این پرچم متعلق به کدام کشور است؟!

از نکات جالب در فیلم «عملیات دریای سرخ»، پرچمی است که برای کشور فرضی «یوِیر» طراحی کرده‌اند و تلفیقی از پرچم کشورهای پان‌عربیسم و ایران به اضافه رنگ زرد است.

این پرچم متعلق به کدام کشور است؟!

فارس نوشت: فیلم سینمایی «عملیات دریای سرخ» به مناسبت نودمین سال تأسیس ارتش آزادی‌بخش خلق چین ساخته شده و فیلمی بیگ‌پروداکشن با انواع  و اقسام جلوه‌های ویژه کامپیوتری و میدانی است. این فیلم داستان رشادت‌های ارتش ملی چین را روایت می‌کند.

 

«عملیات دریای سرخ» با حضور پرصلابت نیروی دریایی نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در خلیج عدن و مبارزه با دزدان دریایی آغاز می‌شود که یکی از کشتی‌های باربری این کشور را به همراه خدمه آن گروگان گرفته‌اند.

یک هفته پس از این اتفاق، یک خبرنگار چینی فعال در کازابلانکای مراکش، در جست‌وجوی یافتن سرنخی از تحرکات هسته‌ای یک شرکت در کشوری ساختگی به نام «جمهوری یِوِیر» (Republic of Yewaire) و فروش کیک زرد به تروریست‌هاست. او تأکید دارد که رئیس این شرکت به تازگی تکنولوژی ساخت 30 بمب را به دست آورده و از این جهت بسیار خطرناک است. اگر چه این خبرنگار با خوش‌شانسی از دسیسه بمب‌گذاری خودرویش جان سالم به در می‌برد اما به دلیل اینکه فرزند و شوهرش را سال 2005 در حادثه تروریستی انفجار اتوبوس در لندن از دست داده، با خود عهده کرده است تا پای جان با گروه‌های تروریستی مبارزه کند. به همین دلیل تصمیم دارد خود را به شرکت مذکور برساند تا مانع معامله کیک زرد شود.

مدیر روزنامه متذکر می‌شود که 5 روز پیش کودتایی توسط گروه افراطی «زاکا» در یوایر اتفاق افتاده است و رفتن به آنجا صلاح نیست. از سوی دیگر ارتش یوایر از نیروی دریایی چین تقاضا کرده برای انتقال 130 تبعه خود و 30 کارمند دیگر از این کشور، سریع‌تر وارد عمل شود.

و اینچنین داستان اصلی این فیلم 142 دقیقه‌ای آغاز می‌شود و سرنوشت خانم خبرنگار با نیروی ویژه چین گره می‌خورد.

«عملیات دریای سرخ» اگر چه در کشوری فرضی با پرچمی ساختگی رخ می‌دهد اما فیلم در پایان خاطرنشان می‌کند «بر اساس رویدادهای واقعی» ساخته شده است. این فیلم بر پایه ماجرای تخلیه 600 شهروند چینی و 225 تبعه خارجی از بندری در جنوب یمن در آغاز جنگ داخلی سال 2015 استوار است. شاید نام کشور فرضی (Yewaire) هم از ترکیب دو کلمه یمن و جنگ (Yemen War) ساخته شده باشد.

این فیلم را می‌توان معجونی از فیلم‌های هالیوودی سال‌های اخیر نظیر «مهلکه»، «12 قهرمان» و «تک تیرانداز آمریکایی» و فیلم روسی «ببر سفید» دانست. «عملیات دریای سرخ» در میان فیلم‌های چینی نیز سبکی شبیه به «عملیات مِکونگ» دارد که در سال 2016 بر اساس واقعه قتل‌عام رودخانه مکونگ ساخته شد، هرچند که در گیشه بسیار موفق‌تر عمل کرد و بیش از سه برابر عملیات مکونگ فروش داشت.

از نکات جالب توجه در فیلم «عملیات دریای سرخ»، پرچمی است که برای کشور فرضی یوِیر طراحی کرده‌اند، اگرچه جغرافیا و فرهنگ این کشور ساختگی به کشورهای عربی تعلق دارد، اما پرچم آن تلفیقی از پرچم کشورهای پان‌عربیسم و ایران به اضافه رنگ زرد است که البته مشخص نیست آیا هدفی پشت این طراحی بوده یا خیر؟

به هر روی، دو کشور بزرگ و پرجمعیت هند (با فیلم «تایگر زنده است») و چین (با فیلم «عملیات دریای سرخ») با وجود اینکه هزاران کیلومتر با غرب آسیا و صف اول مبارزه با تروریسم ـ به ویژه داعش ـ فاصله دارند، وقتی فیلم‌هایی پرهزینه و خوش‌ساخت درباره مبارزه با آن می‌سازند، ایران باید به عنوان کشوری که در خط مقدم این نبرد حضور دارد، بیش از پیش برای ساخت آثار سینمایی فاخر با موضوع مبارزه با تروریسم انگیزه و انرژی بگذارد و به معدود فیلم‌های ساخته‌شده قابل دفاع نظیر «به وقت شام» اکتفا نکند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان