از سند ثبت جهانی چوگان به نام ایران در یونسکو رونمایی شد

به نقل از خبرگزاری ایلنا، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین وزیر ورزش و جوانان، از لوح ثبت جهانی ورزش باستانی چوگان به نام ایران در سازمان جهانی یونسکو در باشگاه چوگان شهدای تهران رونمایی شد

از سند ثبت جهانی چوگان به نام ایران در یونسکو رونمایی شد

رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان به نام ایران در یونسکو

به نقل از خبرگزاری ایلنا، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین وزیر ورزش و جوانان، از لوح ثبت جهانی ورزش باستانی چوگان به نام ایران در سازمان جهانی یونسکو در باشگاه چوگان شهدای تهران رونمایی شد. در این مراسم نمادین، ورزشکاران حرفه ای این ورزش به بازی نمادین چوگان مشغول شدند و هنرمندانی هم سنت دیرینه شاهنامه خوانی را به اجرا در آوردند. در ادامه این خبر، با مجله گردشگری الی گشت همراه شوید.

ثبت جهانی چوگان

چوگان یکی از قدیمی ترین ورزش هاییست که هنوز هم در دنیا انجام می شود. برای ثبت جهانی این ورزش در سازمان یونسکو، تلاش های زیادی از طرف مقامات ایرانی صورت گرفته بود و خوشبختانه این تلاش ها به نتیجه نشست. روز گذشته، مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی چوگان باستانی، با حضور افراد سرشناسی همچون علی اصغر مونسان معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و تعداد قابل توجهی از معاونان و مدیران سازمان میراث فرهنگی، فدراسیون چوگان و وزارت ورزش برگزار شد.

مونسان پیش از آغاز این مراسم که با برگزاری زنده بازی چوگان در مجموعه شهدای تهران، رژه چوگان سواران و سنت شاهنامه خوانی همراه بود، اظهار داشت:

چوگان یک ورزش گروهی است که ریشه هایی آئینی دارد. این ورزش باستانی، در تاریخ و تمدن ما ایرانیان ریشه دارد و از قدیمی ترین بازی های گروهی با توپ است که خوشبختانه هنوز هم برگزار می شود و به نام ما به ثبت جهانی رسیده است. پرونده این ورزش را به همراه پرونده ثبت کمانچه ایرانی در ماه آذر سال گذشته در اجلاس دوازدهم یونسکو که در کشور کره جنوبی برگزار شد، به یونسکو تقدیم کرده بودیم.

بازی چوگان

وی در ادامه صحبت هایش به تلاش های بی وقفه سازمان در حوزه میراث ناملموس کشور اشاره کرد و در اینباره افزود:

همکاران ما در حوزه میراث ملموس و نا ملموس کشور، تلاش های خوبی انجام دادند و خوشبختانه همه این تلاش ها یکی پس از دیگری به نتیجه می رسد. خوشحالم که توانستیم پرونده های بسیار خوبی را در یونسکو به ثبت جهانی برسانیم.

بر اساس شواهدی از جمله دست نوشته های 600 سال قبل از میلاد مسیح که در دست است، ورزش چوگان، قدیمی ترین بازی ورزشی گروهی جهان است. به گفته مورخان، بین ایرانیان و تورانیان باستان، این ورزش برگزار شده است. در شاهنامه فردوسی هم بارها نام این ورزش باستانی آورده شده است. این این بازی از ایران برخواست و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلستان برگزار می شود. ثبت جهانی چوگان کاری بس بزرگ بود و ما آن را به فال نیک می گیریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان