خاموشی برق تا اواخر مرداد ادامه دارد

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به اینکه فعلا در بالاترین کسری شبکه برق قرار داریم و خاموشی تا سه هفته دیگر ادامه دارد، گفت: با رعایت رشد سه درصدی مصرف برق، قطعی برق تا سه هفته آینده به حداقل رسیده و یا به پایان می‌رسد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به اینکه فعلا در بالاترین کسری شبکه برق قرار داریم و خاموشی تا سه هفته دیگر ادامه دارد، گفت: با رعایت رشد سه درصدی مصرف برق، قطعی برق تا سه هفته آینده به حداقل رسیده و یا به پایان می‌رسد.

به گزارش فارس، محمودرضا حقی‌فام در مورد اینکه آیا خاموشی‌ها در کشور استمرار می‌یابد و اینکه چه زمانی به پایان می‌رسد، گفت: 6500 مگاوات کمبود برق در حداکثر بار شبکه سراسری وجود دارد، یعنی به عبارتی در حال حاضر در بالاترین کسری شبکه برق قرار داریم که با مدیریت مصرف توانستیم رشد 5 درصدی را به 3 درصد کاهش دهیم.

وی افزود: اگر این رشد مصرف در زمان فعلی همان 5 درصد بود، قطعاً مصرف برق از 58 هزار مگاوات عبور می‌کرد و شرایط بحرانی برایمان به وجود می‌آمد.

حقی‌فام ادامه داد: خاموشی‌ها با رعایت رشد 3 درصدی مصرف برق، سه هفته دیگر به پایان می‌رسد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به اوج مصرف پیک سال گذشته و خواندن رقم 55 هزار و 443 مگاوات، گفت: برای سال جاری از قبل سناریوهای لازم برای پیک مصرف تدوین و طراحی شد و از آنجا که رشد بار شبکه در 10 سال گذشته 5 درصد بود، امسال نیز پیش‌بینی ما به همین میزان که بالغ بر 58 هزار و 315 مگاوات است. حال با توجه به اینکه در بالاترین کسری شبکه برق قرار داریم با مدیریت مصرف توانستیم رشد 5 درصد مصرف را به 3 درصد کاهش دهیم.

به گفته وی، اگر این رشد مصرف در زمان فعلی همان 5 درصد بود قطعاً از عدد 58 هزار مگاوات عبور کرده و شرایط بحرانی برایمان به وجود می‌آید.

سخنگوی صنعت برق کشور ادامه داد: در مرداد ماه امسال در تمام هفته‌ها مشکل برق‌رسانی خواهیم داشت و حتی احتمالاً در هفته اول شهریور ماه نیز وضعیت همین گونه باشد. پس بنابراین باز هم تأکید می‌کنیم که اگر همین سه درصد رشد مصرف حفظ شود، وضعیت خاموشی‌ها و قطعی برق حداکثر تا پایان مرداد ماه پایدار بوده و از آن به بعد خاموشی‌ها به حداقل خواهد رسید.

حقی‌فام در مورد تغییر برنامه جدول خاموشی‌ها در برخی نقاط، گفت: این تغییرات عمدتاً به خاطر حوادث غیرمترقبه‌ای است که در شبکه به وجود می‌آید و همین موضوع باعث می‌شود، شبکه انتقال در بعضی زمان‌ها به شدت دچار فشار شود، به همین دلیل سیستم و تجهیزات برق‌رسانی دچار آسیب می‌شود که قابل پیش‌بینی نیست.

به گفته وی، با این حال به تمام شرکت‌های توزیع برق اعلام شده که باید طبق جداول خاموشی‌ها عمل کنند و به مشترکان اعلام قطعی برق بدهند. بنابراین در حال حاضر حدود 95 درصد برنامه‌های خاموشی طبق جدول بوده است.

حقی‌فام در پاسخ به این سؤال که ظاهراً صادرات برق ایران به عراق دچار مشکلاتی شده و یکی از این مشکلات عدم پرداخت پول‌های برق فروخته شده به این کشور عنوان شده است و گفته می‌شود عراق حدود یک میلیارد دلار به ایران از بابت خرید برق بدهکار است، گفت: در این باره تعاملات ما با کشور همسایه همچون گذشته پابرجاست و در تبادلات برقی نیز به صورت مستقیم در ارتباط هستیم و بدهی اشاره شده در دست پرداخت از سوی عراق به ایران است.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در مورد خبر منتشر شده بابت مصرف سرانه برق مشترکان ایرانی گفت: واقعیت این است که مصرف برق خانگی در ایران با کشورهای مثل آمریکا و کانادا متفاوت است، چرا که آنها کل انرژی خود را از طریق برق کسب می‌کنند، در حالی که در ایران انرژی از طریق برق و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس مقایسه‌ای که صورت می‌گیرد، کاملاً غلط و اشتباه است.

حقی‌فام در پاسخ به این سؤال که مشترکانی که از نوسانات برق تجهیزات آنها مثل یخچال، لباسشویی و حتی تلویزیون دچار خسارت می‌شود، چه باید کنند، گفت: طبق قانون بودجه باید هزینه حداقلی به ازای هر مشترک از طریق صنعت برق دریافت شود و منبع مالی و پرداخت خسارت توسط یک کارگزار بیمه تعیین و به مشترکان پرداخت شود.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان