جوادی: جاده فرهنگ ایران و چین قدیمی‌تر از جاده ابریشم است

غرفه چین به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در اولین روز برگزاری این نمایشگاه با حضور مسئولان فرهنگی و سیاسی دو کشور آغاز بکار کرد.

جوادی: جاده فرهنگ ایران و چین قدیمی‌تر از جاده ابریشم است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در نخستین روز از سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه کشور چین که مهمان ویژه این دوره است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات چینی افتتاح شد.

گه وی مین معاون وزیر تبلیغات کشور چین در این مراسم گفت: در نمایشگاه کتاب تهران از محافل فرهنگی و انتشاراتی کشورهای مختلف جهان نمایندگانی برای به اشتراک گذاشتن و بحث و بررسی تعاملات فرهنگی و هنری گرد هم آمده‌اند. اینجانب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه قدردانی می‌کنم.

او ادامه داد: دو کشور چین و ایران دارای تمدن های باستانی هستند و از هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم مبادلات خود را آغاز کرده‌اند. در سال 2017 ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن بود و امسال ما مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران هستیم.

وی گفت: چین 15 هزار جلد کتاب در 4 هزار عنوان را در این نمایشگاه عرضه کرده است. برخی از کتاب‌ها فرهنگ سنتی چین را معرفی می‌کنند و جذابیت‌های چین و فرهنگ شرقی آن را نشان می‌دهند.

معاون وزیر تبلیغات چین افزود: همچنین چند نویسنده چینی به ایران آمده‌اند تا از نزدیک با خوانندگان ایرانی ارتباط برقرار کنند. از میان فعالیت‌های چین در نمایشگاه کتاب تهران می‌توان به معرفی تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان، معرفی فرهنگ و چاپ و نشر چین و ... اشاره کرد.

گه وی مین تصریح کرد: با حضور چین در نمایشگاه کتاب تهران کتاب و فرهنگ چین در تهران جلوه خواهد کرد. من امیدوارم فعالیت‌های چین به عنوان مهمان ویژه با موفقیت برگزار شود.

محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به حضور ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن در سال 2017، گفت: کشور چین برای ایرانیان از روزگار دین شناخته شده است. شاعران ایرانی گاهی اشاراتی به چین به عنوان یک کشور دور و یا هنر ارزشمند تصویرگری آن داشته‌اند. همچنین گاهی برای اشاره به نکته های حکمتانه از عنوان چین استفاده کرده‌اند. تصویرگری در چین به جایی رسیده بود که اگر قرار بود هنرمندان تصویری از چهره معشوق خود داشته باشند قطعاً این اثر از هنرمندان چینی بر می‌آمد.

وی افزود: این آشنایی تا حد زیادی نتیجه وجود شبکه از راه‌های ارتباطی گسترده بین شهرهای ایران و چین بوده است. در صحبت کوتاهی که پیش از این افتتاحیه میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزیر تبلیغات کشور چین انجام شد، وزیر ارشاد  اشاره داشت که به رغم نام‌گذاری این شبکه گسترده به جاده ابریشم در قرن 19 پیش از این جاده این جاده به نام جاده فرهنگ و هنر مشهور بوده است.

جوادی تصریح کرد: امیدواریم که این جاده با فرهنگ و اقتصاد دوباره احیا شود و شهرهای مشرق زمین به یکدیگر نزدیک‌تر شوند تا رفت و آمد فرهنگی و زمینه رشد دو کشور بیش از پیش فراهم شود حضور چین در نمایشگاه کتاب تهران نویدبخش فعالیت‌های زیادی خواهد بود.

پنگ سن سفیر جمهوری خلق چین در ایران نیز در سخنانی افزود: کتاب تهران با بیش از 30 سال سابقه یکی از غنی‌ترین رویدادهای فرهنگی ایران است. چین به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرده است و این نکته مهمی در تبادلات فرهنگی بین دو کشور است. چین و ایران دو کشور تاریخی و دارای تمدنی دیرینه هستند که در سال‌های اخیر به ویژه پس از برقراری روابط مشارکتی و راهبردی بین دو کشور در سال 2016 روابط چین و ایران در مسیر توسعه خوبی قرار گرفت. سال گذشته نیز دو مقام مسئول ایرانی جناب آقای روحانی و لاریجانی به چین سفر کرده و اتفاقات خوبی رقم خورد و همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی علمی و فناوری علوم انسانی آموزشی و غیره پیشرفت کرده و دستاوردهای فراوانی حاصل شده است.

وی ادامه داد: چین به عنوان مهمان ویژه با برگزاری فعالیت‌های متعدد تبادلاتی در زمینه‌های فرهنگی انتشارات آکادمی و هنر را تقویت خواهد کرد و آینده درخشان و گسترده برای توسعه روابط چین و ایران ایجاد خواهد شد.

در ادامه این برنامه کتابی با موضوع فرهنگ و هنر تاریخی چین به کتابخانه ملی ایران اهدا شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان