۵ باور غلط درباره آلزایمر که شاید ندانید!

بیماری آلزایمر یک اختلال برگشت ناپذیر و پیشرونده مغزی است که به آرامی مهارت حافظه و تفکر را نابود می کند و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از فرد مبتلا خواهد گرفت. این بیماری در دهه شصت سالگی اغلب افراد به وجود خواهد آمد. اما برخی افراد نیز دچار آلزایمر زودرس می شوند.

بیماری آلزایمر یک اختلال برگشت ناپذیر و پیشرونده مغزی است که به آرامی مهارت حافظه و تفکر را نابود می کند و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از فرد مبتلا خواهد گرفت. این بیماری در دهه شصت سالگی اغلب افراد به وجود خواهد آمد. اما برخی افراد نیز دچار آلزایمر زودرس می شوند. باورهای غلطی درباره آلزایمر وجود دارند که در ادامه مطلب با آن ها آشنا خواهید شد.

 

آلزایمر

 

1. آلزایمر فقط در افراد مسن اتفاق می افتد

اکثر افراد مبتلا به آلزایمر 65 سال و بالاتر هستند. اما آلزایمر در زمان جوانی نیز می تواند اتفاق بیفتد. حدود 5٪ از افراد مبتلا به بیماری در سنین 30، 40 یا 50 سالگی هستند. این علائم مربوط به بروز آلزایمر زودرس خواهند بود. برخی از افراد مبتلا به آلزایمر زودرس به علت تشخیص دیرهنگام از بیماری خود مطلع نخواهند شد. علت این است که پزشکان علت از دست دادن بخشی از حافظه را مربوط به استرس آن ها می دانند. ابتلا به آلزایمر زودرس می تواند ژنتیکی باشد. دانشمندان معتقدند این تغییرات در یکی از سه ژن نادر والدین اتفاق خواهد افتاد.

 

2. علائم آلزایمر بخش طبیعی از پیری است

از دست دادن بخشی از حافظه می تواند مربوط به پیری و طبیعی باشد اما علائمی مانند فراموش کردن موارد ضروری در زندگی و ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره طبیعی نخواهند بود. طبیعی است که فراموش کنید که کلید خود را در کجا گذاشته اید. اما فراموش کردن مسیر رانندگی و آدرس ها و همچنین فصلی که در ان قرار دارید، نشان از یک مشکل جدی تر خواهد داشت. بر خلاف از دست دادن بخشی از حافظه که می تواند با پیری اتفاق بیفتد، بیماری آلزایمر عوارض رشد در مغز را به دنبال خواهد داشت. همانطور که بیماری به تدریج تشدید می شود، توانایی فرد برای فکر کردن، خوردن، صحبت کردن بیشتر از دست خواهد رفت. بنابراین، اگر ذهن شما به همان اندازه که به نظر می رسد چالاک نیست، این بدان معنا نیست که علائم آلزایمر را دارید. این بیماری در میان افراد عادی در حال افزایش است، اما می تواند بخش اجتناب ناپذیری از پیری نخواهد بود.

 

3. آلزایمر به مرگ منجر نمی شود

متاسفانه بیماری آلزایمر ششمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است. اکثر افراد بعد از تشخیص، 8 تا 10 سال بیشتر زندگی نخواهند کرد. آنها ممکن است نوشیدن، خوردن را فراموش کرده و یا در بلعیدن دچار مشکل شوند که می تواند منجر به کمبود شدید مواد مغذی شود. آنها همچنین می توانند مشکلات تنفسی داشته باشند و این می تواند منجر به ذات الریه شود که اغلب مرگبار است. همچنین رفتارهای پرخطر ناشی از آلزایمر می تواند به موقعیت های مرگبار منجر شود.

 

آلزایمر

 

 4. درمان هایی برا توقف بیماری وجود دارد

در حالی که برخی از درمان ها می تواند برای علائم آلزایمر کمک باشد، اما هیچ روش فعلی برای متوقف کردن و یا کند شدن بیماری وجود ندارد.  مکمل ها و رژیم های غذایی زیادی هستند که ادعا می کنند برای درمان آلزایمر مفید هستند، اما تا کنون شواهد اثبات شده ای برای مثبت بودن درمان یافت نشده است. همچنین داروهایی توسط پزشکان تجویز می شوند که ممکن است تفکر، حافظه، مهارت های زبان و برخی از مشکلات رفتاری بیماران مبتلا به آلزایمر را بهبود بخشند، اما همه این ها به صورت موقت خواهند بود.

 

5. آلزایمر به علت پوشش های آلومینیوم، واکسن آنفولانزا یا آسپارتام

شما ممکن است شنیده باشید که پخت و پز با ظروف آلومینیومی یا نوشیدن از قوطی های آلومینیومی باعث آلزایمر می شود. اما شواهد علمی برای اثبات این این ادعا وجود ندارد. بعضی افراد نیز فکر می کنند که آسپارتام یعنی همان شیرین کننده مصنوعی یکی از علت های بروز آلزایمر است. این موضوع نیز در هیچ آزمایشگاه علمی تایید نشده است. یکی دیگر از باورهای غلط این است که واکسن آنفلوانزا باعث آلزایمر می شود. تحقیقات نشان می دهد که عکس این نظریه درست است: واکسیناسیون سلامت کلی شما را افزایش خواهد داد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان