ماهان شبکه ایرانیان

۱۲ نشانه سرطان در مردان (۱)

بعضی از نشانه‌های سرطان در مردان خاص است که به طور مستقیم در قسمت خاصی از بدن وجود دارند. برخی از نشانه‌های دیگر کمی مبهم‌ترند؛ مثلاً برخی از قسمت‌های بدن دچار درد می‌شود که می‌تواند ده‌ها علت، از جمله سرطان، داشته باشد.

12 نشانه سرطان در مردان (1)

تحریریه دنیای سلامت

 

 

برخی از مردان خیلی سخت به پزشک مراجعه می‌‌کنند و نسبت به انجام آزمایش‌های سالیانه نیز توجه ندارند و این واقعاً مایة تأسف است. مراقبت‌ و پیشگیری می‌تواند از سرطان و سایر بیماری‌ها در مردان جلو‌گیری کند. علاوه بر آن در مراحل اولیه، وقتی هنوز بیماری پیشرفت نکرده است، برای درمان شانس بیشتری وجود دارد و درمان آسان‌تر خواهد بود.

اغلب زنان هستند که مردان را برای پیگیری آزمایش‌های غربالگری سرطان ترغیب می‌کنند. کارشناسان معتقدند که مردان تا حد زیادی با توجه به برخی علائم هشداردهنده می‌توانند از ابتلا به سرطان جلوگیری و آن را در مراحل اولیه درمان کنند.

بعضی از نشانه‌های سرطان در مردان خاص است که به طور مستقیم در قسمت خاصی از بدن وجود دارند. برخی از نشانه‌های دیگر کمی مبهم‌ترند؛ مثلاً برخی از قسمت‌های بدن دچار درد می‌شود که می‌تواند ده‌ها علت، از جمله سرطان، داشته باشد

تغییرات بیضه‌ها

سرطان بیضه‌ اغلب در مردان 20 - 39 ساله رخ می‌دهد. معاینه بیضه را به عنوان بخشی از معاینه روتین پزشکی به‌طور مداوم انجام دهد. برخی از پزشکان نیز معتقدند، خود شخص به طور ماهیانه و مرتب باید بیضه‌هایش را بررسی و در صورت احساس هرگونه تغییر ظاهری به پزشک مراجعه کند.

هر نوع تغییر در اندازه بیضه‌ها، مانند تغییر اندازه و یا انقباض و تورم و برآمدگی را باید جدی گرفت. فرد نباید در بیضه‌های خود احساس سنگینی کند. در برخی افراد سرطان بیضه خیلی سریع اتفاق می‌افتد و سریع رشد می‌کند. بنابراین تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

پزشک با معاینه بیضه‌ها و ارزیابی کلی سلامتی فرد و انجام آزمایش خون و سونوگرافی اسکروتوم، سرطان را تشخیص داده و سپس با گرفتن یک نمونه کوچک از بافت بیضه‌ (بیوپسی) به بررسی آن خواهد پرداخت

توده سینه

مردان تصور می‌کنند که فقط خانم‌ها به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. اگرچه این نوع سرطان در مردان شایع نیست، ولی متأسفانه می‌تواند آنها را نیز مبتلا کند. در صورت وجود هر نوع توده در ناحیه سینه باید به پزشک مراجعه کرد.

علاوه بر توده، نشانه‌های دیگری نیز وجود دارند که مردان نیز همانند زنان باید آنها را جدی گرفته و به آن توجه کنند؛ از جمله:  چال شدن پوست در ناحیه سینه  ترشحات سینه  قرمزی یا پوسته‌ پوسته شدن نوک سینه  جمع شدگی نوک سینه. پزشک، با گرفتن تاریخچه دقیق پزشکی و انجام معاینه فیزیکی، ماموگرافی و بیوپسی به علت وجود علائم بالا پی می‌برد

تغییرات در غدد لنفاوی 

وجود توده یا تورم در غدد لنفاوی زیربغل یا گردن و یا هر قسمت دیگری از بدن را باید کاملاً جدی گرفت. خانم دکتر هانا لیندن، یکی از اعضای اصلی مرکز تحقیقات سرطان‌ هاچینسون  اظهار می‌کند هر نوع توده و رشد غدد لنفاوی که بیش از یک ماه تغییر سایز داده و برطرف نشود، باید مورد بررسی قرار گیرد.

پزشک با بررسی علل مختلف آن را تشخیص داده و درمان خواهد کرد. علت رشد غدد لنفاوی همیشه سرطان نیست، بلکه عفونت نیز یکی از دلایل شایع است که با انجام نمونه‌برداری و آزمایش به راحتی درمان خواهد شد. اگر مبتلا به تب ناگهانی شدید و علت آن ناشناخته بود، می‌تواند ناشی از سرطان باشد (اگرچه ممکن است نشانه ذات‌الریه یا بیماری‌های دیگر نیز باشد).

سرطان در مراحل پیشرفته و در برخی از مراحل وقتی به قسمت‌های دیگر منتشر شده باشد، موجب تب می‌شود. تب یکی از نشانه‌‌های بارز ابتلا به لنفوم یا سرطان خون است. لطفاً در این مورد احتیاط و با پزشک خود مشورت کنید. دلیل تب، هر بیماری دیگر، به جز سرطان هم که باشد، باید جدی گرفته و درمان شود

درد 

همانطور که سن مردان افزایش می‌یابد، معمولاً شکایت آنها از درد نیز بیشتر می‌شود؛ اما دردی که هیچ نوع دلیل قابل توجیه و مشخصی نداشته و مبهم باشد، می‌تواند نشانه نوعی سرطان باشد. (البته بسیاری از این دردهای مبهم نیز ممکن است هیچ ربطی به سرطان نداشته باشند).

هر دردی که ادامه یافت، باید توسط پزشک بررسی شود. پزشک با بررسی تاریخچه دقیق پزشکی فرد و دریافت جزئیات بیشتر تصمیم می‌گیرد که به آزمایش‌های بیشتری نیاز است یا خیر. حتی اگر درد نشانه وجود سرطان نباشد، باز هم شما سود برده‌اید و پزشک با یافتن علل درد، آن را درمان خواهد کرد

اشکال در بلع

برخی از مردان با وجود اینکه در بلعیدن غذا مشکل دارند، اما به آن توجهی نکرده و با آن زندگی می‌کنند و فقط احتمالاً رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند که به مرور و با گذشت زمان رژیم غذایی آنها تبدیل به مایعات می‌‌شود؛ در صورتی که نمی‌دانند مشکل بلع غذا ممکن است مربوط به سرطان دستگاه گوارش و مری باشد.

پزشک به آندوسکوپی مری و دستگاه گوارش و عکسبرداری از قفسه سینه به بررسی علائم خواهد پرداخت...

 

 

برای خواندن بخش دوم - نشانه های سرطان در مردان  - اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان