پژو ۳۰۱ در مسیر تولید

دنیای‌اقتصاد : در شرایطی که پژو فرانسه به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران را ترک کرده، فعالیت ایکاپ (شرکت مشترک پژو و ایران خودرو) همچنان ادامه دارد و حتی دومین محصول پسابرجامی یعنی پژو ۳۰۱ نیز به صورت آزمایشی تولید شده است

محمدرضا معتمد با بیان اینکه پژو 301 با بیش از 60 درصد ساخت داخل، به تولید رسیده است، گفت: این میزان داخلی‌سازی پژو 301 بالاتر از الزامات تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. طبق الزام وزارت صنعت، خودروهای پسابرجامی باید با حداقل 40 درصد ساخت داخل به تولید برسند.معتمد در ادامه با بیان اینکه سازندگان داخلی در حال حاضر تولید آزمایشی قطعات مربوط به پژو 301 را آغاز کرده‌اند، افزود: امیدواریم طبق برنامه بتوانیم مجوزهای قانونی خود را تا پیش از پایان امسال دریافت کرده و تولید انبوه خودرو 301 را تا قبل از شهریور‌ماه سال آینده آغاز کنیم.

اظهارات مدیرعامل ایکاپ در شرایطی است که با رفتن پژو از ایران، گمان می‌رفت تولید محصولات جدید این شرکت در کشور نیز منتفی شود. طبق قراردادی که ایران خودرو و پژو پس از توافق هسته‌ای و برجام با یکدیگر امضا کردند، قرار شد سه محصول جدید خودروساز فرانسوی با ساخت داخل حداقل 40 درصدی، در ایران به تولید برسد. این سه محصول شامل پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 بودند که در این بین، فعلا هیچ صحبتی مبنی‌بر تولید 208 نیست و به‌نظر می‌رسد این محصول فعلا به بایگانی رفته است.با این حال اما تولید مدل 2008 توسط ایران خودرو تابستان سال گذشته آغاز و این محصول در حال حاضر در خیابان‌های کشور به چشم می‌آید.

آن طور که مدیرعامل ایکاپ عنوان می‌کند، این شرکت در حال انجام تعهدات خود درقبال مشتریان ثبت‌نامی خودروهای 2008 است و وضع خدمات پس از فروش این  محصول نیز بسیار خوب ارزیابی می‌شود. به گفته وی، هم‌اکنون 64 نمایندگی گرید یک در ایساکو در حال ارائه خدمات کامل  و 40 نمایندگی گرید دو نیز در حال انجام خدمات فوری (در قبال پژو 2008) هستند که به‌تدریج تعداد آنها افزایش خواهد یافت. ایران خودرو تابستان سال گذشته حدود 16 هزار دستگاه 2008 را پیش فروش کرد و قرار بود تمام آنها را تا پایان شهریور امسال تحویل بدهد، اما شرایط تولید اجازه این کار را نداد و در حال حاضر چند هزار نفر در انتظار دریافت 2008 ثبت‌نامی خود هستند.

اما اگرچه قرار بود پس از 2008، ایکاپ تولید انبوه پژو 301 را نیز آغاز کند، با این حال از راه رسیدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران، مانع انجام این پروژه در وقت مقرر شد. با آغاز تحریم‌ها، پژو از ایران رفت و این طور به‌نظر می‌رسید که هم تولید 2008 متوقف و هم پروژه 301 و 208 منتفی شود. این در حالی است که ایران خودرویی‌ها به دنبال داخلی سازی پژو 301 هستند و قصد دارند این محصول را طی سال آینده روانه بازار کنند.با توجه به گفته‌های مدیرعامل ایکاپ، حدود 40 درصد از قطعات پژو 301 باید از خارج تامین شود، هرچند ظاهرا قطعه‌سازان کشور اقداماتی را برای تامین بخشی از این قطعات آغاز کرده‌اند. این در شرایطی است که با توجه به خروج پژو از ایران و پیروی این خودروساز فرانسوی از تحریم‌های آمریکا، مشخص نیست ، ایران خودرویی‌ها  می‌توانند مجوز تولید 301 را دریافت کنند یا نه.

اگرچه مسوولان ایکاپ معتقدند در نهایت راهکار تولید و عرضه پژو 301 را پیدا خواهند کرد، با این حال تردیدی وجود ندارد که تامین قطعات این محصول و عبور از تست‌های فنی و کیفی و همچنین اخذ مجوز تولید از پژو، پروسه بسیار سخت و زمانبری خواهد بود. این را هم نباید فراموش کرد که حتی در صورت پیدا شدن منابع خارجی برای تامین قطعات 301، ایران خودرو با مشکل نقل و انتقال پول (ناشی از تحریم آمریکا) مواجه است و بنابراین باید فکری نیز به حال رفع این چالش بکند.نکته مهم دیگری که در مورد پژو 301 وجود دارد، قیمت این محصول است. پس از امضای قرارداد ایران خودرو و پژو، قرار بود این محصول با قیمتی بین 55 تا 65 میلیون تومان عرضه شود، با این حال با توجه به صعود نرخ ارز و بالا رفتن هزینه تولید طی یکی دو سال گذشته، دیگر امکان عرضه 301 با چنین قیمت‌هایی نیست.همچنین اگر قرار بر ادامه تولید پژو 2008 نیز باشد، این محصول نیز متاثر از رشد هزینه‌های تولید، امکان عرضه با قیمت فعلی را ندارد و قطعا چند 10 میلیون تومان به قیمت آن اضافه خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان