به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دستفروشی پدیدهای است که در سالهای اخیر در اماکن عمومی مانند مترو و اتوبوس به صورت فراوان دیده میشود. برخی از کارشناسان، عامل دستفروشی در این اماکن را بیکاری و رکود اقتصادی میدانند و بر این باورند که با از بین رفتن مشاغل در بخش رسمی، ناتوانی نظام سیاستگذاری اجتماعی در مواردی همچون اختلاف طبقاتی، بیکاری، از کارافتادگی، فقر، و عواملی نظیر آن باعث رشد روز افزون این پدیده شده است.
براساس آمارهای غیررسمی، دستفروشی حدود 12 درصد از درآمد خالص ملی در کشورهای توسعه یافته صنعتی و حتی تا 50 درصد در برخی کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص داده است. متروی پایتخت هم باسهم 8/13 درصدی در جابهجایی شهروندان به کانونی برای حضور دستفروشان تبدیل و همین دلیل باعث شده تا این افراد از بازار مصرف روزانه 3 میلیون و 800 هزار مسافر چشمپوشی نکنند.
گفته میشود، روزانه 2 هزار دستفروش با گروه سنی 21 تا 40 سال در متروی تهران در حال فعالیت هستند؛ اما روز به روز بر تعداد کودکان کم سن و سال نیز افزوده میشود. این دستفروشان تقریبا به صورت خانوادگی و طی 8 تا 12 ساعت، کالاهایی به ارزش یک میلیارد تومان را وارد چرخه فروش میکنند و اگر از این مبلغ فقط 20 درصد سود حاصلشان شود، آنها روزانه 200 میلیون تومان و به ازای هر کدام به طور میانگین روزی 100 هزار تومان عایدشان میشود.
در میان وسایلی که دستفروشان وارد بازار میکنند، اکثرا وسایل مورد نیاز مردم مانند لوازم جانبی تلفن همراه، سیم شارژ، لوازم آرایش، پوشاک، مواد غذایی و همچنین آدامسهای خارجی به چشم میخورد که با جملاتی عجیب به تبلیغ آنها میپردازند.
بیشتر بخوانید: نمیتوانیم با دستفروشان مترو برخورد کنیم/ آنها مسافر هستند
دستفروشان به دلیل عدم پرداخت مالیات و کرایه مغازه و...اجناس خود را با قیمت پایینتری به فروش میرسانند و به همین دلیل به حضور در اماکن شلوغ عمومی تمایل دارند.
احسان بیسادی معاون فرهنگی، اجتماعی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خلا قانونی مترو در برخورد با دستفروشان گفت: تکلیف ما در این موضوع مشخص نیست و نمیدانیم دست فروشی در مترو جرم است یا خیر!
وی افزود: در حال حاضر کاری که ما میتوانیم انجام دهیم فرهنگ سازی در بین مسافرین است تا بتوانیم بازار فروش این افراد را کمتر و آنها را ساماندهی کنیم. غیر از این موارد فعلا به لحاظ قانونی شرکت مترو ابزار دیگری را ندارد.
معاون فرهنگی، اجتماعی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه باید با فرهنگ سازی این مشکل رفع شود، خاطرنشان کرد: درباره ورود دستفروشان آقا به واگن بانوان در زمان شلوغی نیز بحثهای مفصلی وجود دارد و در این زمینه خلا قانونی داریم.