این روزها علاقه مردم به توریسم و گردشگری و دیدن جاهای تازه هر روز بیشتر از گذشته میشود. این استقبال و توجه باعث شده صنعت توریسم به صنعتی پررونق و رقابتی در دنیا تبدیل شود. امروزه سایتها و شرکتهای بسیاری در این صنعت شروع به فعالیت کردهاند، بنابراین رقیبان زیادی در این کار خواهید داشت. اگر میخواهید در این صنعت باقی بمانید، باید مخاطبان زیادی را به خود جذب کنید. برای این کار بیش از هر چیز به استراتژی بازاریابی توریسم نیاز دارید تا به شما کمک کند کسبوکار خود را بهخوبی به دیگران معرفی کنید. در این مطلب برایتان از بازاریابی توریسم و روشهایی فوقالعاده برای کسب درآمد از این صنعت گفتهایم.
بازاریابی توریسم
سایتهای زیادی روشها و توصیههایی برای بهبود استراتژی های بازاریابی توریسم ارائه میکنند. اما بسیاری از این نکات و توصیهها، خستهکننده و تکراری است. چرا از روشهای دیگری استفاده نمیکنید؟ بسیاری از کسبوکارهای موفق در صنعت توریسم و گردشگری، روشهای بازاریابی جالب و خلاقانه خود را به کار میبرند که کارآمدتر و مؤثرتر از مواردی است که در سایتهای مختلف یافتهاید.
در اینجا 11 روش خلاقانه برای بازاریابی توریسم را توضیح میدهیم. به مرور زمان و با تمرین زیاد، در این کار مهارت کافی پیدا میکنید و شاید روشهای خلاقانهتری نیز بیابید.
1. تنظیم طرحی برای بازاریابی توریسم
تنظیم طرح بازاریابی، ایدهای خلاقانه نیست اما از آنجا که پایه و اساس دیگر فعالیتهای بازاریابی را تشکیل میدهد، آن را بهعنوان مورد اول آوردیم. نداشتن طرح و برنامه بازاریابی مانند این است که در تاریکی با چشمان بسته رانندگی کنید.
طرح بازاریابی به شما در دستیابی به اهداف و مدیریت فعالیتها کمک میکند. یک استراتژی بازاریابی خوب باید بهنحوی برنامه ریزی شود که با هر تغییر بهراحتی بهروز شود.
2. با کسانی کار کنید که در بین مردم نفوذ دارند
یکی از روشهای محبوب و البته مؤثر در بازاریابی، کار با افرادی است که در بین مردم نفوذ زیادی دارند. این افراد در فضای آنلاین، تعداد زیادی دنبالکننده دارند. وبلاگنویسان، کسانی که در یوتیوب ویدئو به اشتراک میگذارند و افراد فعال در اینستاگرام در این دسته قرار میگیرند. بسیاری از این افراد بین دنبالکنندگان خود محبوب هستند و با مخاطبان زیادی تعامل برقرار میکنند. مخاطبان آنها محتوایی را که این افراد تولید میکنند دوست دارند. برخی از آنها را که با صنعت شما در ارتباطند بیابید و با آنها قرارداد ببندید. این معامله برد-برد است. شما به آنها کمک میکنید دربارهی موضوع جدیدی به تولید محتوا بپردازند و آنها نیز به شما در معرفی کسبوکارتان به مخاطب کمک میکنند.
برای مثال، میتوانید از کسی که در یوتیوب کانال اشتراک ویدئو دارد بخواهید ویدئویی کوتاه از هتل شما به اشتراک بگذارد و در عوض چند شب اقامت در هتلتان و امکان استفاده از تمام وسایل رفاهی را به او پیشنهاد کنید. اگر جزئیات دقیقتری میخواهید، از یک وبلاگنویس بخواهید از هتلتان بازدید کند و حتی اقامت کوتاهی در آنجا داشته باشد تا بتواند همهچیز را از نزدیک ببیند و دربارهی آن بنویسد.
کسی را پیدا کنید که محتوای مربوط با کسبوکارتان تولید کند و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. مخاطبان او از این طریق با هتل شما آشنا میشوند. این کار در این سطح برایتان هزینهی چندانی ندارد. اما اگر بخواهید با افراد تأثیرگذار و پرنفوذتری کار کنید، احتمالا باید بیشتر هزینه کنید. البته این کار ارزشش را دارد، زیرا این افراد به طور معمول با گسترهی وسیعتری از مخاطبان سروکار دارند.
3. دربارهی منطقهای که به گردشگران پیشنهاد میکنید، اطلاعات بیشتری ارائه دهید
گردشگران، عنصر حیاتی صنعت توریسم هستند. بنابراین بازاریابی توریسم باید بر خواستهها و نیازهای آنها متمرکز باشد.
بیشتر آنها منطقهای را که به آنها معرفی میکنید بهخوبی محل زندگی خودشان نمیشناسند و بنابراین بهدنبال یک راهنمای سرگرمکننده و در عین حال آموزنده هستند.
راهنما باید طوری باشد که گردشگران بهراحتی بتوانند آن را بخوانند و درک کنند، پس بهتر است سطح مطالب را بر این اساس تنظیم کنید زیرا به طور کلی، تعداد کمی از مردم کلمه به کلمهی آن را میخوانند. راهنما باید دارای مطالبی دربارهی مکانهای دیدنی، سرگرمیهای جالب و اطلاعات مهم دیگری دربارهی مقصد باشد.
4. جایگاه مخصوص بحث و بررسی در فیسبوک ایجاد کنید
معمولا گردشگران پرسشهای زیادی دربارهی مقصد سفرشان دارند. باید محلی برای طرح پرسش و پاسخگویی ایجاد کنید. گروههای بحث و گفتوگوی فیسبوکی برای این کار بسیار عالی است. برخی از کسبوکارها مشابه همین کار را بهمنظور بررسی و مدیریت شکایات مشتری انجام میدهند. تنها تفاوت در اینجاست که در مورد کار شما، شکایتی وجود ندارد و فقط باید بهسرعت به پرسشهای مخاطب پاسخهای دقیق بدهید.
برخی از این پرسشها به صورت زیر هستند:
- چه نوع فعالیتهایی را برای زوجها پیشنهاد میکنید؟
- در شهر، هتلی هست که به سگ یا حیوانات خانگی دیگر اجازهی ورود بدهد؟
- آیا بهراحتی میتوان از وسایل نقلیهی عمومی برای رفتوآمد استفاده کرد؟
بیشتر پرسشهایی که مطرح میشوند ساده هستند. پاسخگویی به این سؤالات، منجر به جلب اعتماد مخاطبان میشود و این اعتماد بسیار ارزشمند است.
مشابه این کار را میتوانید در توییتر یا اینستاگرام نیز انجام دهید. (قبل از آن پیشنهاد میکنیم راهنمای استفاده از اینستاگرام برای کسبوکارها را مطالعه کنید.)
5. ویدئوهایی جذاب دربارهی منطقهی مورد نظر درست کنید
ویدئوها در زمانی بسیار کوتاه حجم زیادی از اطلاعات را منتقل میکنند و روش بسیار مناسبی برای معرفی شما و فعالیتهایتان هستند. البته قرار نیست ویدئویی درست کنید که تمام جزئیات کسبوکارتان را نشان دهد. این ویدئو فقط باید مانند راهنمای اطلاعاتی منطقهی موردنظر عمل کند و بهطور خلاصه اطلاعاتی راجع به مقصد به مخاطبان ارائه دهد. این ویدئوها را در وبسایتتان و رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. فیسبوک یکی از بهترین محیطها برای تبلیغ چنین ویدئوهایی است.
6. چالشی ترتیب دهید که در افراد انگیزه و علاقه ایجاد کند
چالشها یکی از قویترین ابزارهای ایجاد انگیزه در مخاطب هستند. مردم دوست دارند در این چالشها شرکت کنند و نتایج آنها را در شبکههای ارتباطیشان با دیگران به اشتراک بگذارند.
وقتی دوستان، دنبالکنندگان و مخاطبانتان را به چالش دعوت میکنید، یعنی از آنها میخواهید کار مشخصی را در مدت زمان تعیین شده انجام دهند.
چالشی سرگرمکننده درست کنید که به کسبوکارتان ارتباط داشته باشد و از مشتریان فعلیتان بخواهید آن را در رسانههای اجتماعی نشر دهند.
برای مثال، میتوانید از دنبالکنندگان صفحهی فیسبوکتان بخواهید تجربیات سفرشان به منطقهی شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. میتوانید از آنها بخواهید به مدت یک هفته، هر روز این کار را انجام دهند. برای مهیجتر شدن برنامه، یکی از آنها را بهعنوان برنده انتخاب کنید و یک سفر رایگان بهعنوان جایزه در نظر بگیرید.
افراد معمولا از اشتراک این چالشها و تولید محتوا برای آن لذت میبرند. این کار برای شما مزایای زیادی خواهد داشت.
7. محتوای تولیدی کاربران را جمعآوری کنید
چالشهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، باعث میشود کاربران به تولید محتوا بپردازند. مردم دوست دارند از تجربیات واقعی دیگران دربارهی استفاده از یک برند یا سفر به یک منطقه خبر داشته باشند. معمولا به این شکل به یک برند یا کسبوکار اعتماد میکنند.
ایجاد این نوع چالشها نوعی نوآوری و خلاقیت است و میتواند در بهبود و رشد کسب و کار شما مؤثر باشد. با این حال، برای اینکه کاربرانتان برندتان را تبلیغ کنند، نیازی نیست حتما چالش برگزار کنید. معمولا کاربران خود عاشق این هستند که تجربیاتشان را از هر طریقی با دیگران به اشتراک بگذارند.
اگر برخی از مخاطبانتان عکس یا ویدئویی دربارهی شما و کسبوکارتان در یوتیوب یا اینستاگرام به اشتراک گذاشتهاند و از تجربیاتشان گفتهاند، از آنها اجازه بگیرید تا آن مطلب را با ذکر نام و حسابکاربری (از طریق تگ کردن یا ابزارهای مشابه) در شبکههای خودتان نیز به نمایش بگذارید.
8. خصوصیت منحصربهفرد کسبوکارتان را نشان دهید
هر کسبوکاری یک خصوصیت ویژه دارد که آن را از دیگران متمایز میسازد. این خصوصیت هر چیزی میتواند باشد؛ مثلا اگر کارکنان شما به شیوهی خاصی سینی نوشیدنی را روی سه انگشت حمل میکنند و روی میز میآورند، یا روش منحصربهفردی برای خوشامدگویی به مهمانان بهکار میبرند، این خصوصیت را ذکر کنید.
9. بازاریابیتان را بر آنچه ارائه میدهید، متمرکز کنید
یکی از مهمترین بخشهای هر طرح بازاریابی توریسم این است که بدانید دقیقا در حال ارائهی چه چیزی هستید. از آنجا که این صنعت بهشدت رقابتی است، اگر بر رویکرد خود تمرکز نکنید همهی تلاشهایتان از بین میرود.
مخاطبان هدف را مشخص کنید. کدام دسته از افراد مخاطب هدف شما هستند؟ خانوادهها، زوجهایی که تازه ازدواج کردهاند، سالمندان یا کوهنوردان؟ آیا میدانید از کجا باید شروع کنید؟
بهعنوان مثال، اگر شرکت شما در منطقهای خاص و معروف که به خاطر موجسواری مشهور است به مسافران اقامتگاه اجاره میدهد و مشتریان معمول آن خانوادهها هستند، ابتدا خانوادههایی را هدف قرار دهید که به موجسواری علاقهمند باشند. هر چه بیشتر دربارهی انواع مشتریان خود اطلاعات داشته باشید، بهتر میتوانید مخاطبان هدف را تعیین کنید.
اگر شرکتتان مخصوص اجارهی محل اقامت به زوجهاست، بهترین کار هدف قرار دادن خانمها در شبکههای اجتماعیتان است. آنها را مخاطب قرار دهید و بگویید که چرا منطقهی موردنظر برای برگزاری یک ماه عسل خاص یا شامی رمانتیک در مکانی زیبا عالی است.
10. از قابلیتهای تلفنهمراه بیشتر بهره بگیرید
بسیاری از مردم پیامها را به تماس تلفنی ترجیح میدهند. مؤثرترین بازاریابی از طریق تلفن همراه صورت میگیرد. یک حسابکاربری درایجاد کنید و مدام عکسهای کسبوکارتان را در آن بگذارید. عکسها پیام شما را بهتر منتقل میکنند. چشماندازی منحصربهفرد از شهرتان به اشتراک بگذارید که دیگران آن را منتشر نکرده باشند. مانند یک تور مسافرتی مجازی آنها را از طریق عکسها هدایت کنید و مقصد را نشانشان بدهید.
11. چیزهای جدید در منطقه را برجستهتر نشان دهید
یکی از بهترین روشهای پیشی گرفتن از رقبا، برجستهسازی چیزهای جدید و هیجانانگیز در منطقهای است که به مخاطبان معرفی میکنید. دربارهی رویدادها و اتفاقات منحصربهفردی که در منطقهتان رخ میدهد اطلاعات بهروز در اختیار مخاطب قرار دهید.
خود را به جای مخاطبان بگذارید. اگر برای اولین بار به جایی سفر میکردید، چه چیزهایی توجهتان را جلب میکرد یا برایتان هیجانانگیز بود؟ سعی کنید همان موارد را به مخاطبانتان معرفی کنید.
یک سیستم فروش حرفهای و منسجم طراحی و پیادهسازی کنید و فروش خود را به طور چشمگیری افزایش دهید
42000تومان
12000تومان