ماکارونی و تن ماهی چرا گران شد؟

خبرگزاری ایسنا: هفته گذشته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران اعلام کرد که با تصویب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت هر بسته ماکارونی 700 گرمی 75 درصد افزایش یافته و از 3100 به 5,450 تومان رسیده است.

سید ارمیا واعظ لاری - دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح دلایل این افزایش قیمت اظهار کرد: در پی حذف یارانه گندم برای صنف صنعت، قیمت گندم به عنوان ماده اولیه اصلی ماکارونی بیش از 85 درصد افزایش داشته و از 990 به 1,850 تومان رسیده است.

وی افزود: از طرف دیگر افزایش 30 درصدی حقوق و دستمزد و افزایش قیمت سایر مواد جانبی همچون سلفون و کارتن نیز در بالا رفتن قیمت ماکارونی تأثیر داشته است.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران قیمت ماکارونی از سال 1394 تا میانه سال 1397 افزایش نداشته و در نهایت در مهر ماه سال گذشته افزایش 15 درصدی را تجربه کرده است.

واعظ لاری اظهار کرد: تولیدکنندگان 10 روز پیش توانستند با مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌های جدید را روی محصولات خود ثبت کنند.

به گزارش ایسنا، گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که اخیراً در سطح برخی از خرده‌فروشی‌ها ماکارونی تولید شده در سال گذشته با قیمت بیشتر از دو برابر نرخ‌های پارسال و حتی گران‌تر از نرخ‌های جدید اعلامی به فروش می‌رسد.

تولید کنسرو ماهی به دلیل گرانی مواد اولیه کاهش یافت

عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو گفت: به دلیل افزایش قیمت تن ماهیان و همچنین اقلام مصرفی در تولید کنسرو ماهی قیمت تمام شده کنسرو ماهی و در نتیجه قیمت مصرف کننده افزایش یافته است.

محمد مختاریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره دلایل افزایش قیمت کنسرو ماهی و کمیاب شدن این ماده غذایی در بازار گفت: ماهی از چند ماه پیش از لیست کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی خارج شد و براین اساس اکنون این محصول خوراکی باید با ارز نیمایی وارد کشور شود.

عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو افزود: برخلاف آنچه که گفته می‌شود، ارز نیمایی به قیمت 8 یا 9 هزار تومان به دست وارد کننده نمی‌رسد و واردکنندگان این ارز را با قیمت حداقل 11 هزار و 500 تومان تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت ارز برای واردات ماهی، واردات این محصول کم شده است، گفت: تاکنون بخشی زیادی از تولید کنسرو ماهی از محل صید داخلی تامین می‌شده، اما با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل صید اکنون باید برای تامین نیاز داخلی واردات انجام شود.

مختاریان با اشاره به افزایش قیمت هر کیلوگرم تن ماهیان از 10 به 21 هزار تومان اظهار داشت: صیادان هم به دلیل پایان فصل صید و نزدیک شدن به زمان واردات ماهی، قیمت را افزایش داده‌اند.

وی با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت تمام شده واردات تن ماهیان با ارز نیمایی واردکنندگان تمایلی به واردات ندارند، گفت: علاوه بر این موضوع، مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی هم موجب کاهش واردات ماهی و تن ماهیان شده است.

این تولید‌کننده مواد غذایی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو‌گرم تن ماهی وارداتی حدود 26 هزار تومان است، گفت: با پایان یافتن فصل صید داخلی، پیش‌بینی می‌شود قیمت کنسرو ماهی از قیمت کنونی هم بیشتر شود.

وی بیان داشت: تا پیش از عید نوروز قیمت هر قوطی کنسرو ماهی به قیمت حدود 8 تا 9 هزار تومان عرضه می‌شد، اما اکنون اغلب کارخانه‌ها کنسرو ماهی را به قیمت 15 هزار و اندی عرضه می‌کنند و در موارد قیمت عرضه هر قوطی کنسرو ماهی 14 هزار تومان و در موارد اندکی هم هر قوطی کنسرو ماهی به قیمت 17 یا 18 هزار تومان عرضه می‌شود.

مختاریان همچنین با اشاره به افزایش قیمت قوطی کنسرو از 700 به 1200 تومان و افزایش قیمت درب آسان بازشو قوطی کنسرو از 350 به 650 تومان گفت: این کالاها کاملا وارداتی است و مشکلاتی هم برای واردات آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه از هر کیلو گرم تن ماهی 3 قوطی کنسرو ماهی تولید می‌شود، گفت: براین اساس با توجه به افزایش قیمت گوشت تن ماهیان فقط هزینه تولید این محصول غذایی به دلیل افزایش قیمت گوشت حدود 3 هزار و 400 تومان در هر قوطی افزایش یافته است.

این تولید کننده کنسرو ماهی گفت: پیش از این در کارخانه‌اش در هر ماه 3 میلیون قوطی کنسرو ماهی تولید می‌شده که اکنون به 500 هزار قوطی کاهش یافته است.

وی همچنین به مشکلات حمل و نقل کالا اشاره کرد و گفت: کشتیرانی‌ها کالا را مستقیم به ایران منتقل نمی‌کنند و باید محموله را پیش از انتقال به ایران در کشور سومی تخلیه و سپس در کشتی دیگر بارگیری کنند که این موضوع هم منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود.

به گفته مختاریان واردات کالا به دلیل برخی مسائل ناشی از تحریم‌ها تا حدودی سخت شده است.

مختاریان بیان داشت: اثرات تعلق نیافتن ارز دولتی به واردات کالاهای مختلف مانند ماهی به مرور پدیدار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان