خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی جلوی سوء استفاده آمریکا را می‌گیرد

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار صرف واردات محصولات کشاورزی به کشور می‌شود، گفت: برای اینکه آمریکا نتواند از ابزار ارز برای فشار آوردن به ایران استفاده کند باید این محصولات در کشور تولید شود.

خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی جلوی سوء استفاده آمریکا را می‌گیرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی در نشست خبری درباره نحوه واردات و توزیع گوشت تنظیم بازاری اظهار کرد: زمانی که بنده وزیر بودم موضوع واردات گوشت قرمز و تنظیم بازاری مطلوب به درستی مدیریت شد. برای همین کار مصرف گوشت صنعتی از گوشت خانوار جدا شد.

وی افزود: بر این اساس ما مجوزها را به خود انجمن‌های صنفی دادیم و قیمت گوشت را نیز در آن مقطع رصد و اعلام کردیم تا با یک قیمت مشخص وارد کشور شده و به فروش برسد. برای همین منظور به اعضای استفاده کننده صنفی نیز اعلام شد که گوشت مورد نیاز خود را در چه مسیری و با چه قیمتی تهیه کنند.

اسکندری ادامه داد: در بخش خانوار نیز این محصول به نحوی توزیع شد تا در بازار کنترل صورت گیرد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت آبخیزداری در کشور گفت: در زمان بنده مطالعات 300 طرح زیر زمینی در قالب آبخیزداری صورت گرفت و 15 مورد آن نیز اجرا شد اما مابقی به دلیل عدم تامین اعتبار محقق نشد.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر نیز اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی داده‌اند و 850 هزار هکتار آبخیزداری انجام شده است اما باید توجه داشت که نیازمند انجام این عملیات در سطح وسیع‌تری هستیم.

به بهانه سیل می‌خواهند همه اعتبارات را به جای آبخیزداری به سمت سدسازی ببرند

اسکندری گفت: در وضعیت فعلی نیز به بهانه سیل می‌خواهند همه اعتبارات را به سمت سدسازی ببرند و اینطور می‌گویند که اگر سدها نبود شهرها زیر آب می‌رفتند این درست است که سدها به اندازه خود تاثیرگذار است اما اگر آبخیزداری به درستی انجام می‌شد اصلا سیلی رخ نمی‌داد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی اظهار داشت: سدها تا حدودی می‌توانند جلوی سیل را بگیرند و مقداری مشخص آب را در خود نگه دارند اما وقتی که پر می‌شوند خطرات بیشتری ایجاد می‌کنند؛ آبخیزداری هزینه کمتری نسبت به سدسازی دارد.

وی افزود: در ایستگاه دهلران با آبخانداری که انجام شد، علاوه بر اینکه سیل کنترل شد یک منطقه بیابانی را تبدیل به یک منطقه سرسبز کردیم.

15 میلیارد دلار صرف محصولات کشاورزی می‌شود

اسکندری با بیان اینکه در سازمان اقتصادی کوثر، کمیته مقابله با تحریم ایجاد شده است گفت: ما وظیفه حاکمیتی و حتی اختیاری در این زمینه نداریم اما تلاش می‌کنیم که مثمر ثمر باشیم؛ 10 تا 15 میلیارد دلار صرف واردات محصولات کشاورزی می‌شود که در این کمیته مطرح شد قابلیت تولید آنها در داخل فراهم شود تا آمریکا نتواند از این ابزار برای فشار به ایران استفاده کند.

وی یادآور شد که در بخش روغن و کنجاله سویا بیشترین میزان واردات را داریم به طوریکه سالانه 3 تا 3.5 میلیارد دلار صرف واردات این محصولات می‌شود و در صورتی که بتوانیم از اراضی کشت دوم بعد از برنج و آیش در شمال کشور استفاده کنیم و زمین‌ها را برای آیش خالی نگذاریم می‌توان نیاز کشور را به این محصولات به این شکل تامین کرد.

وزیر اسبق کشاورزی گفت: در این ارتباط موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که در بخش دانه‌های روغنی موسسه اقتصادی کوثر می‌تواند به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند. به همین منظور 740 هکتار کشت انجام دادیم اما بعد از آن دیگر گفتند بذر نداریم.

اسکندری ادامه داد: 1.5 میلیون هکتار باید کشت کلزا داشته باشیم تا در این بخش به خودکفایی برسیم که برای تحقق این امر نیازمند 10 هزار تن بذر کلزا هستیم که هزینه واردات آن بسیار کمتر از هزینه واردات روغن است.

وی گفت: در صورتی که مسئولان در این ارتباط همکاری داشته باشند و مسائل را گردن هم نیندازند ظرف مدت 4 سال می‌توانیم به خودکفایی روغن برسیم.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: 70 تا 100 میلیون قطعه بچه ماهی در این موسسه تولید می‌شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی همچنین در ارتباط با احتمال احیای وزارت بازرگانی اظهار کرد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه نباید بیشتر از 18 وزارتخانه در کشور داشته باشیم و اگر قرار باشد وزارتخانه جدیدی ایجاد شود، باید حداقل دو سوم رای نمایندگان را کسب کند.

وی افزود: اگر قرار است وزارت بازرگانی با همان وظایف و شکل قبلی خود احیا شود، تنظیم بازار محصولات کشاورزی با مشکل روبرو خواهد شد و با این احیا نه تنها اوضاع بهتر نخواهد شد بلکه به تولید محصولات کشاورزی لطمه وارد می‌شود.

اسکندری گفت: در زمان وزارت بنده به یاد دارم قیمت پیاز در ترکیه به هزار و پانصد تومان به پول ایران رسیده بود اما آن موقع پیاز در بناب آذربایجان خودمان 50 تومان هم مشتری نداشت؛ وقتی به وزیر مربوطه گفتم پیاز درجه یک ایران را لب مرز کیلویی 250 تومان تحویل می‌دهیم، او گفت درست است که 70 درصد پیاز ترکیه وارداتی و تنها 30 درصد داخلی است، اما اکنون فصل برداشت همان 30 درصد است و ما برای حمایت از کشاورزان خود حاضر هستم پیاز را با قیمت بالا مصرف کنیم و واردات صورت نگیرد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تاکید کرد: تمام کشورها نسبت به تولید محصولات کشاورزی خود حساسیت بالایی به خرج می‌دهند و از آنها حمایت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: یکی از مقامات دولتی گفته بود برای تنظیم بازار شب عید 50 هزار تن و برای ماه مبارک رمضان نیز 50 هزار تن را باید وارد کنیم، در حالی که ظرفیت تولید مرغ کشور به 3 میلیون تن رسیده و لازم است که از آن حمایت کنیم و واردات به این شکل به تولید داخل ضربه وارد می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تنظیم بازار گوشت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دامل برای واردات گوشت با یک عامل دیگر به عنوان واسطه اقدام به واردات می‌کند و یک عامل نیز برای توزیع در داخل انتخاب می‌کند که همه اینها باعث افزایش قیمت گوشت وارداتی شده است. سوال من این است که چرا خود این شرکت اقدام به واردات نمی‌کند و همچنین نهادهایی که با ارز دولتی وارد می‌شود خودش در اختیار تولید کنندگان قرار نداده است.

قیمت تمام شده مرغ با ارز نهادهای دولتی کمتر از 10 هزار تومان است

اسکندری گفت: اگر نهادهای تولید با ارز تولید در اختیار مرغ‌داران قرار داده شود قیمت تمام شده مرغ زیر 10 هزار تومان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به برخی پروژه‌های سازمان اقتصادی کوثر گفت: پروژه گلخانه در ایلام، اسلام‌آباد، کرمانشاه در حال ساخت است و پروژه دام سبک در ورامین و پروژه دیگری در کرمانشاه آماده افتتاح است که با این پروژه‌ها 360 شغل جدید ایجاد می‌شود و مجموع این شش پروژه با 400 میلیارد تومان سرمایه راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز طرح مرغ مادر در فریمان افتتاح شد و مرغ مادر دیزباد در نیشابور، مرغ تخم‌گذار 80 هزار قطعه‌ای در سلطانیه زنجان و دامداری شریف‌آباد از 5 هزار راس به 7 هزار راس افزایش یافت که مجموعه این پروژه‌ها نیز 230 نفر اشتغالزایی ایجاد کرد.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی در پاسخ به به سوالی در ارتباط با وضعیت کشاورزی بعد از بارش‌های اخیر، گفت: آن موقعی که آب نبود من می‌گفتم که بحران آب نداریم، بلکه بحران مدیریت آب داریم و سیل‌هایی نیز که اخیرا مشاهده کردیم ناشی از همان بحران مدیریت آب است.

اسکندری افزود: باران رحمت الهی است و همانطور که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز آمده است، کارهایی باید می‌شد تا چنین خسارتی به مردم وارد نمی‌شد.

وی گفت: درست است که جلوی سیل را نمی‌شود گرفت، اما می‌توان جلوی خسارت آن را گرفت؛ ما در کشورمان کمتر به کشاورزی حفاظتی پرداخته‌ایم.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی بیان کرد: برخی‌ها به موضوع ما نمی‌توانیم معتقدند، هم اکنون مسئولیت دارند و اجازه نمی‌دهند که ظرفیت‌های کشور به بهانه‌های مختلف به منصه‌ظهور برسد.

اسکندری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرداخت مالیات سازمان اقتصادی کوثر، گفت: تمام مالیات های این شرکت هم اکنون و در سال‌های گذشته نیز پرداخت شده و به روز است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر همچنین در خصوص واردات مرغ لاین توسط این سازمان گفت: مرغ لاینی که می‌گویند در بابل با نام آرین ایجاد شده، چرا نمی‌توانند آن را ارتقاء دهند یا تولید کنند؛ داشتن مرغ لاین در شرایط فعلی شاید از موشک هم برای کشور مهم‌تر باشد.

وی افزود: بنده در زمان خودمان هرچقدر درباره اهمیت تولید مرغ لاین با تصمیم‌گیران صحبت کردم نتوانستم آنها را قانع کنم که باید تولید مرغ لاین در کشور صورت گیرد.

اسکندری تصریح کرد: در دولت دهم نیز گفتم لاین (آرین) را به ما «سازمان اقتصادی کوثر» تحویل دهید تا ما آن را احیا کنیم، اما جهاد کشاورزی گفت ما خودمان می‌خواهیم آن را احیا کنیم، اما نکردند و واحد مرغ لاین (آرین) میان موسسات جهاد استقلال و  تحقیقات دامپروری چرخید.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم نیز با حجتی وزیر جهاد کشاورزی مکاتب کردم تا بتوانیم لاین آرین را برای احیا تحویل بگیریم، که در این دوره نیز اعلام شد که جهاد استقلال قرار است آن را احیا کند اما نکرد. به همین منظور به سراغ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رفتیم و با آنها مذکره کردیم تا برای احیا این واحد را در اختیار ما قرار دهند.

وی بیان کرد: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در این ارتباط جلسه‌ای گذاشت اما هجمه سنگینی در این جلسه علیه ما وارد شد، که چرا می‌خواهید در کشور لاین تولید کنید. غذا که در دنیا مورد تحریم قرار نمی‌گیرد و چرا می‌خواهید تا این اندازه هزینه کنید؛ اما ما اعلام کردیم حاضریم هزینه کنیم اما آقایان معاونت علمی ریاست جمهوری با ارسال نامه‌ای به ما تنها از حس دلسوزی‌مان تشکر کردند. 

اسکندری تاکید کرد: بعد از این ماجرا به سراغ سازمان پدافند غیرعامل رفتیم و به آنها نامه زدیم و بعد از آن شخصاً با حجتی وزیر جهاد کشاورزی صحبت کردم. وی قبول کرد این لاین آرین را در اختیار ما قرار دهند و نامه‌ای در این ارتباط نیز نوشتم، اما زمانی که قرار شد ما این واحد را تحویل بگیریم به ما اعلام شد که سیاست عوض شده و قرار است که شرکت پشتیبانی این واحد را در اختیار بگیرد و احیا کند. بنابراین وقتی می‌گوییم نیاز به لاین داریم وبرای تامین نیاز خود باید واردات داشته باشیم، به خاطر همین مسائل یاد شده است.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور در داخل، اظهار کرد: دانش فنی کشور در تمام زمینه‌های کشاورزی به روز است، اما در بسیاری از نقاط به عرصه نیامده است؛ در بخش زراعت 20 سال، بخش باغبانی 50 سال و در بخش دام و طیور هرچه علم وجود دارد ما عقب هستیم.

وی افزود: کدام نژاد دام و طیور را می‌توانیم ادعا کنیم که از خودمان داریم و همه نژادها موجود نیز توده‌های نژادی هستند و باید کار علمی در این ارتباط انجام دهیم تا به یک نژاد برسیم.

اسکندری تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم دام‌های سنگین دورگه خود را از لحاظ ژنتیکی ارتقاء دهیم مشکل تامین گوشت قرمز و کره در کشور حل می‌شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی افزود: البته مشخص است که ما به دنبال اصلاح ژنتیکی هستیم نه تغییر ژنتیکی و این دو تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: در کنار طرح‌های آبخیزداری می‌توان کار اقتصادی نیز انجام دهیم؛ در کل عرصه‌های طبیعی می‌توان این کار را انجام داد و آسیبی نیز به عرصه وارد نکرد. اما سازمان جنگل‌ها موافق این طرح‌ها نیست.

اسکندری بیان کرد: با انجام عملیات آبخیزداری می‌توان آب را به زیر زمین هدایت کرد و با باز کردن شیر آن را برای بهره‌برداری مورد استفاده قرار داد؛ در همین طرح‌های آبخیزداری، آبی که به زیر مراتع انتقال داده می‌شود می‌توان در بالا دست آن و در کوه‌ها تونل‌های کوچکی احداث کرد و در آن پرورش قارچ بدون زدن سوله انجام داد که ما این کار را انجام داده‌ایم.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: همچنین دستگاه جوجه‌کشی در اختیار تولید کنندگان قرار داده‌ای و با تولید کپک در فضای باز و محیط طبیعی تولید شود که اگر این طرح‌ها به عنوان الگو در سایر مناطق نیز انجام شود می‌تواند اشتغالزایی و منافع مالی برای بهره‌برداران ایجاد کند، اما سازمان جنگل‌ها با این طرح‌ها موافقت نمی‌کند.

وی یادآور شد: این طرح‌ها نه تنها به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند، بلکه باعث احیاء آن نیز خواهد شد.

اسکندری اظهار کرد: نمی‌شود گفت که به خاطر منابع طبیعی باید جلوی پرورش شتر را گرفت. کجای دنیا سراغ دارید که از منابع طبیعی خودشان استفاده نمی‌کنند، وقتی ما این همه منابع طبیعی داریم که از نظر من طلا است اما از آن استفاده نکنیم با این تعداد بیکار در کشور مواجه می‌شویم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان