نگاهی به نسخه جدید «سامسون»؛جدیت در عین شوخ طبعی

نگاهی به نسخه جدید «سامسون»؛جدیت در عین شوخ طبعی

بانی فیلم، گروه سینمای جهان – وصال روحانی: نسخه جدید سامسون به رغم تمامی کمبود آشکار بودجه اش همه کوشش های لازم را از سوی سازندگانش در بردارد تا شبیه به نسخه های معروف تر و قدیمی تری شود که از روی این داستان و کاراکتر ساخته شده، ولی طبعاً به موفقیتی نمی رسد که «پیور فلیکس» به آن می اندیشیده است.
پیور فلیکس شرکتی است که در سال های اخیر فیلم های متعدد مبتنی بر مذهب و ایمان را ساخته و به نمایش درآورده و همگی نیز موفقیت های قابل توجهی در گیشه ها با احتساب مخارج اندک ساخت خود داشته اند، از جمله این فیلم ها می توان به «چمن چوبی»، «خدا نمرده است» و «مورد مسیح» اشاره کرد اما سامسون به خاطر تفاوت سوژه اش با آن فیلم ها (به رغم تم مذهبی گریزناپذیر داستان سامسون) نه به آمار فروش آن فیلم ها رسیده و نه از مصونیت نسبی آن آثار سینمایی در قبال انتقادات بهره مند شده است و به قولی اگر ادوود معروف و فقید که عده ای به درست یا غلط وی را بدترین فیلمساز تاریخ می شناسند این فیلم را می دید به خود امیدوار می شد و صدای اعتراض اش خطاب به پرده نقره ای شنیده می شد.
برای بهروزی مردم منطقه
برداشت ها از سامسون جدید هر چه باشد، این تیلور جیمز هنرپیشه بریتانیایی با آن بدن ورزیده و پف کرده است که رل سامسون را در این فیلم ایفا می کند، او در برخورد با خیل مخالفان گاه با دست و مشت خالی هم از عهده شان برمی آید و هر زمان که او برادر کوچکش طالب (گرگ کریک) کنار هم قرار می گیرند، شوخی ها و خطاهایی بدوی از آنها سر می زند که معمولاً در شأن قهرمانانی از این دست نیست. البته سامسون در عین شوخی هایی از این قبیل در تمامی طول قصه و در مسیر اتفاقات حالت جدی خود را حفظ می کند و با همت تیلور جیمز ما با مردی مواجه هستیم که قدرت بیکران فیزیکی اش را صرف بهروزی مردم منطقه و همگنان خویش می کند و با کسانی مواجهه می کند که البته از او بسیار محق تر هستند. در افسانه های مرتبط با سامسون و به ویژه در ورسیون های هالیوودی که از روی این داستان ساخته شده، رویارویی او با دلیله زنی مبارز که با قوم و تبار سامسون ستیز می کند از وجوه اصلی ماجراها بوده اما بررسی مک دانلد که این نسخه تازه را کارگردانی کرده و تیم فیلمنامه نویسی 4 نفره ای که وی را تغذیه می کرده اند، در داستان خود بر وجه علاقه قلبی سامسون به زنی به نام تارن (فرانسیس شولتو داگلاس) تأکید می ورزند و مدعی می شوند که اگر سامسون گرفتار ملاحظات و اجبارهای زمانه خویش نبود، بسیار زودتر از همه ملاحظات و اقدام هایش خواستار رسمی ازدواج با این زن می شد. اولین الزام او جنگیدن در منطقه و حفظ و رعایت مسئولیت های مرتبط با آن است و بدیهی است که حتی در این ورسیون تازه و کمرنگ شده و البته «تغییر فلسفه داده» از سامسون این الزامات و نشانه ها از جانب سازندگان فیلم رعایت و اجرا شده باشد.
یک حذف قابل ملاحظه
شاید نتوان سناریویی را که محصول تلاش و قلم جیسون بومگاردنر، گالن گیلبرت، تیموتی راتای چاک و زاک اسمیت است، بابت حس تفرقه و گسستی که در فیلم وجود دارد مقصر اصلی معرفی کرد اما این نکته مشخص است که خالقان این فیلم ابتدا صحنه های بیشماری را گرفته و سپس کوشیده اند با حذف حجم قابل ملاحظه ای از آن به طول مدتی (110 دقیقه ای) برسند که به عنوان سقف زمانی «سامسون» تعیین شده بود. به این سبب و با حذف بیرحمانه صحنه ها و سکانس های اضافی، فیلم فاقد پیوستگی لازم در میان قصه خود است و دائماً در اینجا و آنجا شکسته می شود و توگویی این فیلم از درون یک سریال تلویزیونی و یا حداقل یک مینی سریال استخراج و صحنه های آن از چنان مجموعه هایی بیرون کشیده شده اند.
بیش از حد احساساتی
حتی در فضا و قالبی از این قبیل برخی هنرپیشه های معروف رل های خود را در این فیلم به خوبی ایفا کرده اند و یا در نازل ترین نگاه به گونه ای ظاهر شده اند که داستان تنزلی پیشتر از آنچه گفتیم، نداشته باشد و کاتیلین لیهی در نقش دلیله و بیلی زین در قالب پادشاه بالک از عمده ترین آنها هستند و جکسون، اتبون هم در نقش پسر جاه طلب بالک چنان پرشور مبارزه و تلاش می کند که انگار از چارچوب وظایفش و متن داستان خارج است و بیش از حد احساساتی شده است!
مشخصات فیلم
 عنوان: «سامسون»
 محصول: شرکت های پیور فلیکس و بوم تاون فیلمز
 تهیه کنندگان: دیوید.ا.آر. وایت، مایکل اسکات، الیزابت تراویس و آلیسون وولف
 سناریست ها: جیسن بومگاردنر، گالن گیلبرت، تیموتی راتای چاک و زاک اسمیت
 کارگردان: بروس مک دانلد
 مدیران فیلمبرداری: تره ور مایکل براون و برایان شنلی
 تدوینگران: تیم گودوین، ونس نال و گابریل سابلوف
 موسیقی متن: ویل موسر
 طول مدت: 110 دقیقه
 بازیگران: تیلور جیمز، بیلی زین، لیندسی واگنر، کاتیلین لیهی، روتگر هائر، جکسون راتبون، برندون اورت، فرانسیس شولتو داگلاس و گرگ کریک.
منبع: Yahoo Movies

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان