به مناسبت پایان فعالیت کارلو چرتی در ایران؛

خدمات ۸ ساله رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران موردتقدیر قرار گرفت

رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی از هشت سال خدمات فرهنگی پروفسور کارلو چرتی در ایران، قدردانی کرد.

خدمات 8 ساله رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران موردتقدیر قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، هشت سال مأموریت پروفسور کارلو چرتی در ایران به پایان رسیده است و مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نشستی دوستانه از همکاری‌ها و فعالیت‌های فرهنگی او تقدیر کرد.

در این جلسه که با حضور سیدکاظم موسوی بجنوردی، پروفسور کارلو چرتی، سیدصادق سجادی، محمود امید سالار، کیانوش کیانی هفت لنگ، عنایت‌الله مجیدی و علی بهرامیان تشکیل شد، سیدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از پروفسور چرتی گفت: این مراسم به افتخار آقای پروفسور چرتی است که هشت سال در ایران خدمت سازنده و پربار داشتند و در زمینه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی بسیار کوشش کردند. آقای چرتی به عنوان یک رایزن و مشاور فرهنگی کارخود را در ارتقاء روابط ایران و ایتالیا در زمینه فرهنگی به نحو احسن انجام دادند.

رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی  افزود: پروفسور چرتی هشت سال با مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی همکاری علمی داشتند و این همکاری ادامه خواهد یافت وایشان اکنون نیز مشغول انجام پروژه‌ای مشترک با مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی هستند و آن تدوین یک کتاب سه جلدی درباره منابع تاریخ ایران باستان به زبان انگلیسی است که یک جلد آن تا کنون فراهم شده است. همچنین مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در صدد است خاطرات پروفسور چرتی را از سال‌هایی که در ایران بودند توسط دکتر کیانی هفت لنگ، مدیر پروژه تاریخ شفاهی مرکز به صورت مصاحبه ضبط و نگهداری کند.

موسوی بجنوردی با اشاره به رسم میهمان نوازی ایرانیان گفت: ما ایرانی‌ها سپاسگزار کسانی هستیم که از لحاظ فرهنگی خدمت کردند و در شکوفایی فرهنگ ایران زحمت کشیدند و این وظیفه اخلاقی و ملی ماست که این سپاسگزاری را از همه ایرانشناسان داشته باشیم به همین مناسبت و به عنوان اینکه برگ سبزی باشد ما به شما هدایایی تقدیم می‌کنیم.

در ادامه رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی یک جلد شاهنامه فردوسی با حاشیه خمسه نظامی که اصل آن متعلق به اوایل قرن هشتم است همراه با یک دوره چهار جلدی دانشنامه فرهنگ مردم ایران و همچنین جلد 22 دایره المعارف بزرگ اسلامی را به پروفسور چرتی اهدا و اظهار امیدواری کرد که مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی بتواند تا آخرین جلد دایره المعارف بزرگ اسلامی را به وی هدیه کند.

پروفسور چرتی گفت: از آقای بجنوردی خیلی تشکر می‌کنم، دائره‌المعارف برای من در این هشت سال مانند خانه دوم بود. ما در زبان ایتالیایی زمانی که خداحافظی می‌کنیم می‌گوییم به امید دیدار و من امید دیدار دارم.

در پایان دکتر سجادی گفت: آقای چرتی از زمانی که به ایران آمدند و به خصوص از زمانی که با ما در دایره المعارف بزرگ اسلامی ارتباط برقرار کردند، در زمره همکاران پیوسته ما محسوب شدند. غیر از اینکه برای ما مقالات متعدد نوشتند و در تاریخ جامع با ما همکاری کردند، در همایش‌های مشترک بین دانشگاه‌های ایتالیا و مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی بسیار فعال بودند، یک نوع ارتباط عاطفی هم به وجود آمده به خصوص که این روابط عاطفی مانع از این می‌شود که هم آقای چرتی و هم ما فکر کنیم که پایان مأموریت ایشان، پایان این رابطه است.

معاون پژوهشی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در پایان افزود: این ارتباط قطعا پایان نخواهد گرفت و ما همکاری خود را در برگزاری همایش‌ها ونوشتن مقالات و به خصوص در تجدیدنظر جدید در تاریخ جامع ایران، همچنان ادامه خواهیم داد.

بر اساس همین گزارش، کارلو ج. چرتی استاد ایران شناسی دانشگاه ساپینتزا در رم، پیشتر پژوهشگر انجمن ایران شناسی آکادمی علوم اتریش در وین، مدرس «زبان‌های ایرانی میانه» در انستیتو مطالعات زبان شناسی دانشگاه وین (1999-1997)، در سالهای 1999 و 2007 مدیر مدرسه عالی مطالعات کاربردی در پاریس EPHE) (در 2002 مدیر تحقیقات و عضو UMRS یا بخش مطالعات «دنیای ایرانی» در دانشگاه سوربن وابسته به شورای ملی تحقیقات (CNRS)، همچنین عضو هیات مدیره انستیتوی ایتالیایی آفریقا و شرق (IsIAO) در سال‌های 2010-2004، رییس انجمن ایران شناسی اروپا در سال‌های 2007 تا 2011، در 2010 برنده جایزه فارابی (یونسکو- آیسسکو). در 2015 مدیر بخش رم انجمن مطالعات جوامع فارسی زبان و همچنین عضو انستیتوی تکنولوژی‌های کاربردی در میراث فرهنگی وابسته به شورای ملی تحقیقات فرانسه (CNR) است.

گرایش اصلی چرتی در زمینه تحقیق در زبان‌های ایرانی به ویژه دوره فارسی میانه، دین زردشتی و تاریخ دوره  پارتی – ساسانی و نیز دوران نخست اسلامی است. از آثار منتشر شده از او افزون بر صد مقاله علمی، می‌توان به چهار کتاب مهم ونظارت بر انتشار پنج جلد از مجلات علمی در زمینه تاریخ شرق  اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر