کمپانی مادر گوگل یا همان آلفابت، گزارش مالی سهماههی اول سال 2017 خود را منتشر کرده که نشاندهندهی رشد خارقالعادهی درآمد تبلیغاتی این کمپانی با وجود تحریم تبلیغاتی یوتیوب از سوی کمپانیهای بزرگ در ایالات متحدهی آمریکا است. سود خالص آلفابت نیز پیشبینیهای تحلیلگران وال استریت را پشت سر گذاشته است. بر اساس اطلاعات ارائهشده، سود خالص کسبشده توسط آلفابت با رشدی 29 درصدی همراه شده و به 5.43 میلیارد دلار رسیده است. اغلب کارشناسان عملکرد مالی آلفابت در سهماههی اول سال 2017 را برای شرکتی به این وسعت، بسیار استثنایی خواندهاند. ارزش هر سهم گوگل پس از انتشار گزارش مالی با افزایش 2.8 درصدی به 916.8 دلار رسیده است.
همچون فیسبوک، گوگل نیز تمرکز اصلی خود را بر تبلیغات موبایلی قرار داده است. دو کمپانی فیسبوک و گوگل در مجموع بیش از 99 درصد از رشد حوزهی تبلیغات دیجیتال در سال 2016 را به خود اختصاص دادهاند. برآوردهای انجامشده نشان از این دارند که گوگل نزدیک به 61.6 درصد از سهم بازار تبلیغات در سال 2017 را به خود اختصاص داده که در مقایسه با 60.6 درصد سال 2016، افزایش پیدا کرده است.
ساندار پیچای، مدیر گوگل در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
ما دارای ابزار بسیار خوبی نظیر جستجو، سرویس نقشه، یوتیوب و گوگل پی هستیم که کاربران پرشماری در حوزهی موبایل به خود اختصاص دادهاند.
آلفابت همچنین اعلام کرده که درآمدش در سهماههی اول سال 2017، با افزایش 22.2 درصدی به بیش از 24.75 میلیارد دلار رسیده است.
درآمد تبلیغاتی به ازای هر کلیک که بر اساس سیاستهای گوگل، آگهیدهنده با کلیک کاربر روی تبلیغات هزینه پرداخت میکند، بیش از 44 درصد افزایش پیدا کرده است. تحلیلگران پیشبینی کرده بودند که این حوزه از تبلیغات تنها افزایش 29.7 درصدی داشته باشد.
سود خالص آلفابت به 5.43 میلیارد دلار یا 7.73 دلار به ازای هر سهم افزایش پیدا کرده است؛ این رقم در سهماههی اول سال 2016، 4.21 میلیارد دلار اعلام شده بود. روث پاروت، مدیر مالی گوگل در جریان کنفرانس ارائهی گزارش مالی، اعلام کرد که درآمد یوتیوب روند رو به رشدی به خود اختصاص داده و تحریم تبلیغاتی توسط برندهای بزرگ نتوانسته است آنچنان که باید تأثیری در رشد فزایندهی درآمد یوتیوب داشته باشد.
آلفابت تنها در زمینهی تبلیغات درآمدزایی نمیکند؛ بلکه سرویسهای ابری این کمپانی نیز بخشی از درآمد آلفابت را به خود اختصاص دادهاند. بر اساس اطلاعات ارائهشده، درآمد سرویسهای ابری گوگل طی سهماههی اول سال جاری با افزایشی 49.4 درصدی به بیش از 3.10 میلیارد دلار رسیده است.
گوگل تا چند سال پیش از نظر ارائهی سرویسهای ابری پس از آمازون و مایکروسافت قرار داشت؛ حال آنکه این کمپانی از سال 2015 با گسترش سرمایهگذاری و ارائهی سرویسهای باکیفیت، موفق شده است مشتریان زیادی به سمت خود جلب کند.
سایر کسب و کارهای آلفابت نظیر خودروهای هوشمند ویمو، گوگل فایبر، نست و وریلی که بیشتر جنبهی تحقیقاتی دارند، دوباره در کنار درآمد نهچندان زیاد، ضررهای هنگفتی به گوگل تحمیل کردهاند. هرچند مجموع درآمد این کسبوکارها از 165 میلیون دلار به 244 میلیون دلار افزایش پیدا کرده، اما ضرردهی این بخش از 774 میلیون دلار به 885 میلیون دلار رسیده است.