بر اساس گزارش اخیر اسکای نیوز آژانس کاوش های هوا فضای ژاپن (Japan Aerospace Exploration Agency) در نظر دارد با همکاری شرکت تویوتا یک خودروی ماه نورد توسعه دهد. این خودرو در ماموریت ارسال انسان به ماه در سال 2030 به کار گرفته خواهد شد.
درباره جزئیات ماه نورد مشترک آژانس کاوش های هوا فضای ژاپن و تویوتا فعلا جزئیات زیادی در دست نیست، اما یکی از سخنگوهای آژانس همکاری با تویوتا را تایید کرده است. از سوی دیگر تویوتا نیز از فعالیت خود در چند پروژه دیگر مربوط به اکتشافات فضایی خبر داده؛ این پروژه ها شامل یک سفینه و یک "متد حمل و نقل" می شوند.
در صورت عملی شدن پروژه تویوتا و آژانس کاوش های هوا فضای ژاپن، این شرکت دومین خودروسازی خواهد بود که وسیله ای نقلیه را به ماه می فرستد. بد نیست اشاره کنیم خودروی ماه نوردی که در سال 1971 توسط فضانوردان روی سطح ماه به کار گرفته شد، با همکاری شرکت جنرال موتورز توسعه یافته بود.
به گفته ناسا خودروی ماه نورد مذکور سازه ای آلومینیومی داشته و از چهار موتور برقی که هر یک 0.25 اسب بخار داشتند، بهره می برد. دو باتری 36 ولتی هیدروکسید نقره-روی هم وظیفه تامین انرژی موتورها را عهده دار بودند.
اگر چه این مشخصات در مقایسه با استانداردهای امروزی اصلا قابل مقایسه نیستند، اما سرنشینان آپولو 17 توانستند با خودروی ماه نورد مسافتی 35.9 کیلومتری را روی سطح ماه طی کنند. این سفر 4 ساعت و 26 دقیقه طول کشیده است.
تاکنون چهار خودروی ماه نورد (به استثنای پروتوتایپ ها) با هزینه ای در حدود 38 میلیون دلار تولید شده اند. اگر این رقم را با احتساب تورم معادل سازی کنیم، با مبلغی برابر با 236 میلیون دلار مواجه خواهیم شد.
اگر رقم فوق صحیح باشد، توسعه هر خودروی ماه نورد تقریبا 5 برابر ابر اتومبیلی چون بوگاتی La Voiture Noire هزینه داشته است.