به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفت و گوی فرهنگی با موضوع روز دانش پژوهشی و دفاع ملی، پدافند غیرعامل با حضور مهدی جعفری رئیس مرکز تولید ونشر دیجیتال انقلاب اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.
جعفری در این برنامه گفت: ما باید با ادبیات و ابزار امروز با مخاطب خود صحبت کنیم. بنابراین لازم است که تاریخ شفاهی را که از دوران دفاع مقدس تهیه شده با ابزار موجود به مخاطب عرضه کنیم.
وی افزود: ما در کنار حفظ ابزار گذشته مانند کتاب امروز در حوزه تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی خاطرات دفاع مقدس را با ادبیات کودکانه به انیمیشن و کارتن تبدیل میکنیم تا بچهها قهرمان این سرزمین مانند بهنام محمدی و قهرمانان نوجوان را بشناسند.
رئیس مرکز تولید ونشر دیجیتال انقلاب اسلامی در ادامه گفت: بخش قابل توجهی از مردم تلفنهای هوشمند دارند. بنابراین لازم است که ما در حوزه فضای مجازی که مردم با آن سروکار دارند حضور داشته باشیم و بتوانیم محتوای باکیفیت و جریانسازی را درمورد آنچه که در دوران دفاع مقدس گذشت، تولید کنیم. سرعت و پیشرفت فناوری به قدری بالاست که هر لحظه فناوری جدید تولید میشود. در کشور ما به بازیهای کامپیوتری و انیمیشنی به عنوان سرگرمی نگاه میشود در حالیکه در ارتشهای بزرگ دنیا این رویکرد کاملا برعکس است.
جعفری همچنین گفت: مبنای دانش گرافیک کامپیوتری در اختیار ارتشهای بزرگ دنیاست و سرریز آن دانش، در همان کشورها به بازی و انیمیشن تبدیل میشود در حالیکه در کشور ما تا پیش از این برعکس بود. حدود 4 سال است که کار بومیسازی این دانش در مجموعه مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی در سازمان بسیج آغاز شده است. امروز بسیجیان موفق به ساخت شبیهساز جنگ شهری شدهاند.
وی ادامه داد: کارکرد پهپادها این بود که از منطقهای عکس میگرفتند و در اختیار مجموعههای نظامی قرار میدادند ما امروز به فناوری رسیدهایم که پهپادها عکس نمیگیرند بلکه اطلاعات میگیرند و به لحظه ارسال میکنند و احتیاجی به تحلیل داده نیست. روز دوم هفته دفاع مقدس از اولین مجموعه تصاویر 360 درجه از یادمان های دفاع مقدس تحت عنوان یادمان عشق به برکت نام شهدا رونمایی میکنیم. یادمانهای سرزمین راهیان نور به صورت ویدئوهای واقعیت مجازی تولید شده است.
رئیس مرکز تولید ونشر دیجیتال انقلاب اسلامی در پایان گفت: علاوه بر این طراحی تم پارک دفاع مقدس نیز به مخاطبان ارائه خواهد شد. 5 دقیقه از عملیات کربلای 4 به انیمیشن واقعی تبدیل شده و کاربر در یک ویدئوی انیمیشن 360 درجه خود را در آن عملیات میبیند و تجربه میکند.