهبودی سریع تر و با درد کمتر وجود دارند که در زیر تعدادی از آنها بیان شده است:

از ایجاد حفره خشک جلوگیری کنید.

طی 3 روز اول سر خود را بالا نگه دارید.

زمانی که می خواهید بخوابید، با استفاده از تعدادی بالشت سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید، به این ترتیب قسمت بالایی بدن زاویه حدود 45 درجه به خود می گیرد. این کار به بهبودی سریع تر جراحی دندان عقل کمک می کند؛ زیرا وضعیت رگ ها و حجم خون در نزدیک محل زخم در زمانی که دراز کشیده اید تغییر می کند، در نتیجه باعث می شود محل زخم نبض بزند.

در روز اول بعد از جراحی بر روی قسمتی از گونه که نزدیک محل زخم قرار دارد کیسه یخ قرار دهید.

هرگز این ناحیه را گرم نکنید.

اجازه ندهید دهانتان خشک شود.

اگر از طریق دهان نفس می کشید، از دهانشویه های مرطوب کننده دهان استفاده کنید.

هر دو طرف عضله فک را ماساژ دهید. برای آگاهی از اینکه کجای مفصل فک را باید ماساژ دهید، انگشتان خود را دقیقا در جلوی سوراخ گوش قرار دهید.

ماساژ دادن این ناحیه به بهبودی سریع تر جراحی دندان عقل کمک می کند، زیرا جراح دهان شما را در طول جراحی کاملا باز کرده است، به همین دلیل ممکن است دچار درد در ماهیچه های صورت و گرفتگی یا درد در عضلات فک (یکی از عضلات مخصوص جویدن) شده باشید.

تا زمانی که دوباره قادر باشید غذاهای نرم مصرف کنید، آب نارگیل خنک بنوشید.

آب نارگیل به تعادل مواد شیمیایی خون و الکترولیت ها کمک کرده و به این دلیل که نمی توانید غذاهای جامد مصرف کنید قند خون را ثابت نگه می دارد.

رعایت تمام این موارد به بهبودی جراحی دندان عقل سرعت می بخشند.

درمان سه سوته دندان درد

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان