به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد راستاد تصریح کرد: یکی از اصلیترین برنامههایی که سازمان بنادر درطول سال های گذشته دنبال کرده شناور سازی مغروقههایی بوده که از دوران جنگ در دو رود کارون و اروند باقی هستند. با توجه به اینکه این مغروقهها حرکت کشتی های با وزن و ظرفیت بالا را محدود می کنند از این رو خارج سازی آنها یک اولویت مهم بوده است.
به گفته وی، البته در کنار سیاست های ایران برای بهبود کامل ظرفیت دریایی این رود ها عراق نیز باید برای سمت خود برنامه ریزی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت همکاری عراق در این زمینه نیز گفت: ایران در سال های اخیر همواره با طرف عراقی مذاکرات لازم برای خارج شازی مغروقه ها را پیگیری کرده و عراقی ها نیز وعده هایی داده اند که امیدواریم اجرایی شود.
به گفته راستاد، در صورت خارج سازی این مغروقهها میتوان امیدوار بود که توسعه فعالیتهای خرمشهر و آبادان با سرعت بیشتری دنبال شود.
باقی ماندن مغروقه های دوران جنگ در اروند و کارون باعث شده در سه دهه گذشته کشتی هایی که به عمق آبی بالایی نیاز دارند امکان تردد در این دو رود را پیدا نکنند. مغروقه ها در سه حالت آب ایران، آب عراق و مرز مشترک هستند.
ایران در طول سال های گذشته تعداد زیادی از مغروقه های سمت خود را خارج کرده اما عراق در عمل هنوز اقدام جدی نداشته است.