احمد احمدی در سال ١٣١٢ ه. ش_ (1933_م) در یکی از روستاهای ملایر به دنیا آمد_ پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمی بروجرد رفت و در مدت پنج سال دروس دینی را تا اواخر سطح (در حد دکتری) فرا گرفت و سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) در محضر استاد علامه طباطبائی (ره)، درس فقه و اصول را در محضر آیات عظام بروجردی، سلطانی، مشکینی، محقق داماد، نجفی مرعشی و امام خمینی رضوان ا. . . علیهم فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران گرفت. احمدی از سال ١٣5٢ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بوده و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و نیز بیش از دو دهه است که فلسفه تطبیقی در مقطع دکتری تدریس کرده است.
الف) آثار و تألیفات
دکتر احمد احمدی یکی از معدود چهره های فرهیخته حوزه و دانشگاه است که در هر دو نهاد علمی فرهنگی، هم درس خوانده و هم درس داده است. در کنار تربیت شمار فراوانی طلبه فاضل و دانشجوی دانش پژوه، آثار ارزشمندی در قالب کتاب و مقاله منتشر کرده است. از جمله می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:
الف) کتابها
ترجمه نارسا از متنی مقدس، عیار، شماره 24، 1390.
جایگاه دکارت در تاریخ فلسفه، کتاب ماه فلسفه، 1390.
نقد نقد کانت، ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، 1389-
ناخنکی بر کار مردی سترگ، خرده نقدی بر ترجمه نهج البلاغه، آینه پژوهش، شماره 122، 1389-
قضایای چهارگانه کانت و نقد آنها، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ١٣٨٩.
بحث ماهیت و وجود در ابن سینا و ابن رشد و نقد آن، حکمت سینوی، مشکوه النور، 1388-
تبیین ماهیت حقّ، نقدی بر اعلامیه حقوق بشر، بزرگداشت آیةالله قبله ای، دانشکده علوم قضایی، 1387-
عقل در ابن سینا و ابن رشد، کنفرانس بررسی اندیشه های ابن سینا و ابن رشد، 1387-
ادراک حسّی از دیدگاه ابن سینا و کانت، استانداری همدان، 1386-
ماهیت و جعل از دیدگاه میرداماد، یادنامه میرداماد و میرفندرسکی، فرهنگستان علوم، 1384-
اصالت وجود یا ماهیت: خلط شناخت شناسی و هستی شناسی، پژوهشهای فلسفی – کلامی، شماره 26، 1384-
باز اسپید، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره 176، 1384-
ارتباط فیزیک و متافیزیک، فروغ اندیشه، 1383-
جستاری در باب امکان در فلسفه کانت، نامه مفید، شماره ٣٩، 1382-
ایزوتسو و زبان وحی، سخنگوی شرق و غرب (مجموعه مقالات همایش بزرگداشت پروفسور ایزوتسو)، 1382-
ماهیت تجربه حسّی، مجله علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1381-
چالشهای فرهنگی با رویکردی به مباحث کلام جدید، مشکوة، شماره ٧١، 1380.
مغالطه کنه و وجه در نظریه تکثر قرائت دین، ظفر، 1380.
قضیه شرطی همان حملی است، علامه، شماره 2، 1380.
چالشهای فرهنگی با رویکردی به مباحث کلام جدید، مشکو ة، شماره 7، 1380.
سنت و مدرنیته، اندیشه حوزه/ شماره ٢٣، ١٣٧٩.
گزارشهای علمی عقل و رابطه آن با دین و عرفان، نشریه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم، شماره ١٠، 1379-
اعتبار و روایی قرائتهای مختلف از دین، کیهان فرهنگی، شماره ١٧٢، 1379-
ضرورت، فصلنامه فلسفه دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران، شماره 1، 1379-
خلط شناخت شناسی و هستی شناسی در نزاع اصالت وجود و اصالت ماهیت، مجله پژوهش و حوزه، 1379
ریشه اصلی کشمکشها، بازتاب اندیشه، شماره 1و 2، 1379-
برنتانو و نظریه التفاتی بودن آگاهی، مدرس علوم انسانی، شماره 17، 1379-
امکان و چگونگی علم دینی، روش شناسی علوم انسانی، شماره 20، 1378-
تجربه حسی و رابطه آن با کلیت و استقراء، خردنامه صدرا، شماره 16، 1378-
نمونه ای از مطالعات میان رشته ای: اصل هوهویت: مفصل فلسفه و روان شناسی، سخن سمت، 1378-
دروس عمومی: گذشته، حال و آینده، سخن سمت، شماره ٥، ١٣78-
علم تصور است یا تصدیق، فصلنامه دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، شماره 16 و 17، 1378-
نمونه ای از مطالعات میان رشته ای: اصل هویت، سخن سمت، شماره ٥، 1378-
تفسیر قرائتی دیگر از آیات اول سوره روم، بینات، شماره ١٨، 1377-
ریشه یابی تعارض علم و دین، پیام حوزه، شماره ٢٠، 1377-
امکان و چگونگی علم دینی، حوزه و دانشگاه، شماره 20، 1378-
مسئله وجود در فلسفه ابن سینا، مدرس علوم انسانی، شماره 5، 1376-
مربّی خاموش (= عاشورا)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1376-
بلای تقلید در ترجمه قرآن کریم، بینات، شماره 13، 1376-
شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مسئولیتهای آینده، کیهان فرهنگی، شماره 132، 1376-
دعاهای اهل بیت عالی ترین مکتب تربیتی، سمینار اهل البیت، واشنگتن، 1375-
موقعیت و عظمت ملاصدرا و مکتب او، خردنامه صدرا، شماره 3، 1375-
سکولاریسم و فرهنگ، نامه فرهنگ، شماره 21، 1375-
نقدی بر نظریه هیوم در باب علیت، یادنامه آیةالله حسن زاده آملی، پژوهشگاه علوم انسانی، 1374-
گامی در جهت حلّ نزاع میان اصالت وجود و اصالت ماهیت، یادنامه حکیم سبزواری، تربیت معلم سبزوار، 1374-
لاهیجی و اصالت ماهیت، یادنامه حکیم لاهیجی، وزارت ارشاد، 1374-
مناجات نظامی، زخمه روح، نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شماره 129 - 132، 1373-
ضرورت ترجمه ای آکادمیک از قرآن کریم، بینات، شماره 3، 1373-
مباحث بنیادی علوم انسانی، مصباح، شماره 9، 1373-
پیرامون سمپوزیوم اسلام و مسیحیت اورتودوکس، رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 12، 1370.
تبدل حواس در مولانا و ابن فارض، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 1370.
در مکتب تجربه، رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 9 و 10، 1369-
سعدی و حسن و قبح افعال، ذکر جمیل سعدی (مجموعه مقاله)، 1364-
برای عرضه به غرب چه داریم؟ با کدام شیوه، کیهان فرهنگی، شماره 3، 1363-
اصل علیت و رابطه آن با تشکیک وجود، یادنامه مرحوم شهید قدّوسی، نشر شفق، 1363-
شناخت شناسی وجود و عدم، مجموعه مقالات بزرگداشت دکتر جهانگیری.
ملاحظاتی کوتاه برای ورود به تفکر افلاطون، شریعه خرد، مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت استاد جعفری.
رابطه عقل و عرفان، مجله دانشگاه باقرالعلوم قم، شماره ٢.
فرضیه ها و کارآمدیهای فلسفه در خدمت به دین، پگاه حوزه، شماره ٥٣.
زمان از نظر صدرا و کانت و نقد نظر کانت، همایش صدرا، شیراز.
اتحاد عالم و معلوم و تأثیر آن در بحث علیت.
ماهیت تجربه حسّی، مجله علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز.
پیوند هست و باید، مؤسسه توسعه دانش و پژوهش.
ماهیت حمل.
نیت و تأثیر آن در مسائل دینی و اخلاق و قانون.
رابطه صفات با ذات، مقدمه جلد 6 اسفار، بنیاد صدرا.
آثار تربیتی اصول عملیه و قواعد فقهیه، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
اسلام و محیط زیست با تأکید بر حمایت از حیوانات، شرکت نفت.
سهروردی و حکمت عملی، کنگره سهروردی، دانشگاه زنجان.
اشاره¬ای به حقوق حیوان در اسلام.
ترجمه مصدر و تمییز در عربی، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه تبریز.
بررسی نظر شیخ مفید پیرامون حیات برزخی، مجموعه مقالات کنگره شیخ مفید، دانشگاه قم.
استغراق در مولانا و ابن فارض، مجله علوم انسانی دانشگاه تهران.
سعدی و حسن و قبح افعال.
اساس اخلاق نزد غزالی.
دریا و سبو یا اخلاق توحیدی و معیار حدّ وسط، کنگره نراقیین، دانشگاه قم.
کانت و کان تامّه یا تبیین قضّیه وجودی با دیدگاهی ابداعی.
مکان ترجمه – نقدی بر نظر کواین که می گوید: ترجمه ممکن نیست، دانشگاه تبریز.
ازدواج و پیشگیری در اسلام.
علی و علم غیب، بزرگداشت دکتر جهانگیری.
مقایسه و نقد ادراک حسی نزد ابن سینا و کانت.
حقوق بشر و ضرورت احترام به مقدسات، فقه و حقوق تطبیقی.
ب) کارهای مدیریتی
١. عضو فعال و مؤثر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دی ماه ١٣6٠ تاکنون، نخست به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و سپس به فرمان رهبر معظم انقلاب
٢. عضو اصلی و محوری در تأسیس دانشگاه تربیت مدرس (دانشگاهی که در همه رشته ها فقط در سطح کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد و دانشجویان آن پس از فراغ از تحصیل استاد می شوند و تاکنون بیش از پانزده هزار استاد تربیت کرده و هم اکنون هم هزاران نفر در حال تحصیلند).
٣. رئیس دانشکده علوم انسانی همان دانشگاه به مدت چهارده سال
4. مؤسس و رئیس سازمان «سمت»، سازمانی که وظیفه اش تدوین کتاب درسی و کتاب مبنائی در علوم انسانی برای دانشگاهها است و از زمان تأسیس (نیمه دوم سال ١٣64) تاکنون بیش از بیست و دو میلیون نسخه کتاب درسی و مبنائی در اختیار دانشجویان و استادان نهاده است.
5. تأسیس مرکزی در حوزه علمیه قم که در آنجا، از طلاب علوم دینی در حد کارشناسی ارشد امتحان ورودی گرفته و با گذاشتن برنامه ویژه ای آنها را برای تدریس معارف دینی در دانشگاهها آماده ساخته و خود هم برای آنها تدریس کرده است. از فارغ التحصیلان این مرکز تاکنون صدها استاد در دانشگاهها به تدریس پرداخته اند.
٦. عضویت در هیأتهای مؤسس و هیأتهای امنای مراکز آموزش عالی و پژوهشی