چطور به سوالات مصاحبه استخدامی در مورد تعیین دستمزد پاسخ دهیم

شاید در مصاحبه‌‌ استخدامی صحبت کردن راجع‌ به دستمزد برای‌تان سخت باشد. اما باید بدانید فردی که مسئول گزینش و استخدام است، از این موضوع به‌عنوان ترفندی در طول مصاحبه استفاده می‌کند. اما راهکار مناسب چیست؟ چگونه مغلوب ترفند او نشویم؟ در نهایت اینکه چطور به سوالات مصاحبه‌‌ استخدامی در مورد دستمزد پاسخ دهیم‌؟ با ما همراه باشید.

چطور به سوالات مصاحبه استخدامی در مورد تعیین دستمزد پاسخ دهیم

چطور به سوالات مصاحبه استخدامی در مورد تعیین دستمزد پاسخ دهیم

شاید در مصاحبه‌‌ استخدامی صحبت کردن راجع‌ به دستمزد برای‌تان سخت باشد. اما باید بدانید فردی که مسئول گزینش و استخدام است، از این موضوع به‌عنوان ترفندی در طول مصاحبه استفاده می‌کند. اما راهکار مناسب چیست؟ چگونه مغلوب ترفند او نشویم؟ در نهایت اینکه چطور به سوالات مصاحبه‌‌ استخدامی در مورد دستمزد پاسخ دهیم‌؟ با ما همراه باشید.

چرا مسئول گزینش در مورد حقوق فعلی شما سوال می‌کند؟

سوالات مصاحبه‌‌ استخدامی - پرسش در مورد حقوق درخواستی ترفندی از مصاحبه‌کننده

  1. شاید حقوق مدنظر مسئول گزینش در یک مصاحبه استخدامی یک میلیون تومان باشد. او از درآمد فعلی شما می‌پرسد و حقوق فعلی شما 800,000 تومان است. مسئول گزینش پس از شنیدن درآمد فعلی شما، حقوق پیشنهادی خود را به 850,000 تومان کاهش می‌دهد.
  2. شاید شرکت یا سازمان مصاحبه‌کننده برای فرصت شغلی موردنظر فقط می‌تواند 700,000 تومان بپردازد و حقوق فعلی شما 800,000 تومان است. آنها گمان می‌کنند که توان پرداخت حقوق مدنظر شما را ندارند و از جذب شما منصرف می‌شوند.
  3. اگر شما نسبت به فردی با شغل مشابه درآمد خیلی کمتری دارید، مصاحبه‌کننده تصور می‌کند شما نیروی ارزشمندی نیستید. اگر هم حقوق فعلی شما خیلی بالا باشد، او گمان می‌کند این شغل به‌اندازه‌ی کافی برا‌ی‌تان مناسب نیست.

صحبت در مورد حقوق (مخصوصا با یک غریبه) چندان خوشایند نیست. در هر حال این سوالی است که در فرایند مصاحبه پرسیده می‌شود و نه‌تنها چیز بدی نیست، حتی می‌تواند فرصتی مناسب برای‌تان باشد. در ادامه نکاتی برای پاسخگویی مناسب به این سوال را بیان می‌کنیم.

1. با آگاهی به جلسه‌ی مصاحبه بروید

با آگاهی از حقوق تقریبی برای شغل موردنظر به جلسه‌ی مصاحبه بروید. شما می‌توانید از آشنایان‌تان که در آن شرکت کار می‌کنند یا کار می‌کردند، سوال بپرسید. حتی می‌توانید از اینترنت یا هر ابزار دیگری هم استفاده کنید. فراموش نکنید که درمورد حقوق درخواستی خود و محدوده‌ی حقوقی آن شرکت واقع‌بین باشید.

فهمیدن حقوق تقریبی برای شغل موردنظر کمک می‌کند تا در مصاحبه با مسئول گزینش، یک‌ قدم پیش باشید. با این‌حال بیشتر شرکت‌ها پیش از درنظر گرفتن بودجه تلاش می‌کنند توانایی‌های شما را بسنجند.


حتما بخوانید: چگونه برای مصاحبه کاری لباس بپوشیم؟

2. بحث را منحرف و به‌ سمت موردنظر خود هدایت کنید

وقتی در مورد حقوق درخواستی از شما سوال شد، می‌توانید بحث را منحرف کرده و خودتان سوال بپرسید. مثلا می‌توانید بگویید: «من در مورد حقوق خیلی سخت‌‌گیر نیستم. موقعیت شغلی و پتانسیل پیشرفت آن، از حقوق و مزایا برایم مهم‌تر است. اگر امکان دارد شما در مورد حقوق موردنظر خود برای این فرصت شغلی بگویید؟»

شاید مصاحبه‌کننده خیلی سخت‌گیر نباشد و به شما حقوق تقریبی را اعلام کند. ولی شاید هم فرد سخت‌گیری باشد و بگوید من اول پرسیدم و به این روش توپ را در زمین شما بیندازد.

3. موقعیت را ارزیابی کنید

اگر فکر می‌کنید حقوق درخواستی شما از حدود حقوق شرکت بالاتر است، در مورد سایر شرایط و مزایا هم بپرسید. شرایطی مانند پاداش و مرخصی را هم در نظر بگیرید و ببینید با درنظر گرفتن آنها، حقوق پیشنهادی شرکت برای‌تان مناسب است یا خیر. اگر حقوق شغل فعلی شما پایین است (یکی از دلایلی که می‌خواهید این شغل را ترک کنید) در مورد پایین بودن‌اش توضیح دهید. می‌توانید از مسئولیت‌هایی که اخیرا به شما محول شده، بگویید و اشاره کنید این موضوع در حقوق فعلی شما لحاظ نشده است. اگر از شغل خود اخراج شده‌اید، می‌توانید به تعدیلی که اخیرا در شرکت شما اجرا شده اشاره کنید. در هر حال با صحبت خود به مصاحبه‌کننده این احساس را ندهید که شما مناسب شغل موردنظر نیستید.

به‌جای استفاده از جواب‌های کوتاه مانند من فلان‌قدر حقوق دریافت می‌کنم، به جواب‌های خود زمینه و عمق دهید. شما می‌توانید با صحبت از نقاط قوت خود، تأثیر نقاط ضعف‌تان را کاهش دهید.

4. مصاحبه‌کننده را ارزیابی کنید

سوالات مصاحبه استخدامی - تلاش کنید شخصیت مصاحبه‌کننده را ارزیابی کنید

صحبت راجع‌ به حقوق به شما فرصت می‌دهد تا فرد مصاحبه‌کننده را ارزیابی کنید. آیا آنها اجازه می‌دهند تا از عواملی به‌غیر از حقوق هم صحبت کنید یا می‌خواهند به‌سرعت شما را قضاوت کنند. اگر فرد مصاحبه‌کننده آینده‌نگر باشد، با اشتیاق به اهداف بلندمدت شما گوش می‌دهد. اگر فرد مصاحبه‌کننده خیلی به شما و نظرتان اهمیت ندهد، به‌محض اینکه حقوق درخواستی شما از حقوق موردنظر شرکت فراتر بود، مصاحبه را پایان می‌دهد. چنان‌چه حالت دوم برای شما اتفاق بیفتد، باید تلاش کنید تا در مقابل حمله‌ی مصاحبه‌کننده جاخالی بدهید.

5. صادق باشید

اگر احساس کردید فرد مصاحبه‌کننده متعهد و قابل‌اطمینان است و بیشتر به شما میدان می‌دهد، باصداقت جواب بدهید. در ادامه‌ی جواب‌های خود، می‌توانید توضیحاتی را نیز ضمیمه کنید. مثلا بگویید: «مسلما حقوق بسیار مهم است، اما برای من عوامل دیگر هم بسیار اهمیت دارند. مثل پتانسیل پیشرفت و کمک به تولید محصولی متفاوت و همکاری با تیمی قوی. اگر امکان دارد شما بودجه‌ای که شرکت برای این موقعیت شغلی درنظر گرفته بفرمایید تا بیشتر در موردش صحبت کنیم.»

6. دروغ نگویید

سوالات مصاحبه‌‌ استخدامی - دروغ می‌تواند فرصت شغلی و اعتبار شما را نابود کند

هر کاری که می‌کنید، در مورد حقوق دریافتی فعلی خود دروغ نگویید. حقوق خود را بالا یا پایین‌تر از واقعیت اعلام نکنید. زیرا با یک تحقیق کوچک دست شما رو می‌شود و ترفند شما نتیجه‌ی عکس خواهد داد. در این صورت نه‌تنها فرصت شغلی را از دست می‌دهید، بلکه به اعتبار حر‌فه‌ای خود هم ضربه‌ای بزرگ وارد می‌کنید.


حتما بخوانید: اهمیت زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

7. بر روی اشتیاق خود برای فرصت شغلی مدنظر تمرکز کنید

به‌جای صحبت مستقیم راجع‌ به حقوق، بر روی اشتیاق خود برای این فرصت شغلی تأکید کنید. از نقشی که می‌توانید برای شرکت داشته باشید بگویید، تا توجه فرد مصاحبه‌کننده را جلب کنید و در نهایت قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرید.

سوالات مصاحبه‌‌ استخدامی - با به‌کارگیری نکات به بهترین نتیجه برسید

حضور با آمادگی کامل و استراتژی مناسب در جلسه‌ی مصاحبه می‌تواند این سوال ناخوشایند را به‌ وسیله‌ای برای یک مکالمه‌ی خوب دوطرفه تبدیل کرده و بهترین نتیجه را برای‌تان به ارمغان آورد.

برگرفته از: smh

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان