خودروهای امروزی به دلیل پیشرفت های حاصل شده به انبوهی از امکانات و قابلیت های مختلف مجهز شده اند. اگر چه تمامی این قابلیت ها با هدف آسایش سرنشینان یا رانندگی بهتر و امن تر توسعه یافته اند، اما برخی از آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و در شرایط واقعی چندان کاربردی و مهم نیستند.
با این مقدمه قصد داریم در مقاله حاضر به برخی از این قابلیت های غیر کاربردی حاضر در خودروهای امروزی بپردازیم.
سیستم صوتی کف هوندا ریجلاین
مهندسین کمپانی هوندا در طراحی قسمت بار پیکاپ ریجلاین خلاقیت های زیادی به خرج داده اند. امکان باز شدن در این قسمت به هر دو طرف و فضای طراحی شده در زیر کف برای قرار دادن اشیا مختلف دو مورد از این موارد مفید و کاربردی هستند. اما گسترش سیستم صوتی به قسمت بار شاید چندان قابل ستایش نباشد.
این مساله وقتی بدتر می شود که بدانیم در کف این پیکاپ اسپیکری به کار گرفته نشده و در واقع صدای داخل کابین با استفاده از مجاری تعبیه شده به این قسمت هدایت می شود.
کنترل های ژستی ب ام و
سری 7 ب ام و را می توان یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین خودروهای حاضر نامید. آخرین نسل از این سدان فول سایز و لوکس که حدود دو سال پیش معرفی شد، قابلیتی به نام کنترل های ژستی (Gesture Control) دارد که به واسط آن راننده می تواند با اشارات و حرکات مختلف دست دستوراتی را به سیستم چند رسانه ای صادر کند.
این قابلیت آن چنان جدید نبوده و کارایی چندان زیادی هم ندارد؛ کاربردهای آن نیز به موارد کمی مثل افزایش یا کاهش صدا و پاسخ دادن یا رد تماس محدود شده است. این فرمان ها توسط یک دوربین کوچک نصب شده که توانایی تشخیص حرکات را دارد، دریافت و اجرا می شوند.
البته به لحاظ ایمنی کنترل های ژستی می توانند تا حدودی مفید باشند، اما تا زمانی که کابردهای آن گسترش پیدا نکند، آپشنی هیجان انگیز برای جذب مشتریان بیشتر محسوب نخواهد شد.
حالت دریفت مد فورد فوکوس RS
اگر قصد خودنمایی و جلب توجه مردم را داشته باشید، گزینه ای بهتر از فورد فوکوس با بودجه 50 هزار دلاری پیدا نخواهید کرد. این هاچبک 350 اسب بخاری هم به لحاظ ظاهری و هم به لحاظ فنی بسیار هیجان انگیز بوده و یکی از بهترین هاچبک های حال حاضر جهان به شمار می رود.
فوکوس RS قابلیتی به نام دریفت مد دارد که در آن راننده می تواند با فشردن یک دکمه براحتی حرکات نمایشی دریفت را اجرا کند. در حالت عادی انجام حرکات دریفت نیازمند مهارت بسیار بالایی است، اما فورد با بهره گیری از سیستم های الکترونیکی کاری کرده که حتی افراد عادی نیز بتوانند لذت دریفت را تجربه نمایند.
اگر چه این قابلیت برای پیست توسعه یافته اما کم نیستند افرادی که با استفاده از آن در خیابان نیز اقدام به انجام حرکات نمایشی می کنند. جالب اینکه سال گذشته استرالیایی ها به ارایه فورد فوکوس با قابلیت دریفت مد در کشور خود اعتراض کرده و با تشکیل کمپینی خواستار برداشته شدن این قابلیت توسط فورد شدند.
تسمه های بکسل جیپ Trailhawk
کمپانی آمریکایی جیپ نسخه Trailhawk شاسی بلندهای خود را با قلاب ها و تسمه های ویژه ای برای بکسل کردن ارایه می کند.
دلیل این امر تمایل بیشتر دارندگان این نسخه ها برای ماجراجویی در طبیعت و در نتیجه احتمال گیر افتادن زیادتر در مسیرهای صعب العبور اعلام شده که این استدلال کمی عجیب به نظر می رسد.
جالب است بدانید که خودرویی مانند پژو پرشیا نیز سال هاست با قلاب بکسل ثابت عرضه می شود که بر روی نمای ظاهری این خودرو تاثیر منفی می گذارد
خوشبو کننده کابین خودروهای آلمانی
به مشام رسیدن بوهای نامطلوب از کابین یک خودروی لوکس گران قیمت، اصلا خوشایند نیست. به همین دلیل مرسدس بنز و ب ام و با اضافه کردن خوشبو کننده به سیستم تهویه مطبوع به مصاف این مشکل رفته اند؛ البته باور کردن این که آلمانی ها از روی خودنمایی این قابلیت را به خودروهای خود اضافه نکرده اند، کم سخت و دشوار است!
چراغ های کریستالی Swarovski مرسدس بنز
فقط استفاده از خوشبو کننده کابین نیست که پای مرسدس بنز را به این لیست باز کرده است. چراغ های کریستالی Swarovski که در نسخه های کوپه و کانورتیبل S کلاس به کار رفته اند، یکی دیگر از مواردی است که به نظر می رسد، بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد.
هر یک از این چراغ ها دارای 50 کریستال سواروفسکی هستند که به گفته مرسدس کمک زیادی به منکسر کردن نور می کنند. شاید در دنیای واقعی هدف از این کریستال ها کسب پول بیشتر از حساب شما باشد!
سقف ستاره ای رولز رویس
در بحث سیستم روشنایی، چیزی که بیش از چراغ های کریستالی مرسدس بنز عجیب تر به نظر می رسد، سقف چراغانی شده رولزرویس است. این کمپانی لوکس ساز انگلیسی اعتقاد دارد که خرید یک اتومبیل کانورتیبل برای مشاهده ستارگان در شب روش از مد افتاده ای محسوب می شود!
به همین جهت رولزرویس تصمیم گرفته سقف این خودروها را به 1600 چراغ کوچک مزین کند تا در صورت بسته بودن سقف نیز سرنشینان بطور مجازی لذت تماشای آسمان شب را تجربه کنند. این قابلیت نیز به نظر می رسد که هدفی جز تحمیل هزینه اضافی به مشتری ندارد!
البته باید خلاقیت رولزرویس در نقشه برداری از موقعیت ستارگان در آسمان شب و اجرای دقیق و خلاقانه این طرح را برای این محصول لاکچری ستود.
آینه عقب کادیلاک
جایگزینی آینه های عادی با آینه هایی که به دوربین متصل شده اند، نشان از گذر زمان دارد. کادیلاک عقیده دارد این آینه های دیجیتال که تصاویر را از دوربین های نصب شده در عقب خودرو دریافت می کنند، تا 300% دید بهتری نسبت به آینه های عادی برای راننده فراهم می کنند.
به لحاظ تئوری استفاده از این آینه ها ایده بسیار جالبی است، اما در عمل آنها کارایی چندانی از خود نشان نداده اند؛ مخصوصا در شب که تصویر به نمایش در آمده از قسمت عقب خودرو بسیار مبهم و غیرمفید است.