روئال آمونسن؛ کاشف نروژی قطب جنوب

امروز سالروز تولد روئال آمونسن کاشف نروژی قطب جنوب است. او نخستین سفر اکتشافی قطب جنوب را میان سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۲ رهبری نمود و همچنین نخستین کسی است که به هر دو قطب شمال و جنوب رسید.

برترین ها: امروز سالروز تولد روئال آمونسن کاشف نروژی قطب جنوب است. او نخستین سفر اکتشافی قطب جنوب را میان سال‌های 1910 تا 1912 رهبری نمود و همچنین نخستین کسی است که به هر دو قطب شمال و جنوب رسید.

«روئال اِنگِلبِرت گراونینگ آمونسن» در 16 جولای سال 1872 متولد شد. آمونسن را نخستین کسی می‌دانند که گذرگاه شمال غربی را درنوردید. او در کنار مردانی چون «داگلاس موسن»، «رابرت فالکن اسکات» و «ارنست شکلتون» یکی از رهبران اصلی دوره اکتشافات قهرمانانه قطب جنوب بود.

روزشمار: 26 تیر؛ زادروز روئال آمونسن، کاشف نروژی قطب جنوب

آمونسن در خانواده‌ای کشتی‌دار و ناخدا در بورگه نروژ متولد شد. پدرش ینس آمونسن بود. مادرش کوشید تا او را از پیشه خانوادگیش که دریانوردی بود، دور نگاه‌دارد و او تا زمان مرگ مادر یعنی تا 21 سالگی از پرداختن به این کار پرهیز کرد. در این زمان دانشگاه پزشکی را رهاکرد و به دریانوردی پرداخت.

روئال آمونسن در سال 1910 میلادی به سمت قطب شمال حرکت کرد و تصمیم داشت اولین کسی باشد که به آن جا می‌رسد، اما از آن جا که یک آمریکایی به نام «رابرت پیری» پیش از اقدام او، مدعی شد که به آن جا رسیده است، این تصمیم را به تعویق انداخت. بعدها ادعای پیری در رسیدن به محل دقیق قطب شمال رد شد. این کاشف نروژی سپس تصمیم گرفت به قطب جنوب برود. آمونسن در 14 دسامبر 1911 اولین کسی بود که وارد قطب جنوب شد. گروه اکتشافی کاپیتان اسکات یک ماه پس از وی وارد آن منطقه شد. او همچنین به سال 1926 با تیم اکتشافی خود، نخستین شخصی شد که با هواپیما از روی قطب شمال گذشت.

او در سال‌های 1897 تا 1899 همراه با یک گروه بلژیکی به قطب جنوب رفت. این گروه اعزامی را «آدرین دوژرلاش» رهبری می‌کرد و نخستین سفر زمستانی به قطب جنوب بود. کشتی ایشان در یخ گیر کرد و دشواری‌هایی همچون ابتلا به بیماری اسکوروی را برای خدمه‌اش پدید آورد ولی تجربه سودمندی را به آمونسن بخشید.

در سال 1903 آمونسن با کامیابی گذرگاه شمال باختری، میان دو اقیانوس اطلس و آرام را پیمود. آمونسن در روند این سفر از مردمان بومی نتسیلیک آموزه‌هایی را برای زندگی در قطب برای نمونه بهره‌برداری از سگ‌های سورتمه را آموخت.

روزشمار: 26 تیر؛ زادروز روئال آمونسن، کاشف نروژی قطب جنوب

در 3 ژوئن 1910 از اسلو بیرون‌ زد. وی و همراهانش در 14 ژانویه 1911 به جزیره یخی راس رسیدند و نخستین اردوگاه خود را به نام فرمهایم بنیاد نهادند. سپس آمونسن، همراهانش را از پوشیدن پوشاک پشمی سنگین بازداشت و به جای آن به آن‌ها پوستین‌هایی همانند پوشش اسکیموها پوشاند. ایشان همچنین از سورتمه و اسکی استفاده کردند. ایشان با 4 سورتمه و 25 سگ به راه افتادند و پس از 4 روز بالاروی در 21 نوامبر به لبه پشته قطبی رسیدند. آمونسن چنین برنامه ریخته بود که در میان راه سگ‌هایی را برای داشتن گوشت تازه کشته و بخورند. در 14 دسامبر 1911 گروه پنج‌تنه به همراه 16 سگ به نقطه قطبی رسید. آنها 35 روز پیش از گروه «رابرت فالکن اسکات» به قطب جنوب رسیده بودند. آمونسن اردوگاه قطبی خود را پولهایم (به معنای خانه قطب) نامید. وی همچنین فلات جنوبگان را نیز به نام پادشاه کشورش فلات شاه هاکون هفتم خواند. گروه در 25 ژانویه 1912 با 11 سگ به فرمهایم بازگشت. کامیابی او در 7 مارس 1912 هنگامی که او به هوبارت در استرالیا رسید انتشار یافت. دریایی در اقیانوس منجمد جنوبی به افتخار این فتح دریای آمونسن نامیده می‌شود.

روئال آمونسن در 18 ژوئن سال 1928 در هنگام انجام یک عملیات نجات ناپدید شد و پیکرش هیچ‌گاه پیدا نشد. گویا هواپیمای او در مه دریای بارنت گیر افتاده و آنگاه سرنگون شده‌ بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان