به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس حسینعلی امیری در یک نشست خبری درباره معرفی چهار وزیر پیشنهادی دولت به مجلس گفت: معرفی وزرا به مجلس فرآیند مشخصی دارد که بر اساس آن رئیس جمهور یا شخصا فردی را بر اساس علم و اطلاع شخصی خود برای وزارتخانه ای به مجلس معرفی می کند یا آنکه ممکن است این انتخاب ها را بر اساس مشورت با نمایندگان، فراکسیون های مجلس و کنشگران سیاسی انجام دهد.
امیری با بیان اینکه کانال های معرفی افراد برای وزارتخانه ها متعدد است، اظهار داشت: ممکن است برای تصدی یک وزارتخانه افراد مختلفی به رئیس جمهور معرفی شوند یا آنکه خودش افراد مختلفی را برای یک وزارتخانه مورد بررسی قرار دهد.
وی در ادامه افزود: در نهایت رئیس جمهور به جمعبندی نهایی برای انتخاب وزرا می رسد و آن را به مجلس معرفی می کند و البته رئیس جمهور استعلامات قانونی هم نسبت به افرادی که انتخاب می کند از دستگاه های ذیربط به عمل می آورد.
معاون پارلمانی رییس جمهور عنوان کرد: چهار وزیری پیشنهادی که رئیس جمهور امروز به مجلس معرفی کرد نتیجه بحث ها، بررسی ها و جلسات کارشناسی مفصل هستند.
امیری اظهار داشت: رئیس جمهور از ابتدای دولت به اعضای کابینه اعلام کرده بود که در هر مقطعی که نیاز به تغییر در دولت باشد، این اقدام را انجام می دهد و بنابراین معرفی این چهار فرد در راستای تغییر در کابینه و همچنین تعیین تکلیف دو وزارتخانه ای بود که با سرپرست اداره می شوند.
این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان برگزاری جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، یک هفته بعد از معرفی، رای اعتماد این چهار وزیر باید در مجلس انجام گیرد اما تا این لحظه هیات رئیسه مجلس روزی را به ما اعلام نکرده است.
امیری خاطرنشان کرد: در روز رای اعتماد برای معرفی وزرای پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، اقتصاد و امور دارایی و صنعت، معدن و تجارت رئیس جمهور در مجلس حاضر می شود.
معاون پارلمانی رییس جمهور در پاسخ به این سوال که هنگام قرائت نام شریعتمداری برای وزارت کار، بسیاری از نمایندگان مخالفت خود را با فریاد «دو دو» اعلام کردند، گفت: البته برخی از نمایندگان هم موافقت خود را با فریاد «چهار چهار» اعلام کردند و البته حق نمایندگان مجلس است که به وزرای پیشنهادی رأی مثبت یا منفی دهند.
امیری با بیان اینکه وزرای پیشنهادی باید پاسخ نمایندگان را به طور کامل دهند، تصریح کرد: البته ما نباید ملاک عمل را «دو دو» گفتن عده ای از نمایندگان قلمداد کنیم و امیدواریم در این هفته وزرای پیشنهادی گفتگوهای سازنده ای با نمایندگان داشته باشند و به سؤالات و ابهامات آنان پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه هیچ یک از وزرای معرفی شده به مجلس وزیر استیضاح شده نبوده اند، عنوان کرد: وزیری هم که استیضاحش مطرح بود، آمادگی خود را برای پاسخگویی در مجلس با حضور در کمیسیون های تخصصی نشان داد اما نهایتا شرایط موجود اقتضا می کرد که تغییراتی در دولت صورت بگیرد و این جابجایی انجام شود.
امیری همچنین در پاسخ به سؤالی پیرامون گلایه فراکسیون ها برای عدم مشورت دولت در معرفی وزرای پیشنهادی گفت: نظرات و پیشنهادات نمایندگان درباره چهار وزارتخانه مذکور در دولت به شخص رئیس جمهور ابلاغ شده است و اینطور نبوده که تصور شود ارتباط بین مجلس و دولت قطع بوده، بلکه مشورت هایی در انتخاب وزرا با مجلس داشته ایم.
معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش درباره جلسات دولت با اعضای شورای نگهبان برای بررسی مصوبه مجلس پیرامون الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت: چهارشنبه هفته گذشته با حضور بنده، جهانگیری، ظریف و همتی در جلسه شورای نگهبان این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و اعضای دولت درباره ضرورت الحاق به این کنوانسیون توضیحاتی را مطرح کردند.
امیری با خوب توصیف کردن این جلسه اظهار داشت: امیدواریم این لایحه در شورای نگهبان مورد تأیید قرار گیرد. البته علیرغم آنکه برخی از افراد لوایح مربوط به FATF را به برجام ربط می دهند، این لوایح هیچ ارتباطی به برجام ندارند.