انتقاد حداد عادل به انفعال در تربیت معلم

خبرگزاری تسنیم: رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با انتقاد از انفعال در تربیت معلم گفت: در برخی موارد نماینده‌ها برای جلب رضایت مردم و کسب رای در دوره بعد قانونی برای تحمیل معلم حق‌التدریس به آموزش‌وپرورش تصویب می‌کنند.

غلامعلی حداد عادل در نشست هم اندیشی روسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه تراز تمدن اسلامی؛ یک آرزوی بزرگ و خوب است. محتوای سند تحول همان حرف‌های منطقی، اسلامی و تربیتی است که همه ما گفته‌ایم و در یکجا جمع شده است.

وی افزود: هفت سال از تصویب سند گذشته و صحبت از این است، چقدر از آن اجرا شده است، بنده دو راه برای اجرای آن به ذهنم می‌رسد. نخست آنکه تمام اجزای سند تحول را اجرا کنیم یا اینکه بخش‌های اولویت‌دار را انتخاب کنیم و بر روی آن متمرکز شویم و پس از آن وارد اصلاح بقیه موارد شویم.

آموزش و پرورش توان اجرای تمام سند تحول را ندارد

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: حدس می‌زنم آموزش و پرورش الان توان اجرای جبهه‌ای، همه‌جانبه و همزمان سند تحول را ندارد چند ماه قبل جلسه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد درباره اینکه چقدر در اجرای سند تحول پیشرفت داشتیم که مشخص شد نیرو و امکانات کم است.

در تربیت معلم مشکلات زیادی داریم

حداد عادل بیان کرد: اگر بخواهیم بخشی از سند تحول را اجرا کنیم به نظرم موضوعی که برای اصلاح و رشد آموزش و پرورش مهم است بحث تربیت معلم است که الان در آن بسیار مشکل داریم.

وی گفت: قبل از انقلاب اسلامی تربیت معلم تا دوره راهنمایی بر عهده آموزش و پرورش و دبیرستان را دانشگاه تربیت معلم بر عهده داشت و بعد از انقلاب این ساختار به ما رسید و با وزارت علوم گرفتاری داشتیم و می‌خواستیم به حرف‌های ما هم توجه داشته باشند، ما معتقد بودیم تربیت معلم قلب آموزش و پرورش است، اما وزارت علوم دانشگاه‌هایی مانند تهران یا شریف برایش مهم بود و به تربیت معلم توجه کافی نداشت.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: تلاش کردیم کاری که در وزارت بهداشت انجام می‌شد در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد و مجوز تاسیس دانشگاه فرهنگیان را گرفتیم و حالا سوال این است چقدر به اهدافی که مدنظر داشتیم رسیده است؟ طبق آمار مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال 1400 حدود 320 هزار نفر بازنشسته می‌شوند و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای این چهار سال بیشتر از 70 هزار نفر نیست و می‌گویند بقیه کمبود را از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها تامین کنیم.

یک اقدام خانه‌خراب‌کن!

حداد عادل ادامه داد: هم‌اکنون حق‌التدریس به یک مشکل تبدیل شده است و هر بار مجلس می‌گوید این استخدام آخرین بار است، اما باز هم حق‌التدریس‌های جدیدی خلق می‌شوند و به نماینده‌های مجلس فشار می‌آورند و نماینده‌ها هم برای اینکه رضایت مردم را جلب کنند، قانون تصویب می‌کنند، برای استخدام این افراد تا دور بعد هم رای بیاورند که این کار‌ها فایده‌ای هم ندارد و عمدتاً خانه خراب‌کن است.

وی با انتقاد از جذب نیرو‌های نهضتی به عنوان معلم، بیان کرد: این افراد باید در همین بخش فعالیت کنند و نباید در بحث تربیت معلم تا این حد منفعل باشیم.

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: آزوی ما این است هر فردی می‌خواهد معلم شود به مدت چهار سال در دانشگاه تربیت معلم حضور داشته باشد و حالا که نمی‌شود به دوره یکساله از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها رضایت داده‌ایم به شرط اینکه به خوبی گزینش شوند، اما در مواردی برخی از این افراد فقط یک ماه آموزش دیدند و با سمبل کردن کار و دوره یک ماهه فردی معلم نمی‌شود، در این شرایط به مدرسه تراز نخواهیم رسید.

حدادعادل در پایان تاکید کرد: اگر معلم خوب تربیت کنیم خود آن‌ها می‌دانند باید چه کار کنند حتی می‌توانیم اجرای سند تحول را به آن‌ها بسپاریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان