علی بابا به دلیل تخفیف دادن به مسافران از سوی انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تهدید به شکایت شد. انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامهای به مدیرعامل علی بابا نسبت به فروش بلیت با تخفیف 5 تا 9 درصدی به مشتریان هشدار داد و تهدید به شکایت کرد.
«نیما قاضی» مدیر عامل علی بابا در همین رابطه به دیجیاتو میگوید انجمنهای صنفی ارتباطات زیادی با نهادهای تصمیم گیر و دولتی مانند سازمان هواپیمایی و گردشگری دارند و این احتمال وجود دارد که مطرح کردن این نارضایتیها ازسوی انجمن موجب اتخاذ تصمیماتی توسط سازمانها شود که از نظر تجاری درست نبوده و در کار علی بابا اختلال ایجاد کند. او توضیح میدهد که در این نامه خلط مبحث شده است:
«مشخص نیست موضوعی که به آن اعتراض شده یک تصمیم تجاری بوده و یا تخلف؟ تخفیف دادن حق هر واحد صنفی است که قیمتگذاری را آنطور که خودش میداند، انجام دهد اما اگر این موضوع را تخطی از قانون بدانند، بسیار خطرناک است. بنابراین ما قصد داریم همین مبحث را مطرح کنیم تا سازمانهای قانونگذار و تصمیم گیر به آن توجه کنند.
اگر واحد تجاری کالایی را بخرد و به زیر قیمت بفروشد، دامپینگ کرده است ولی ما چنین کاری نکردهایم و چنانکه از متن این نامه مشخص است ما بالاتر از قیمت خرید میفروشیم و سود هم دریافت میکنیم، منتها سود ما کمتر از سود دیگران است. تنها تفاوت ما این است.»
مدیرعامل علی بابا اضافه میکند که آنها با شرکتهای هواپیمایی قرارداد مسقتیم دارند و بعضی از آنها در قراردادها اعلام کردهاند که بلیتشان نباید کمتر از این قیمت فروخت و علی بابا هم چنین مواردی را رعایت میکند. نکته دیگری که قاضی به آن اشاره دارد این است که به صورت کلی قانونی وجود ندارد که تعیین کند همه باید چقدر سود دریافت کنند.
او اعتقاد دارد که شرکتها بر اساس فناوری که مورد استفاده قرار میدهند میتوانند هزینهها و در نهایت قیمتهای تمام شده را کاهش دهند:
«همکاران ما از همین ناراحت هستند چون بازار را حق خود میدانستند و حالا نفر دیگری وارد شده که با تکنولوژی بازار آنها را گرفتهاست. البته آنها هم میتوانند با تکنولوژی وارد این بازار شوند منتها باید سرمایهگذاری بیشتری کنند و البته این کار سختی است و حالا به جای انجام این کار سخت را انجام دهند چنین برخوردی میکنند.»
به گفته او بخش سنتی، قشر زحمتکشی هستند که ورود تکنولوژی آنها را کمکم به حاشیه میراند و در این حالت مسئولیت اجتماعی ایجاب میکند که این اتفاق دیده و راهکارهای خلاقانهای برای آنها ایجاد شود؛ این موضوعیست که علی بابا به آن پرداخته و راهکاری برای آن درنظر گرفته است. قاضی در همین رابطه به دیجیاتو میگوید:
«ما درگاه فروش و پلتفرمی ایجاد کردهایم که مردم به آن اعتماد کردهاند. حالا ما این پلتفرم را با سایر آژانسها به اشتراک میگذاریم. این پلتفرم در سایت زورق شروع به کار کرده و به زودی هم وارد سایت علیبابا میشود. در این پلتفرم آژانسهای مسافرتی میتوانند برای مردم تور تعریف کنند. ما هم کارمزد بسیار کمی برداشت خواهیم کرد تا این دو را به هم وصل کنیم. ضمن آنکه فروش بلیت موضوعی نیست که مردم بخواهند برای مدت طولانی و دائمی به یک آژانس ثابت مراجعه کنند اما طراحی تور و سفر موضوعیست که تخصص آژانسهاست و میتوانند در آن خوب کار کنند. ما هم با تکنولوژی به آنها کمک خواهیم کرد تا بتوانند آن را به خوبی عرضه کنند.»
در نامه «حرمتالله رفیعی» رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، خطاب به مدیرعامل علی بابا آمده است:
«طبق گزارشهای واصله از سوی تعداد قابل توجهی از همکاران ما در سایتهای مرتبط با آن شرکت، از جمله علی بابا و زورق مبادرت به فروش بلیت با 5 تا 9 درصد تخفیف مستقیم به مسافر میکنند که خارج از ضابطه و عملا موجب ضرر، زیان و لطمه به فعالیت سایر دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی شده و مورد اعتراض انجمن و سایر همکاران است.
لذا خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به توقف روش اتخاذ شده در زمینه فروش بلیت با تخفیفهای مذکور اقدام کنید. بدیهی است در صورت عدم اقدام به منظور حفظ حقوق تعداد بسیاری از همکاران لاجرم نسبت به شکایت از مراجع قانونی اقدام خواهد شد. انجمن از جنابعالی انتظار دارد در اسرع وقت نسبت به جلوگیری از وضع فعلی اقدام لازم را در این خصوص معمول و نتیجه را اعلام فرمایید.»