ماهان شبکه ایرانیان

کاهش قیمت محصولات پژو، رنو، هایما و مزدا

قیمت خودرو نزولی شد

پس از افت نسبی قیمت ارز، بهای بسیاری از محصولات داخلی و مونتاژی ریزش کرد و در برخی نمونه‌ها خریداران به یکباره با افت ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی محصولات روبرو شدند. البته بازار در روزهای شنبه و یکشنبه به ثبات و آرامشی نسبی رسیده و قیمت‌ها به نوعی لنگر انداخته‌اند.

فرادید؛ قیمت برخی خودروهای پرتیراژ در بازار نزولی شد. با اینکه شاهد کاهش قیمت برخی از خودروهای پرفروش بازار در روزهای اخیر هستیم اما همچنان نمونه های وارداتی با کمترین معامله، مدام گران‌ و گران‌تر می‌شوند. در عین حال بازار خودرو این هفته با کاهش قیمت برخی از مدل‌های تولید داخل نظیر رنو ساندرو، برلیانس 220، پژو 206 تیپ 5 همراه شد و اندکی از بهای نامعقول آنها کاست.
 پژو206 تیپ 5 که پرفروشترین خودرو ایران خودرو نیز هست در روزهای اخیر با کاهش قیمت 1میلیون تومانی روبرو شده و فعلا به بهای 48میلیون تومان خرید و فروش میشود. رنو ساندرو نیز که تا هفته آخر ماه خرداد بهایش به بیش از 90 میلیون تومان رسید، در نمونه اتوماتیک و فول اپشن فعلا 84 میلیون تومان قیمت دارد. نمونه بالاتر این خودرو که با کد استپوی در اواسط خرداد تا 95 میلیون تومان قیمت داشت هم در این روزهای داغ تابستان کاهش قیمت را تجربه کرده و فعلا 87میلیون تومان قیمت دارد.
 
به گزارش فرادید، پرس و جو از فعالان بازار و مدیران نمایشگاه‌های سطح شهر نشان می‌دهد عرضه گسترده خودروهای ارزان قیمت به بازار در کنار انتشار خبر تلاش پژو و رنو برای ماندگاری در ایران عصر تحریم احتمالا موجب شده تا اندکی تب و تاب قیمت در بازار خودروهای کمتر از 100 میلیون تومان کاهش پیدا کند. افزایش قیمت اما همچنان ریتم اصلی آهنگی است که بازار خودروهای وارداتی برای گوش‌های خریداران ناراضی می‌نوازد. 
 پژو206 تیپ 5 که پرفروشترین خودرو ایران خودرو نیز هست در روزهای اخیر با کاهش قیمت 1میلیون تومانی روبرو شده و فعلا به بهای 48میلیون تومان خرید و فروش میشود. رنو ساندرو نیز که تا هفته آخر ماه خرداد بهایش به بیش از 90 میلیون تومان رسید، در نمونه اتوماتیک و فول اپشن فعلا 84 میلیون تومان قیمت دارد. نمونه بالاتر این خودرو که با کد استپوی در اواسط خرداد تا 95 میلیون تومان قیمت داشت هم در این روزهای داغ تابستان کاهش قیمت را تجربه کرده و فعلا 87میلیون تومان قیمت دارد.
 
بالا و پایین شدن قیمت ارزهای اصلی مثل دلار و یورو در بازار، تب و تاب بازار خودرو هر بار با افت و خیزی تازه فعالان این حوزه را غافلگیر می‌کند. در جدیدترین اقدام پس از افت نسبی قیمت ارز، بهای بسیاری از محصولات داخلی و مونتاژی ریزش کرد و در برخی نمونه‌ها خریداران به یکباره با افت 20 تا 30 میلیون تومانی محصولات روبرو شدند. البته بازار در روز شنبه به ثبات و آرامشی نسبی رسید و قیمت‌ها به نوعی لنگر انداختند.
 پس از افت نسبی قیمت ارز، بهای بسیاری از محصولات داخلی و مونتاژی ریزش کرد و در برخی نمونه‌ها خریداران به یکباره با افت 20 تا 30 میلیون تومانی محصولات روبرو شدند. البته بازار در روزهای شنبه و یکشنبه به ثبات و آرامشی نسبی رسیده و قیمت‌ها به نوعی لنگر انداخته‌اند.
 
این بین به نظر نمی‌رسد  محصولات وارداتی محبوب نظیر کیا سورنتو، تویوتا راو4، میتسوبیشی اوت‌لندر، هیوندای سانتافه و نیسان ایکس‌تریل میلی به کاهش قیمت داشته و همچنان روند صعودی خود را در بحث قیمت ادامه می‌دهند. برای نمونه خودروهای کره‌ای و ژاپنی در کلاس شاسی‌بلندهای متوسط شهری در روزهای اخیر بهای خود را به کانال 600میلیون تومان رسانده که این به معنی رشد بیش از 2برابری قیمت خودروهایی مثل کیا سورنتو در اوایل تیرماه96 است.

؛ بیشتر بخوانید : افزایش شدید قیمت‌ خودرو؛ از پراید و دنا پلاس تا پژو 2008
البته اوضاع در همه بخش‌های بازار یکسان نیست. یک مقایسه کوچک از بازار خودروهای ارزان قیمت نظیر پراید، تیبا و 405 نشان می‌دهد تقاضای بیشتری برای اتومبیل‌های این رده از بازار وجود دارد و اندکی گرانی به محصولات اینچنینی سرایت کرده است. پراید 111 که زمزمه کاهش و حتی قطع تولیدش باعث شده بود در ماه‌های پایانی سال96 بازار را با رشد قیمت خود غافلگیر کند، در روزهای اخیر هم به دلیل افزایش تقاضا با رشد قیمتی به میزان 300 تا 500 هزار تومان روبرو شده و رسما وارد کانال قیمتی 25 میلیون تومان شده است. تیبا2 هاچ‌بک پرفروش سایپا نیز موفق شده به جرگه خودروهای همسو با آهنگ گرانی بپیوندد و بعد از افزایش قیمت به میزان 300هزار تومانی، حالا رسما بیش از 31 میلیون تومان قیمت دارد.
 پژو206 تیپ 5 که پرفروشترین خودرو ایران خودرو نیز هست در روزهای اخیر با کاهش قیمت 1میلیون تومانی روبرو شده و فعلا به بهای 48میلیون تومان خرید و فروش میشود. رنو ساندرو نیز که تا هفته آخر ماه خرداد بهایش به بیش از 90 میلیون تومان رسید، در نمونه اتوماتیک و فول اپشن فعلا 84 میلیون تومان قیمت دارد. نمونه بالاتر این خودرو که با کد استپوی در اواسط خرداد تا 95 میلیون تومان قیمت داشت هم در این روزهای داغ تابستان کاهش قیمت را تجربه کرده و فعلا 87میلیون تومان قیمت دارد.

گرانی اما شامل همه محصولات نشده است. برای نمونه پژو206 تیپ 5 که پرفروش‌ترین خودرو ایران خودرو نیز هست در روزهای اخیر با کاهش قیمت 1میلیون تومانی روبرو شده و فعلا به بهای 48میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. رنو ساندرو نیز که تا هفته آخر ماه خرداد بهایش به بیش از 90 میلیون تومان رسید، در نمونه اتوماتیک و فول اپشن فعلا 84 میلیون تومان قیمت دارد.


نمونه بالاتر این خودرو که با کد استپ‌وی در اواسط خرداد تا 95 میلیون تومان قیمت داشت هم در این روزهای داغ تابستان کاهش قیمت را تجربه کرده و فعلا 87میلیون تومان قیمت دارد. رنو ساندرو نیز با کاهش چشمگیر قیمت، هم‌اینک در نمونه فول، قیمتی 75میلیون تومانی دارد.
 
پژو206 تیپ 5 که پرفروشترین خودرو ایران خودرو نیز هست در روزهای اخیر با کاهش قیمت 1میلیون تومانی روبرو شده و فعلا به بهای 48میلیون تومان خرید و فروش میشود. رنو ساندرو نیز که تا هفته آخر ماه خرداد بهایش به بیش از 90 میلیون تومان رسید، در نمونه اتوماتیک و فول اپشن فعلا 84 میلیون تومان قیمت دارد. نمونه بالاتر این خودرو که با کد استپوی در اواسط خرداد تا 95 میلیون تومان قیمت داشت هم در این روزهای داغ تابستان کاهش قیمت را تجربه کرده و فعلا 87میلیون تومان قیمت دارد.
 
اما مزدا دیگر برند فراری از بازار ایران که در هفته‌های اخیر قیمت سری3 آن به عنوان یک سدان کوچک شهری به بیش از 260 میلیون تومان رسید، در روز یکشنبه به قیمت 228 میلیون تومان خرید و فروش شد و یک کاهش گسترده در قیمت را تجربه کرد. هایما اس7توربو نیز با افت 3میلیون تومانی قیمت، فعلا بهایی 147 میلیون تومانی دارد. در بازار خودروهای مونتاژی دو محصول هیوندای یعنی آی10 و آی20 به روند تلخ افزایش بها ادامه داده و به ترتیب با رشدی  2 و 5 میلیونی، در هفته جاری روی قیمت 117 و 180 میلیون تومان ایستادند. برلیانس محصول پارس خودرو نیز با رشد قیمتی به میزان 500هزار تومان، فعلا در بازار 45.3 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
 
پژو206 تیپ 5 که پرفروشترین خودرو ایران خودرو نیز هست در روزهای اخیر با کاهش قیمت 1میلیون تومانی روبرو شده و فعلا به بهای 48میلیون تومان خرید و فروش میشود. رنو ساندرو نیز که تا هفته آخر ماه خرداد بهایش به بیش از 90 میلیون تومان رسید، در نمونه اتوماتیک و فول اپشن فعلا 84 میلیون تومان قیمت دارد. نمونه بالاتر این خودرو که با کد استپوی در اواسط خرداد تا 95 میلیون تومان قیمت داشت هم در این روزهای داغ تابستان کاهش قیمت را تجربه کرده و فعلا 87میلیون تومان قیمت دارد.

اما در بازار وارداتی‌ها اوضاع همچنان در وضعیت قرمز است. برای نمونه در بازار شاسی‌بلندهای متوسط و آسیایی 5 خودروکیا سورنتو، تویوتا راو4، میتسوبیشی اوت لندر، هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل با افزایش قیمت دوباره مواجه شده و به بیشترین بهای ممکن از زمان آغاز شوک‌ها در بازار خودرو رسیده‌اند. این محصولات به ترتیب با 15، 15، 10، 12 و 10 میلیون افزایش قیمت، هم اینک در نمونه‌های فول اپشن به بهای 625، 651، 445، 595 و 440 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. در بین محصولات اسپورت و جوان پسند هم افزایش قیمت دو خودرو محبوب کیا سراتو کوپ 2016 و آلفا رومئو جولیتا 2017 با رشد چشمگیری در نمونه‌های صفر کیلومتر مواجه شده و به ترتیب در نمایشگاه‌های پایتخت 310 و 325 میلیون تومان قیمت گذاری شدند.
 
چرا قیمت خودروهای داخلی کاهش یافت؟

دلایل اصلی کاهش قیمت محصولات داخلی مشخص است. انتشار برخی اخبار درخصوص افزایش گسترده تولید خودرو در دو ماه اول سال 97 در کشور موجب شد تا اندکی فشار روانی از روی دوش بازار برداشته شده و برخی از خریداران با امیدواری به آینده، تقاضای خود را به آینده موکول کنند. در همین راستا احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران  با اشاره به افزایش تولید خودرو در سال 97 اظهار کرد: تولید خودرو امسال به شدت افزایش یافته و بر اساس آمار‌های موجود، نسبت به سال گذشته میزان تولید خودرو در بخش سواری 18 درصد و در مجموع 17.5 درصد افزایش داشته است.

برخی از کارشناسان این افت قیمتی را ناشی از پالس‌های مثبتی می‌دانند که از ناحیه تقویت روابط تجاری ایران و اروپا در کنار تلاش رنو و پژو برای ادامه فعالیت در ایران می‌دانند. این دو خودروساز فرانسوی که مستقیما روی بیش از 500هزار دستگاه از خودروهای تولید داخل نفوذ تکنولوژیک و قیمتی دارند، به واسطه ابعاد کلان مالی حضور در ایران در روزهای اخیر به شدت در تلاش‌اند فعالیت خود را در ایران استمرار بخشند.

تاثیر افزایش قیمت‌ها روی بازار خودرو چیست؟

در این باره مجله اقتصادی تجارت فردا نوشته است: «سیاستگذاری نسنجیده یا نپخته دولت در حوزه ارزی باعث شد به یکباره با طوفان کاهش ارزش پول ملی، هجوم ابهام و ترس به فضای بازار و افزایش شدید قیمت‌ها روبه‌رو شویم تا قدرت خرید طبقه متوسط ایرانی بیش از همیشه رو به اضمحلال رود. تاثیر این موضوع شاید در بسیاری از بخش‌ها سریعاً بروز نکند اما شواهد موجود در کنار تجربیات گذشته نشان می‌دهد این کاهش قدرت خرید سریعاً تاثیر خود را روی حجم بازار گذاشته تا رسماً بتوان برای آتیه بازار خودرو در سال 97 افتی چشمگیر در تولید و تقاضا را پیش‌بینی کرد.

 قیمت خودرو نزولی شد

این یعنی به واسطه افزایش قیمت محصولات بالای 50 میلیون تومان که در اغلب نمونه‌ها بین 100 تا 200 برابر رشد داشته، بازار اصطلاحاً آب رفته یا کوچک شده و در ادامه سال، خریداران کمتری به سراغ ابتیاع محصولات مونتاژی مدرن‌تر، اتومبیل‌های چینی مدرن‌تر و البته محصولات اروپایی ارزان‌قیمت خواهند رفت. در عین حال گرانی شدید را باید تنها میراث سیاستگذاری فعلی برای بازار خودروهای وارداتی دانست که سریعاً تاثیر خود را روی بهای نمونه‌های کارکرده و البته محصولات چینی خواهد گذاشت.»

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان