افسردگی در زنان و هر چه در مورد آن باید بدانید [قسمت دوم]

افسردگی شما را از انرژی و امید و شور و شوق تهی می‌کند و انجام هر کاری که احساس خوبی به شما می‌دهد را برایتان دشوار می‌کند

افسردگی شما را از انرژی و امید و شور و شوق تهی می‌کند و انجام هر کاری که احساس خوبی به شما می‌دهد را برایتان دشوار می‌کند. در زنان به خاطر برخی عوامل، افسردگی شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد ازجمله هورمون‌های بارداری، فشارهای اجتماعی و واکنش‌های زنانه به عوامل استرس‌زا. درست است که غلبه بر افسردگی از جانب شما کار زیادی را می‌طلبد، ولی امری قابل تحقق است. اگرچه نمی‌توانید در طول یک شب آن را بهبود بخشید ولی کنترل شما بر آن بیش از چیزی است که فکرش را می‌کنید. در قسمت پیشین نمایی کلی در مورد افسردگی در اختیارتان قرار دادیم و به نکاتی همچون جدی بودن آسیب‌های افسردگی و قابل درمان بودن آن اشاره کردیم. قدم‌های کوچکی هستند که با برداشتن‌شان خواهید توانست تغییر را آغاز کنید. مهم این است که گام‌های شما کوچک اما محکم و پیگیرانه باشد. با بنیتا همراه باشید.

علائم و نشانه‌های افسردگی در زنان و راهکارهای مقابله با آن، چه چیزهایی هستند؟

بهبودی از افسردگی نیازمند اقدام است. ولی هنگامی‌که شما افسرده‌اید انجام هر کاری برایتان مشکل می‌شود. ممکن است انرژی زیادی در خود احساس نکنید، اما مسلماً آن‌قدر انرژی در وجود شما وجود دارد که در اطراف ساختمانتان کمی پیاده‌روی کنید یا گوشی را بردارید و به کسی که دوستش دارید زنگ بزنید. اطلاعات و نکاتی که در ادامه ذکر خواهد شد، برگرفته از تحقیقاتی است که با رویکردهایی جامع، هنگامی‌که شما تغییرات مثبتی را در شیوه زندگی‌تان آغاز می‌کنید شما را یاری می‌رسانند. علاوه بر امتحان کردن کارهایی که می‌توانند حال و هوای شما را عوض کنند، مهم است بیاموزید چه چیزهایی باعث افسردگی در زنان می‌شوند. این ادراک به شما کمک می‌کنند شرایطی که ممکن است شما را به مخاطره بیندازد به حداقل برسانید و افسردگی خود را به‌طور مؤثر و کارآمدی درمان کنید.

نشانه‌ها و علائم افسردگی در زنان چه چیزهایی است؟

علائم افسردگی بسته به اینکه افسردگی خفیف باشد یا شدید و مزمن، متفاوت هستند و با تأثیری که بر روی توانایی‌های زنان می‌گذارند شناسایی می‌شوند. بیشتر افسردگی‌ها خفیف هستند و باعث ناتوانی‌های جزئی می‌شوند که با اقدامات شما خیلی خوب می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید. علائم شایع عبارتند از:

  • حال و هوای خموده
  • از دست دادن میل و اشتیاق به فعالیت‌هایی که پیش‌ازاین از آن‌ها لذت می‌بردید
  • کم شدن انرژی و احساس خستگی
  • احساس گناه، ناامیدی و بی‌ارزشی
  • تغییر در اشتها و وزن
  • تغییرات خواب (زیاد خوابیدن یا بی‌خوابی)
  • از دست دادن تمرکز حواس
  • افکار خودکشی یا تکرار اندیشیدن به مرگ

تفاوت‌های افسردگی در زنان و مردان

زنان نسبت به مردان برخی علائم را بیشتر تجربه می‌کنند ازجمله: اختلالات خلقی فصلی – افسردگی در ماه‌های زمستانی ناشی از کاهش نور آفتاب. همچنین زنان بیشتر علائم افسردگی‌های غیر قاعده‌مند را تجربه می‌کنند. در افسردگی‌هایی که قاعده‌مند نیستند یا افسردگی‌های آتیپیک، این اتفاقات بیشتر رخ می‌دهد: کم‌خوابی، کاهش اشتها و کاهش وزن یا به‌طور معکوس: خوابیدن بیش‌ازحد، پرخوری (به‌ویژه کربوهیدرات‌ها) و افزایش وزن. احساس گناه ناشی از افسردگی نیز در زنان شایع‌تر از مردان است. همچنین زنان بیشتر درگیر مشکلات ناشی از اختلال عملکرد تیروئید هستند. ازآنجاکه کم‌کاری تیروئید خودش باعث افسردگی می‌شود، این مشکل پزشکی نیز همیشه باید توسط پزشک معالج زنان افسرده بررسی شود.

تفاوت بین افسردگی زنان و مردان:

زنان بیشتر

مردان بیشتر

خود را سرزنش می‌کنند

دیگران را سرزنش می‌کنند

احساس اندوه، دل‌مردگی و بی‌ارزشی می‌کنند

احساس خشم، تحریک‌پذیری و بیزاری می‌کنند

احساس اضطراب و ترس می‌کنند

به دیگران مشکوک می‌شوند و گارد می‌گیرند

به هر قیمتی از برخورد و کشمکش اجتناب می‌کنند

باعث درگیری و کشمکش می‌شوند

احساس عصبیت و کندی می‌کنند

احساس اضطراب و بی‌قراری می‌کنند

نمی‌توانند حدومرزها را مشخص کنند

نیاز دارند حس کنند کنترل همه‌چیز در دستشان است

برایشان آسان است درباره شک‌های شخصی و نامیدیشان صحبت کنند

صحبت کردن از مشکلات و ناامیدی‌هایشان را «ضعف» می‌‌دانند                                          

از غذا خوردن، معاشرت با دوستان و عشق برای آرام کردن خود استفاده می‌کنند

از الکل، تلویزیون نگاه کردن، ورزش، و رابطه‌ی جنسی برای آرام کردن خود استفاده می‌کنند

 

علل افسردگی در زنان

زنان افسرده

Credit: collectiveaha

زنان دو برابر مردان از افسردگی رنج می‌برند. این تفاوت علی‌رغم همه‌‌ی رده‌بندی‌های قومی و نژادی و اقتصادی همچنان وجود دارد. درواقع این تفاوت جنسیتی در میزان و نرخ افسردگی در بیشتر کشورهای جهان وجود دارد. چندین تئوری وجود دارند که تلاش می‌کنند علت وقوع بیشتر افسردگی در زنان را توضیح دهند. عوامل زیادی در این امر دخیل هستند، ازجمله عوامل روانی، اجتماعی و بیولوژیکی.

عوامل روانی افسردگی در زنان

  • یادآوری مکرر و تمرکز بر روی احساسات منفی

زنان وقتی افسرده هستند خیلی به خاطرات گذشته فکر می‌کنند و آن‌ها را در ذهنشان بازسازی می‌کنند. آن‌ها گریه می‌کنند تا از تنش‌های عصبی راحت شوند. سعی می‌کنند بفهمند چه چیزی آن‌ها را افسرده کرده و درباره‌ی افسردگی‌شان با دوستانشان صحبت می‌کنند. ولی بازآفرینی اتفاقات بد گذشته در ذهن، باعث می‌شود افسردگی به قوه‌ی خود باقی بماند و حتی شدیدتر شود. برعکس مردان وقتی افسرده هستند سعی می‌کنند حواس خود را از موضوع پرت کنند. برخلاف یادآوری گذشته‌ها، حواس‌پرتی می‌تواند افسردگی را کاهش دهد.

  • استرس بسیار زیاد در محیط کار، مدرسه، دانشگاه و خانه

برخی مطالعات نشان می‌دهند که زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی ناشی از اضطراب می‌شوند. به‌علاوه واکنش فیزیولوژیکی زنان به استرس متفاوت است. در بدن زنان هورمون‌های استرسی بیشتری نسبت به مردان تولید می‌شود، و هورمون زنانه پروژسترون نیز مانع از عملکرد سیستم خاموش‌کننده هورمون اضطراب می‌شود، چیزی که در مردان اتفاق نمی‌افتد و درنتیجه آن‌ها بهتر استرس را مهار می‌کنند.

  • مسائل مربوط به‌ ظاهر بدن

تفاوت جنسیتی در مقوله افسردگی از زمان بلوغ شروع می‌شود. ظهور تفاوت‌های جنسیتی در دوران بلوغ نقش مهمی را در روی دادن این اختلال ایفا می‌کند، چنانچه برخی از محققان به عدم رضایت خاطر از ظاهر بدن به‌عنوان فاکتوری مهم در افسردگی اشاره می‌کنند، امری که در دوران بلوغ دختران شدت بیشتری می‌گیرد.

دلایل اجتماعی افسردگی در زنان

درست مانند مردها، در زنان نیز عوامل اجتماعی از قبیل انتخاب سبک زندگی، روابط و درگیری‌ها، می‌توانند باعث افسردگی شوند. مثال‌هایی برای این مقوله:

  • مشکلات زناشویی و روابط عاطفی، فشار ناشی از کار و زندگی خانوادگی
  • مسئولیت‌های خانوادگی مثل مراقبت از کودکان، همسر یا پدر و مادر پیر
  • تجربه‌ی تبعیض جنسیتی در محیط کار، دست نیافتن به اهداف مهم، از دست دادن شغل یا تغییر آن، بازنشستگی یا ورود به نیروهای نظامی و ارتشی
  • مشکلات مالی ادامه‌دار
  • مرگ یکی از عزیزان یا دیگر وقایع استرس‌زای زندگی که باعث می‌شود به شما احساس بی‌مصرفی، درماندگی، تنهایی یا اندوه عمیق دست دهد

علل بیولوژیکی و هورمونی افسردگی در زنان

مشکلات پیش از قاعدگی

نوسانات هورمونی در طول سیکل قاعدگی، می‌تواند منجر به همان علائم آشنای سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مثل نفخ، تحریک‌پذیری، خستگی و واکنش‌های عصبی شود. در بعضی زنان این علائم به‌صورت خفیف‌تری خود را بروز می‌دهند؛ اما در بعضی دیگر، این علائم بسیار شدید و ناتوان‌کننده هستند.

بارداری و ناباروری

تغییرات هورمونی زیادی که در دوران بارداری در بدن رخ می‌دهند، می‌توانند افسردگی را تشدید کنند، به‌ویژه در مورد کسانی که پیش‌زمینه‌ی افسردگی را در خود دارند. دیگر مسائل مربوط به بارداری ازجمله سقط‌جنین، حاملگی‌های ناخواسته، و ناباروری نیز می‌توانند نقش مهمی در ایجاد افسردگی ایفا کنند.

افسردگی پس از زایمان

برای زنانی که تازه مادر شده‌اند تجربه کردن افسردگی پس از زایمان امر غیرمعمولی نیست. این‌یک واکنش طبیعی است که بعد از چند هفته فروکش می‌کند. افسردگی پس از زایمان نیز حداقل تا حدی، تحت تأثیر نوسانات هورمونی است.

دوران پیش‌یائسگی و یائسگی

زنان در دوران پیش از یائسگی خیلی در معرض افسردگی هستند. در این مرحله که قبل از یائسگی اتفاق می‌افتد هورمون‌های جنسی به‌شدت در حال نوسان هستند. زنانی که از قبل سابقه‌ی افسردگی را دارند به میزان بیشتری در معرض افسردگی ناشی از یائسگی نیز قرار دارند.

مشکلات سلامتی

بیماری‌های مزمن، آسیب‌ها و معلولیت‌ها، همچنین رژیم‌های سخت غذایی و ترک سیگار همگی می‌توانند به افسردگی در زنان منجر شوند. ازآنجا که نوسانات بیولوژیکی و هورمونی نقش بسیار مهمی در افسردگی زنان بازی می‌کنند،  استفاده از استراتژی‌های هورمونی مقابله با افسردگی در طول ماه می‌تواند یاری‌کننده‌ی خوبی باشد. سعی کنید در ذهن داشته باشید که در کدام بخش سیکل قاعدگی خود هستید و چه احساسی دارید. به‌این‌ترتیب می‌توانید پیش‌بینی کنید چه زمانی هورمون‌های شما در سطح پایینی هستند و علائم ناشی از آن را کاهش دهید یا جبران کنید.

مهم است به خاطر داشته باشیم که افسردگی در هر مرحله از زندگی و به هر دلیل که رخ دهد، امری جدی است و باید جدی هم گرفته شود. تنها به این دلیل که به شما گفته‌شده علائم افسردگی‌ در زنان امری طبیعی است، به این معنی نیست که باید در سکوت رنج بکشید. کارهای زیادی وجود دارد که برای درمان افسردگی‌تان می‌توانید انجام دهید و به احساس بهتری برسید. خوب است که سری به مطلب «افسردگی در زنان و هر چه در مورد آن باید بدانید[قسمت اول]» نیز بزنید.

منبع: nimh ,helpguide


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر