پیمان نامه جهانی مهاجرت ملل متحد به وسیله دولت‌ها برای پیشگیری از رنج و آشفتگی مهاجران تصویب شد

پیمان نامه جهانی مهاجرت ملل متحد به وسیله دولت‌ها برای کمک به پیشگیری از رنج و آشفتگی مهاجران در مراکش به تصویب رسید.

پیمان نامه جهانی مهاجرت ملل متحد به وسیله دولت‌ها برای پیشگیری از رنج و آشفتگی مهاجران تصویب شد

پیمان نامه جهانی مهاجرت ملل متحد به وسیله دولت‌ها برای پیشگیری از رنج و آشفتگی مهاجران تصویب شدبه گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، 20 آذر 1397 (مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد) پیمان جهانی برای مهاجرت روز دوشنبه 19 آذر 1397 توسط نمایندگانی از 164 دولت در کنفرانس بین المللی مراکش به تصویب رسید، آن هم در جنبشی تاریخی که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد آن را به عنوان خلق نقشه راهی برای جلوگیری از رنج و آشفتگی توصیف کرد.

آقای گوترش که در افتتاحیه جلسه بین دولتی سخن می‌گفت، اعلام کرد که این پیمان نامه راهبردی برای اقدامات انسانی، عاقلانه و متقابلا سودمند ایجاد می‌کند که بر پاثیه دو ایده ساده قرار گرفته است.

نخست آن که مسئله مهاجرت همیشه با ما همراه بوده است، اما باید در شرایط امن و مدیریت شده باشد. دوم آن که، سیاست‌های ملی با همکاری‌های بین المللی احتمال موفقیت بیشتری دارند.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: در ماه‌های اخیر اخبار کذب بسیاری درباره توافق نامه و مسئله کلی مهاجرت نقل شده است. به منظور رفع این باور‌های نادرست، وی همچنین افزود که این پیمان نامه به سازمان ملل متحد نه اجازه تحمیل سیاست‌های مهاجرتی به دولت‌های عضو را می‌دهد و نه یک معاهده رسمی است.

وی در ادامه در مراکش خطاب به نمایندگان ابراز داشت: به علاوه، این پیمان نامه، از لحاظ قانونی الزام آور نیست، بلکه چهارچوبی برای همکاری بین المللی است که ریشه در روند مذاکرات حسن نیت بین دولتی دارد.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: این پیمان به مهاجران حق جابجایی به هر جایی را نمی‌دهد، بلکه فقط حقوق انسانی بنیادین آنان را مورد تأکید قرار می‌دهد. آقای گوترش همچنین با بیان اینکه مشخص است بیشتر کشور‌های توسعه یافته به مهاجران در سرتاسر طیف وسیعی از شغل‌های حیاتی احتیاج دارند، این باور نادرست را به چالش کشیده است که در کشور‌های توسعه یافته دیگر به نیروی کار مهاجران احتیاج نیست.

دبیر کل سازمان ملل متحد با اذعان به این واقعیت که برخی کشور‌ها تصمیم گرفتند در این کنفرانس شرکت نکنند و یا عهدنامه را نپذیرند، ابراز امیدواری کرد که این کشور‌ها ارزش این عهدنامه را برای جوامع خود درک کنند و به این برنامه سرمایه گذاری مشترک محلق شوند.

ایالت متحده این عهدنامه را امضا نکرد و بیش از ده کشور دیگر نیز تصمیم به عدم امضای آن گرفتند و یا هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان