ایران از زیردریایی فاتح مجهز به موشک کروز رونمایی کرد

رئیس جمهوری ایران از زیردریایی موسوم به فاتح که در دسته کلاس متوسط تعریف می‌شود رونمایی کرد. قرار است زیردریایی فاتح در ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ایران مورد استفاده قرار گیرد. این زیردریایی حدود ۵۲۷ تن وزن دارد و در ساخت آن بیش از ۴۱۲ هزار قطعه استفاده شده است.

ایران از زیردریایی فاتح مجهز به موشک کروز رونمایی کرد

رئیس جمهوری ایران از زیردریایی موسوم به فاتح که در دسته کلاس متوسط تعریف می‌شود رونمایی کرد. قرار است زیردریایی فاتح در ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ایران مورد استفاده قرار گیرد. این زیردریایی حدود 527 تن وزن دارد و در ساخت آن بیش از 412 هزار قطعه استفاده شده است.

بر اساس گزارشات منتشر شده این زیردریایی به سامانه شلیک و هدایت موشک‌های کروز زیر سطحی به سطح مجهز است. برخورداری از پرتابگر اژدر، سونار پیشرفته، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، جنگ الکترونیک و مخابرات امن یکپارچه از دیگر ویژگی‌های زیردریایی فاتح است.

فاتح نخستین زیردریایی نیمه سنگین ساخت ایران است؛ ضمن اینکه  توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و ژرفای قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است. بر اساس گزارشات منتشر شده فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد و دارای چهار مقر پرتاب اژدرهای کالیبر 533 میلی‌متری است و توانایی حمل هشت مین دریایی و دو اژدر رزرو را دارد.

زیردریایی فاتح

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی اعلام کرده که ساخت این زیردریایی «حاصل بیش از چهار میلیون و 200 هزار نفر ساعت کار و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشور با همکاری 500 شبکه همکار شامل 48 مرکز طراحی، 120 مرکز صنعتی، 80 شرکت دانش بنیان، 57 مرکز دانشگاهی و 195 مرکز پژوهشی کشور است.»

گفتنیست بعد از مراسم رونمایی از این زیردریایی اعلام شد که به دستور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، زیردریایی فاتح عازم اولین ماموریت خود در آب‌های جنوب کشور شده است. «حسن روحانی» در جمع مدیران و مسئولان استان هرمزگان درباره هزینه‌های انجام شده درباره فاتح نیز چنین گفته است:

«برای ساخت این زیردریایی 68 میلیون دلار هزینه شده است. اگر قرار بود این زیردریایی را از خارج بخریم، باید 250 میلیون دلار هزینه می‌کردیم و چه بسا قطعات مورد نیاز آن را به ما نمی‌دادند.»

زیردریایی فاتح

ایران اولین زیردریایی نیمه سنگین خود به نام فاتح را رونمایی کرده است که بنا به گفته برخی کارشناسان به احتمال قوی مدل تکمیل شده و بهینه‌سازی شده زیر دریایی «نهنگ» است که حدود هفت سال پیش ساخته شد. به گفته دریادار «حسین خانزادی»، فرمانده نیروی دریائی ارتش، نسل‌های بعدی زیر دریایی فاتح نیز ساخته خواهد شد.

کارشناسان نظامی باور دارند که فاتح با توجه به وزن جابجایی و ویژگی‌هایش برای عملیات در عمق کم خلیج فارس مناسب نیست ولی برای عملیات در دریای عمان و آب‌های فراتر در کنار زیر دریایی‌های کلاس کیلو گزینه خوبی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان