لایحه شناسنامه تک باغات و اراضی مشترک پایتخت تصویب شد

به گزارش اقتصاد آنلاین ، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در یکصد و هشتمین جلسه خود لایحه ی شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر شهر تهران را مورد بررسی قرار داده و با 14 رای موافق و 5 رای مخالف آن را تصویب کردند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این لایحه گفت: شهرداری تهران لایحه ای ارایه داده و می خواهد دیگر شورا به تک تک پرونده تشخیص باغات ورود نکند.

وی گفت: در اصل شهرداری تهران طی سال ها و دهه های گذشته باید باغات را شناسایی و احصا می کرد .

سالاری عنوان کرد: شناسنامه باغات باید تا کنون تهیه و با دریافت مجوز شورا، لایه را در طرح تفصیلی قرار می داد.

وی افزود: اکنون شهرداری تهران شناسنامه های تهیه شده را به شورا ارسال کرده است تا ما تصمیم بگیریم و پس از بررسی ها بر روی لایحه شناسنامه، به این جمع بندی رسیدیم تا این پرونده ها به کمیسیون ماده هفتم  بروند و آنجا فرایند قانونی طی شود و نهایتا نظریه کارشناسی آن کمیسیون به شورا بیاید.

وی تاکید کرد: کمیسیون  تخصصی شورا هم نظر خود را بصورت کلی اعلام و تبدیل به یک مصوبه شورا شود و دیگر نیاز نباشد تک تک پرونده باغات در صحن شورا بررسی شود.

سالاری گفت: اگر قرار باشد در هر جلسه شورا تک تک باغات بررسی شود، ممکن است بررسی باغ بودن یا نبودن 10 سال طول بکشد.

*با طولانی شدن تهیه شناسنامه باغات بسیاری از باغات از بین رفت

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در جریان بررسی لایحه فوق گفت: در شهر تهران دو دسته باغ شامل باغات به هم پیوسته و انبوه مانند باغات کن، فرحزاد، سوهانک، ازگل و کوهسار داریم.

و افزود: این باغات نیاز به تشخیص باغ و غیرباغ بودن در شورا ندارند و باغ بودن آن ها مسجل است.

سالاری  افزود: با پیگیری های کمیسیون های تخصصی شهرسازی و معماری و سلامت و محیط زیست برای  باغات کن و فرحزاد بعداز رفت و برگشت های چندساله، طی ماههای گذشته طرحهای تهیه شده به تصویب رسید و ابلاغ شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در طول مدیریت شهری دوره پنجم با اجرایی شدن مفاد طرح های باغات پیوسته، فضاهای تفرجگاهی جذاب برای حضور مردم در این باغات و صیانت از انها که اکنون وضعیت نابهنجاری دارند ایجاد شود.

عضو شورای شهر خاطر نشان کرد: سایر باغات شهر، تک باغات هستند که به موجب مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرجع تشخیص باغ و غیرباغ شوراهای شهر هستند و پرونده این باغات جهت تشخیص بصورت تک تک به شورا می آید.

وی تاکید کرد: در مجموع بررسی هایی که سازمان بوستان ها و معاونت خدمات شهری با توجه به عکس های هوایی و بررسی پرونده ها انجام داده اند، قطعات  بالای 500 متر مربع موضوع تشخیص باغ و غیرباغ است.

* شناسایی 35هزار هکتار باغ بالای 500 متر مربع در تهران

سالاری بیان کرد: بر اساس عکس های ماهواره ای، 9 هزار هکتار این قطعات دارای سبزینگی هستند که این میزان، تعداد 12 هزار و 960قطعه است .

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه از این 9 هزار هکتار، یک هزار و 700هکتار باغات پراکنده است، گفت: همچنین 7هزار و 400 هکتار باغات تهران بهم پیوسته هستند.

*تهیه شناسنامه 6 هزار و 183 باغ در تهران

به گفته سالاری سازمان بوستان ها در راستای قانون حفظ و گسترش باغات برای 6هزار و 183 قطعه باغ اقدام به تهیه شناسنامه کرده است.

 وی افزود: از این میزان یک هزار و 614 قطعه دارای حکم باغ و چهار هزار و 569

قطعه فاقد حکم باغ هستند.

*سند ثبت احوال ملاک  باغ بودن

 احمد مسجدجامعی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان بررسی پرونده تک باغات گفت: یکی از ملاک‌های احراز باغ بودن سند باغ است که در این لایحه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اگر ملکی از سوی سازمان ثبت اسناد دارای سند باغ است از نظر شورای شهر هم باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

*تبدیل شبانه ملک به باغ

 علی محمد مختاری رئیس سازمان بوستان های شهرداری تهران هم در جریان بررسی این لایحه گفت: برخی مالکان شبانه زمینی که 10 تا 20 هزار متر بود را درخت می کاشتند .

وی افزود: سپس برای دریافت سند باغ مراجعه می‌کردند و پس از اینکه سند دریافت کردند، بر اساس مصوبه برج باغ ها اقدام به ساخت و ساز می کردند.

 اعضای شورای شهر تهران در نهایت پس از بحث و بررسی این لایحه با تغییراتی در جزییات تصویب کردند .

بر اساس این لایحه شهرداری تهران ملزم است تمام املاکی که دارای سند باغ هستند و یا بر اساس کمیسیون ماده 12 باغ تشخیص داده شده اند به طور یکجا بررسی و نتیجه را به شورای شهر ارائه کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان