داستان یک تاریخ‌سازی عجیب در اردوگاه جریان خاص

مأموریت غیر ممکن برای توجیه گرانی و تَکرار می‌کنم/ اصلاح‌طلبان درباره دولت اول روحانی چه می‌گفتند؟

چهره‌های جریان سیاسی خاص در حالی از مشعشع و درخشان بودن کارنامه دولت اول روحانی بعنوان توجیه «تَکرار می‌کنم» یاد می‌کنند که در آن روزها نظر دیگری درباره عملکرد دولت داشتند.

سرویس سیاست مشرق - اصلاح‌طلبان بعنوان حامیان ستادی دولت اعتدال، مدتیست که در اشاره به گرانی و مشکلات وضع موجود، به روحانی پیشنهاد استعفا می‌دهند. از این می‌گویند که دولت بی‌اختیار است و اصرار دارند که یک عده تندرو و دلواپس! طرح‌های روحانی را با شکست مواجه کرده‌اند.

آنها در همین گیر و دار اما گزاره عجیب دیگری را هم مطرح می‌کنند و آن اینکه می‌گویند عملکرد دولت اول روحانی (دولت یازدهم) بسیار مثبت، مطلوب و مشعشع بوده و آنها بواسط همین عملکرد بوده که برای حمایت از روحانی در انتخابات دولت دوازدهم نیز اقناع شده‌اند و خاتمی هم برای همین بوده است که در حمایت از روحانی تَکرار کرد.

«محمد عطریانفر» عضو حزب کارگزاران و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق در همین باره گفته است:

«دولت اول آقای روحانی بسیار درخشان بود و اگر اصلاح‌طلبان در سال 92 با قدری تردید از او حمایت کردند، در سال 96 با میل و اشتیاق کامل پشت سر او ایستادند و مردم نیز متوجه شدند که وزن اصلاح‌طلبان باعث پیروزی او شد».

ظاهر این سناریو نشان می‌دهد که همه چیز درست طراحی شده و تمام بهانه‌ها فراهم است.

اما در پشت پرده و در باطن ماجرا خبرهای دیگریست...

اصلاح‌طلبان در حالی بر مثبت بودن عملکرد دولت یازدهم اصرار دارند و آن‌را توجیه تمنّای خود برای ادامه دولت روحانی بیان می‌کنند که تجربه تاریخ و حافظه رسانه‌ها نظر دیگری دارد و خوانش اخبار در آن دوران نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در ظاهر خوش و بش با روحانی و "علم به اینکه چاره‌ای جز حمایت از روحانی ندارند" اما سخنان تندی را نیز علیه شخص او و پیرامون اوضاع اقتصادی کشور مطرح می‌کردند. سخنانی تند درباره عملکرد روحانی که علت و انگیزه آن در کنار خوش و بش‌های پر دامنه با دولت و تأکید بر اینکه ما «فدائیان روحانی» هستیم؛ در ادامه روشن می‌شود!

آنچه که در ادامه می‌خوانید تعدادی از همین مواضع است که تماماً در ایام دولت اول آقای روحانی توسط اصلاح‌طلبان مطرح شده‌اند:

1_ محمدعلی نجفی: فکر می‌کنم صحبت‌های ایشان (روحانی) بحث‌ها و اصطکاک‌های جدیدی را در کشور ایجاد می‌کند.

2_ سعید لیلاز: حرکت نزولی اقتصاد ایران از سال‌ها قبل آغاز شده است.

3_ شهربانو امانی: مشکلات اقتصادی ما حل نشده و دولت شرایط سختی را برای حل مشکلات اقتصادی در کشور دارد!

4_ محمدرضا خاتمی: مردم صبح که از خواب بیدار می‌شوند یکباره می‌بینند اجناس گران‌تر شده، امیدی به آینده بچه‌هایشان ندارند، سیل مهاجرت را ببینید، این همه متخصص بیکار و تحصیل کرده بیکار داریم، سرمایه‌گذاری می‌کنند، کار می‌کنند، یک‌شبه همه چیز به هم می‌ریزد. با دنیا روابط خوبی نداریم ما با دنیا یک جوری شدیم که به حق یا ناحق ما یک طرفیم همه دنیا یک طرف دیگر است، این برای مردم عادی که می‌خواهند زندگی کنند پیام امیدبخشی ندارد که در آینده سرنوشت‌شان بهتر از این خواهد بود. برای همین ناراضی هستند نارضایتی‌شان را هم بین همه جناح‌ها تقسیم و سرشکن می‌کنند. مردم به زلف و ابروی کسی دل نبسته‌اند؛ این اصلاح‌طلب است، او محافظه‌کار است، مردم در نهایت یک زندگی آرام و سعادتمند و شرافتمندانه‌ای می‌خواهند که عزیز و محترم باشند چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور. متأسفانه این افق برای مردم ما امروز روشن نیست. مردم ثبات را حس نمی‌کنندچه برسد به بهبود اوضاع ![1]

5_ سعید معیدفر: امروز خیلی از مؤلفه‌های توسعه یعنی نشاط، انگیزش، حمایت و حضور مردم در کشور وجود ندارد… سینماها از رونق افتاده و مردم کمتر به سینما می‌روند. می‌گویند طنزهای تلویزیونی دیگر مثل سابق طرفدار ندارند و اصلاً تلویزیون هم مردم را جذب نمی‌کند.

6_ محمدرضا تاجیک: به تصریح برخی اقتصاددانان کشور، رفع تحریم‌ها فقط حدود ٥ درصد از اقتصاد کشور را سامان می‌دهد و ٩٥ درصد آن منوط به اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی در کشور است، اما احتمالاً انتظارات مردم ٩٥ درصدی خواهد بود، و عدم تناسب آن تاثیر و این انتظار، به بیان تد رابرت گر، نوعی احساس محرومیت نسبی را به بدنه جامعه تزریق و آنان را مستعد اعتراض‌های رادیکال می‌کند.

7_ مرتضی الویری: به نظر من در حوزه اقتصادی به دلیل گستردگی تحریم‌ها و عمق مشکلات مدیریتی دولت عملاً اقدام موثری نمی‌تواند در کوتاه مدت صورت دهد.

8_ محمدجواد حق‌شناس: وضعیت برای آقای روحانی دشوار تر از روسای جمهور گذشته بوده و آقای روحانی با مشکلات به مراتب بیشتری روبه رو بوده است. به همین دلیل یک سال اول دولت تدبیر و امید را نباید جزو حوزه عملکردی دولت روحانی تلقی کنیم.

9_ محمد عطریانفر: بنده مطلع هستم که آقای رئیس‌جمهور پس از اینکه کابینه را انتخاب کرده به افراد باصلاحیت و قوی‌تری نیز رسیده است. ایشان بعداً پشیمان شده‌اند که چرا از ابتدا آن فرد باصلاحیت‌تر را معرفی نکرده است.

10_ حسن خمینی: اگر می‌گوییم، جامعه در فساد فرهنگی غوطه‌ور است راه آن این است که مردم دل‌هایشان را به هم گره بزنند!

11_ احمد شیرزاد: شرکت‌های بزرگ تجاری از سراسر جهان خیز برداشته‌اند تا در ایران سرمایه گذاری کنند، در واقع همه منتظرند تا سوت پایان زده شود و فضای اقتصاد ایران به حالت طبیعی خود بازگردد که متاسفانه این موضوع تا امروز به تعویق افتاده است.

12_ محسن رهامی: ملت ایران مشکل اقتصادی دارند و اقتصاد در بازار ایران قفل شده است.

13_ عبدا… نوری: مشکلات مردم در انتخابات‌های آتی تأثیرگذار است!

14_ رسول منتجب‌نیا: توافق –هسته‌ای- مشکل‌گشای همه مسایل کشور نیست و نباید سطح انتظارات را به قدری بالا برد که همه مشکلات مثل قاچاق، تورم و گرانی را بعد از این توافق حل شده فرض کنیم!

15 _ زهرا شجاعی: زنان فرهیخته و رشدیافته جامعه ما توجه دارند دولت با چه مشکلاتی مواجه است و تنگناها و چالش‌های دولت را می‌دانند.

16_ تیتر گزارش روزنامه اعتماد: خانوارهای زیر خط فقر سه برابر شدند.

17_ ماهنامه اصلاح‌طلب نسیم بیداری: به لحاظ نهادی در یکسال اخیر اتفاق خاصی در اقتصاد ایران روی نداده است.

18_ علی مطهری: دولت درباره برجام هیچ وعده‌ای به مردم نداده بود.

19_ حمیدرضا جلایی‌پور (در اثنای تبلیغات انتخابات مجلس دهم): اقتصاد ایران یک اقتصاد رانتی است. اصلاح‌طلبان قولی به منظور حل مشکلات نمی‌دهند. تنها قولی که آنها می‌دهند این است که وضعیت امور با کیفیت بهتری اداره خواهد شد. اگر مجلس میانه‌رو تشکیل شود وضع مردم بهتر خواهد شد!

20_ عمادالدین باقی: فساد و معضلات اجتماعی "بهمن‌وار" در مسیر تبدیل شدن به بحران امنیتی عظیم هستند.

21_ ابراهیم اصغرزاده: دولت (روحانی) فکر می‌کند چک سفید امضا گرفته و مطابق خصلت‌های ذاتی خودش حرکت می کند… دولتی که به مردم می‌گوید ٤٥ هزار تومان یارانه نگیرید تا بتوانیم برنامه‌های توسعه را پیش ببریم از آن سو نمی‌تواند به مدیرانش بگوید شما هم باید فداکاری کنید. اینجاست که فاقد صلاحیت اخلاقی می‌شود.

***

اگرچه برخی محافل تحلیلی معتقدند اصرار 10 ساله اصلاح‌طلبان بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، قرار است ایجاد کننده فضای «فتنه اقتصادی» باشد اما در روی دیگر ماجرا؛ غیر قابل انکار است که تمام این حرف‌های ذکر شده (که برگی از یک مثنوی هفتاد من کاغذ هستند)، در ایام دولت یازدهم روحانی مطرح شده‌اند. دقیقاً در همان ایامی که اصلاح‌طلبان، امروز مدعی هستند یک دوران مشعشع و درخشان بوده و دستاوردهایش علت‌العلل حمایت مجدد اصلاح‌طلبان از روحانی بوده است!

در ایام دولت یازدهم برخی محافل رسانه‌ای تصریح داشتند که رئیس‌جمهور روحانی حتی اگر اقدام به تبعید دسته‌جمعی اصلاح‌طلبان نیز بکند؛ اما آنها تا پس از انتخابات دولت دوم از او حمایت خواهند کرد و پس از آن نیز دست به «طلاق سیاسی از روحانی» می‌زنند و از او عبور می‌کنند.

آن محافل توضیح می‌دادند که این قبیل تسویه‌حساب‌ها و مواضع تند یواشکی چپ‌ها علیه روحانی هم از آن رو صورت می‌گیرد که اگر او در انتخابات دولت دوازدهم رأی نیاورد؛ اصلاح‌طلبان یکصدا به همین حرف‌ها استناد کنند و بگویند ما هرگز فدائیان روحانی و طرفداران سینه‌چاک او نبودیم! همان سخنی که امروز از اردوگاه اصلاحات به گوش می‌رسد...

***

1_ https://www.mosalasonline.com/fa/tiny/news-4457

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان