ماهان شبکه ایرانیان

مشرق گزارش می‌دهد؛

افزایش سهم درآمدهای نفتی در تامین هزینه‌های دولت/ کسری تراز عملیاتی رکورد شکست + نمودار

بنابر اعلام بانک مرکزی کسری تراز عملیاتی در بودجه سال ۱۳۹۶ به منفی ۷۵.۳ هزار میلیارد تومان رسید که بیشترین کسری در تاریخ بودجه‌نویسی کشور است.

سرویس اقتصاد مشرق - کسری تراز عملیاتی ناشی از اختلاف بین درآمدهای دولت (غیر از درآمدهای نفتی و سرمایه‌ای) و هزینه‌های جاری آن است. به عبارت ساده‌تر هرچه دولت، از درآمدهای نفتی بیشتری در بودجه استفاده کند، کسری تراز عملیاتی بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید

رکورد چاپ پول در کشور شکسته شد

تراز عملیاتی زمانی منفی می‌شود که دولت نتواند هزینه‌های جاری خود را از محل درآمدها یعنی مالیات و سایر درآمدها تامین کرده و ناچار باشد کسری موجود را از محل درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای (خصوصا نفت) تامین کند.

بر اساس برنامه‌های توسعه، دولت‌ها موظف بودند که کسری تراز عملیاتی را   به صفر نزدیک کرده و عمده هزینه‌های جاری خود را از محل درآمدهای مالیاتی تامین کنند اما هیچ‌گاه این هدف محقق نشده است.

در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم   سال به سال بر کسری تراز عملیاتی افزوده شده که نشانه افزایش سهم درآمدهای نفتی در تامین هزینه‌های جاری دولت است.

سال گذشته کسری تراز عملیاتی به بیش از 75 هزار میلیارد تومان رسید که بدترین عملکرد از این لحاظ در تاریخ بودجه‌نویسی کشور محسوب می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان