با ماهی ۱۰هزار تومان به سیل زدگان کمک کنیم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدجعفر کبیری، اظهار کرد: در حادثه سیل، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود آنکه وظیفه ساختاری برای ورود به این جریان را نداشت ولی در لحظه بحران با جدیت ورود کرد و روحیه تعاون و همدلی خود را نشان داد.

وی افزود: به طور طبیعی بحران‌ها چند مرحله دارند که بعد از گذشتن از مرحله بحران و عبور از مشکلات، بحث احیای اشتغال از دست رفته و تأمین معیشت پایدار آسیب دیدگان مطرح است و وزارت کار از همان مرحله اول با تهیه و تأمین بسته‌های غذایی، دارویی و بهداشتی در این حادثه حضور داشت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احصاء و شناسایی تعاونی‌های آسیب دیده و میزان خسارت وارده در جریان سیل‌های اخیر خبر داد و گفت: بر اساس بررسی‌هایی که از 12 استان کشور به عمل آمده، بیش از 100 میلیارد تومان خسارت وارده به تعاونی‌ها وارد شده که با منابع محدود داخلی تلاش کرده‌ایم و در حد بضاعت اقدام کنیم و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون نیز تا سقف یک میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای تعاونی‌های آسیب دیده صادر می‌کند تا بتوانند وام و تسهیلات مورد نیاز اخذ کنند.

کبیری افزود: درخواست کردیم تسهیلات ارزان قیمت و تسهیلات بلاعوضی که از سمت دولت اختصاص داده می‌شود با عاملیت بانک توسعه تعاون صورت گیرد تا وقتی آثار اولیه بحران و سیل با فوریت از بین رفت این بنگاه‌ها بتوانند خودشان را بازیابی کنند و اشتغال از دست رفته آنها دوباره برگردد و در مرحله بعد به توسعه اشتغال این بنگاه‌ها در قالب کمک‌های ارزان قیمت دولتی خواهیم پرداخت.

وی درعین‌حال از اختصاص 50 میلیون تومان تسهیلات به سیل زدگان خبر داد و گفت: در قالب طرح امید تا سقف 50 میلیون تومان برای تأمین لوازم خانگی در اختیار سیل زدگان قرار می‌گیرد و هر فردی که درخواست بدهد می‌تواند از این وام استفاده کند. وام قرض‌الحسنه نیست ولی نرخ آن از نرخ بازار کمتر است و اگر در روزهای آینده تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت اختصاص یابد نرخ این وام را کاهش می‌دهیم.

معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن دسته از افرادی که قصد کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل‌های اخیر را دارند اما از تمکن مالی مناسب برخوردار نیستند مشارکت در طرح "وفاق" را پیشنهاد کرد.

کبیری گفت: در طرح "وفاق" این امکان را برای عزیزانی که مایلند به سیل زدگان کمک کنند ولی نقدینگی لازم را در اختیار ندارند فراهم کرده‌ایم که وام قرض‌الحسنه با اقساط بلندمدت دریافت کنند. به این نحو که وام دریافتی به حساب هلال احمر و بهزیستی واریز می‌شود و افراد اقساط آن را می‌پردازند.

وی میزان وام قرض‌الحسنه را 5 میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن را 50 ماهه و ماهی 100 هزار تومان عنوان کرد و گفت: اگر فردی قصد 500 هزار تومان کمک به سیل زدگان را داشته باشد می‌تواند با پرداخت ماهی 10 هزار تومان در اقساط 50 ماهه در این کار خیر مشارکت و به هموطنان آسیب دیده کمک کند.

معاون وزیر کار در پایان گفت: هنوز در مرحله اول بحران هستیم و شاید تا هفته‌ها مردم درگیر حل مشکلات زندگی باشند ولی آمادگی داریم در کنار صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون برای احیای اشتغال از دست رفته بنگاه‌ها اقدام کنیم و چنانچه در روزهای آینده دولت تسهیلاتی را به شکل عمومی اعلام کند، از طریق بانک توسعه تعاون وارد عمل شویم.

 پیش از این وزارت تعاون از اختصاص 2000 فقره وام و تسهیلات قرض‌الحسنه به سیل زدگان و تعاونی‌های خسارت دیده با همکاری بانک توسعه تعاون، بانک رفاه کارگران و صندوق بازنشستگی کشوری خبر داده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان