قیمت دلار و سکه چرخشی شد!

مسیر قیمتی سکه و دلار تغییر کرد. در اولین روز هفته، سکه به کانال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگشت و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به مرز ۸ هزار تومانی نزدیک‌تر شد.

روزنامه دنیای اقتصاد: دلار دو کانال افزایش قیمت را تجربه کرد و سکه تمام بهار آزادی یک‌بار دیگر به بالای مرز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. در اولین روز هفته، سکه ۱۱۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و با پرش از ابتدای کانال ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به قیمت ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسید. یکی از عوامل رشد فلز گرانبهای داخلی، تغییر مسیر دلار و ورود دوباره این ارز به جاده افزایشی بود.

روز گذشته، این ارز از مرز ۷ هزار و ۷۰۰ تومان فاصله گرفت و اواخر روز به کانال ۷ هزار و ۹۰۰ تومان وارد شد. برخی فعالان ارزی، بازگشت نوسانات افزایشی به بازار ارز و سکه را به جوسازی برخی معامله‌گران پیرامون صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان نسبت دادند. به گزارش خبرگزاری «ایرنا» سخنگوی شورای‌نگهبان از ایرادات این شورا به لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی خبر داد و گفت: ایرادات در این لوایح همچنان باقی است.

عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری درباره وضعیت رسیدگی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) افزود: اعضای شورای‌نگهبان علاوه‌بر ایرادات متعدد بر مواد و بندهای این مصوبه، با عنایت به قضایی بودن این لایحه تاکید داشتند لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی باید از طریق رئیس قوه قضاییه ارجاع شود، البته ایرادات ماهیتی نیز به آن وارد بود.

خبرگزاری‌ها این خبر را با تیتر رد FATF از سوی شورای نگهبان برجسته کردند و معامله‌گران نیز با حرارت بیشتری به این خبر پرداختند و همزمان خریدهای خود را بالا بردند. این در حالی است که برخی کارشناسان باور دارند، همچنان امکان تصویب قوانین لازم برای بهبود وضعیت در FATF وجود دارد. حتی این دسته عنوان می‌کنند، شورای نگهبان پرونده FATF را به‌طور کامل نبسته است و ممکن است با رفع ایرادات عنوان شده و اجماع سه قوه قوانین لازم مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند.

با این حال، عده دیگری از معامله‌گران باور دارند، اخبار مربوط به FATF تاثیر چندانی در نوسانات نداشت. از نظر آنها، پس از چند روز کاهش پیاپی، نوسان‌گیران احساس کردند قیمت به کف رسیده است و با این تصور خریدهای خود را افزایش دادند.

افزایش قیمت سکه در ابتدای هفته در شرایطی رخ داد که دور دوم تحویل سکه‌های پیش‌فروش از میانه هفته جاری کلید خواهد خورد. در این شرایط، احتمال افزایش عرضه سکه می‌تواند قیمت این فلز گرانبها را در بازار تحت‌فشار قرار دهد. در این میان، رئیس اتحادیه سکه افزایش نوسان در بازار سکه و طلا را ناشی از ورود برخی معامله‌گران به این بازار دانست که دیگر نمی‌توانند در بازار ارز با آسودگی خرید و فروش کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر اعلام کرد که دلالان میلیاردی بازار سکه و طلا، افراد عادی نیستند و پشتوانه‌های خاصی دارند؛ از آنجا که این افراد دیگر نمی‌توانند آزادانه در بازار ارز داد و ستد داشته باشند و رصد می‌شوند، به بازار سکه و طلا آن هم نه مصنوعات، بلکه طلای آب شده آمده‌اند و سرمایه‌شان را به سکه و طلای آب‌شده تبدیل و از کشور خارج می‌کنند.

ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: پس از آنکه دولت اعلام کرد «اجازه نمی‌دهد در بازار ارز دلالی و نوسان قیمت ادامه پیدا کند» و نظارت‌ها بر بازار ارز شدت گرفت، دلالان پول‌های خود را برای اینکه سود بیشتری ببرند یا آنکه راحت‌تر بتوانند سرمایه‌شان را از کشور خارج کنند، آن را به بازار سکه وارد کردند.

وی افزود: این دلالان کلان بازار طلا و سکه سرمایه‌شان را از این طریق به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند و عده دیگری نیز در این میان هستند که معاملات میلیاردی کرده و تنها سودشان را به جیب می‌زنند؛ چراکه در این معاملات کالا و سکه‌ای رد و بدل نمی‌شود و تنها آنها مابه‌التفاوت معامله‌ای که انجام می‌دهند را دریافت می‌کنند.

محمدولی تصریح کرد: این رفتارها در بازار به زیان صنعت بوده و باید با آنها برخورد شود که با اقدامات انجام شده به نظر می‌رسد اوضاع و شرایط بازار طلا و سکه آرام‌تر و بهتر می‌شود و بهتر است که در این میان بخش خصوصی و تشکل‌ها را نیز دخیل کنند تا بتوان مدیریت بهتری بر بازار اعمال کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر با اشاره به تاثیر اوراق سکه بر شرایط موجود اظهار کرد: در این ثبت‌نام‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند، در غیر ‌این صورت اثر منفی و روانی بر بازار و ذهن مردم می‌گذارد. این موضوع از دید بازار و اقتصاد، نتوانسته اثر مطلوبی تاکنون بگذارد. البته شاید مقطعی موثر بوده اما در درازمدت اثر مثبتی نگذاشته و روند کندی داشته است. امیدواریم با سیاست‌های مناسب اثر مطلوبی در بازار اقتصاد و کسب‌و‌کار بگذارد.

در روزی که در بازار نقدی سکه، قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار گرفته بودند، معامله گران آتی سکه نیز پس از حدود یک هفته یگ بار دیگر در موقعیت خرید قرار گرفتند. حدود ساعت ۵ بعدازظهر حتی قیمت سکه در معاملات آتی دی‌ماه به آستانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود.

افزایش قیمت‌ها در بازار سکه در روز ابتدایی هفته در شرایطی صورت گرفته است که این فلز گرانبها در هفته گذشته نزدیک به ۳درصد از ارزش خود را از دست داده بود. این فلز گرانبها ۲ هفته پیش ۱/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. روند کاهشی سکه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته شدت گرفته بود؛ به‌طوری‌که این فلز گرانبها در مجموع این دو روز بیش از ۱۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. روز گذشته، نیم‌سکه و ربع سکه نیز افزایش قیمت را تجربه کردند.

روز شنبه، نیم‌سکه با ۳۰ هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۳۵۲ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با رشد ۱۳ هزار تومان روی عدد ۷۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. افزایش قیمت سکه و سایر مسکوکات طلا در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس نشان زیادی از افزایش قیمت در بازارهای جهانی از خود نشان نداده بود و روز جمعه نیز در نهایت در محدوده هزار و ۲۴۰ دلار به کار خود پایان داده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان