خبرگزاری تسنیم: سیدمرتضی میرباقری معاون سیما در یادداشتی درباره سریالهای تلویزیونی، نوشت: این روزها واکنش مخاطبان به عنوان اصلیترین سرمایه رسانهملی و همچنین رسانهها به عنوان نمایندگان افکار عمومی حاکی از آن است که فضای نمایشی تلویزیون در هفتههای اخیر، وضعیت متفاوتی یافته است. حتی برخی آن را نشانههایی از دوران طلایی سریالسازی سیما در دهه 70 و اوایل دهه 80 عنوان کردند. در آن دوران آثاری روی آنتن میرفت که به «خیابان خلوت کن» مشهور شده بودند.
سریالهایی که به خاطر پرداختن به موضوعات جدید و بکر و همچنین روایت قصههای پرکشمکش، اکثریت قریب به اتفاق مردم را به خودشان معطوف میکردند و به بخشی از صحبتهای روزانه مردم تبدیل میشدند. البته با این تفات که آن زمان نه خبری از رقبای جدی تلویزیون بود و نه چنین تهاجم تمام عیار فرهنگی و رسانهای دشمن و بدخواهان ملت و مردم را تجربه کرده بودیم.
خوشبختانه امسال همزمان با آغاز فصل سرما، بخش نمایشی سیما نویدبخش آغاز فصلی گرم و پررونق در حوزه سریال هاست. مجموعههای نمایشی این شبهای سیما، ضمن برخورداری از تنوع موضوعی و محتوایی، با ذائقه عامه مردم نیز همخوانی دارد. طوری که اغلب خانوادههای ایرانی، شبهای بلند زمستانی خود را با این مجموعهها میگذرانند.
علاوه بر جذابیت و محتوا، نحوه چینش و ترتیب سریالهای شبکهها و مهندسی کندکتور یا جدول زمانی پخش باعث شده، مخاطبان از ساعت 8 و سی دقیقه شب تا پاسی از شب حدود ساعت 23 از شبکهای به شبکه دیگر سریالها را تعقیب کنند. یکی از تمهیداتی که باعث افزایش قدرت نفوذ نظامهای رسانهای میشود، ترکیب هوشمندانه برنامهها در اجزا و عناصر مختلف است. اتفاقی که این روزها و شبها از سوی معاونت سیما اعمال میشود. یکی از اصول چینش برنامهها این است که اولین برنامه یا برنامهای که در پربینندهترین زمان روی آنتن میرود، قابلیت بالایی در جذب مخاطب داشته باشد.
تجربه نشان میدهد که اگر سلسله سریالها که به طور شبانه و پی در پی پخش میشوند، با درخشش آغاز شود، میل مخاطب برای دیدن آثار بعدی نیز برانگیخته خواهد شد. به این ترتیب، «بانوی عمارت» که آغازگر نمایش سریالهای شبانه است انتخابی مناسب برای همراه کردن مخاطبان در بدو کار بود تا بتواند بینندگان سیما را برای تماشای سریالهای بعدی نیز ترغیب کند. این سریال با برخورداری از روایتی پر فراز و نشیب و با در هم آمیختن یک درام عاشقانه با روایتی تاریخی، موجب رضایت مخاطب عام و خاص شده است. سریال شبهای زمستانی شبکه سوم سیما به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد، فضاسازی چشمنوازی دارد و داستانی پر از اتفاقات و ماجراهای غافلگیرکننده را در این فضا ترسیم میکند.
بلافاصله پس از این سریال، مجموعه «بی قرار» از شبکه دو روی آنتن میرفت. پس از دیدن یک مجموعه تاریخی، یک درام خانوادگی و توأم با تراژدی موجب تغییر ذائقه مخاطب میشود. اتفافات غیرقابل پیش بینی یکی از جاذبههای اصلی سریال بود که مخاطبان را به دنبال خود میکشاند. پس از آن نیز باز هم مخاطب شاهد سریالی با فضا و موضوعی متفاوت است. سریال «مینو» شبکه یک، سریالی که عاشقانهای را در بستر جنگ و حصر خرمشهر به تصویر کشیده است.
با اتمام سریال «بی قرار» از این هفته شاهد پخش یک اثر جدید با عنوان «بچه مهندس 2» خواهیم بود. فصل اول این سریال در ماه مبارک رمضان با استقبال مخاطبان مواجه شده بود. تاکتیک درست رسانهای یعنی به محض پایان یک مجموعه پرمخاطب، اثری جدید جایگزین آن شود. معمولاً فاصله افتادن بین پخش یک سریال موجب رویگردانی مخاطب از یک شبکه میشود. اینکه بدون هیچ فاصله زمانی پس از پایان پخش «بیقرار»، فصل دوم «بچه مهندس» در کنداکتور پخش قرار گرفته، حاصل تلاش بیوقفه و برنامهریزی همکاران سیما فیلم و گروههای فیلم و سریال شبکه است. لازم به گفتن است که در حال حاضر بیش از 100 پروژه فیلم و سریال در ایستگاههای مختلف تولید داریم. همچنین در هفتههای گذشته با حمایت ویژه ریاست سازمان شاهد گشوده شدن گره ساخت دو سریال الف. ویژه حضرت موسی (ع) و سلمان فارسی پس از ده سال وقفه بودیم و آغاز رسمی پیش تولید آنها نیز نوید رونق دوباره سریالهای تاریخی الف. ویژه را میدهد.
استمرار همراهی بینندگان با تلویزیون و دنبال کردن پخش سریالهای شبکهها بهترین هدیه برای مدیران سیما است و خستگی را از تن همه ما میزداید. روند افزایش مخاطب و گرمابخشی به فضای سیما، از آنجا اهمیت دارد که ویژه برنامههای چهلمین سال پیروزی انقلاب نیز پخش شده و یا در نوبت پخش است. برنامههایی نظیر «ایران 20»، «اولین ها»، «ملت قهرمان»، «چهل برگ» و دیگر قالبها نظیر مستند روی آنتن است. این امر حاکی از آن است که معاونت سیما علاوه بر تمرکز بر ساخت سریال به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار سبد رسانهای باید به برنامهسازی برای دیگر مناسبتها و رویدادها در قالبهای مختلف نیز اهتمام بورزد به این امید که رضایتمندی مخاطب را به همراه داشته باشد.