هسته زردآلو بخوریم یا نه؟ (خواص و مضرات)

هسته زردآلو حاوی ماده‌ای به نام آمیگدالین است. این ماده در بدن تبدیل به سیانید می‌شود که مصارف بیش از حد آن می‌تواند باعث مرگ فرد شود. سوال اینجاست که چه مقدار از این خوراکی خوشمزه را می‌توانیم بدون نگرانی از مسمومیت استفاده کنیم؟

هسته ی زردآلو بخوریم یا نه؟

ستاره ؛ سرویس سلامت - در رابطه با هسته میوه زردآلو باورهای متفاوتی وجود دارد، برخی معتقدند که این خوراکی ضد سرطانی است و خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد، اما بعضی این ادعا را رد می‌کنند. در حال حاضر هیچ تحقیق علمی خواص ضد سرطانی هسته میوه زردآلو را ثابت نکرده است. علاوه بر این بسیاری از دانشمندان هشدار می‌دهند که یکی از ترکیبات موجود در این خوراکی در بدن به «سیانید» تبدیل می‌شود و می‌تواند مضر باشد. حال سوال این است که هسته زردآلو بخوریم یا نه؟ در ادامه پاسخ این پرسش را شرح می‌دهیم.

در صورتی که بخش خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده‌اند، به موضوع دلخواه خود برسید.


هسته زردآلو بخوریم یا نه؟

هسته زردآلو خواصی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. برخی افراد معتقدند که این دانه‌ها توانایی مبارزه با سرطان را دارند. دانشمندان می‌گویند که یک ترکیب موجود در این خوراکی به نام «آمیگدالین» ممکن است راهی برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی باشد. مطالعات آزمایشگاهی در سال 2005 میلادی نشان دادند که آمیگدالین ممکن است ژن‌هایی که منجر به تکثیر سلولی غیرطبیعی می‌شوند را مهار کند.
آمیگدالین در هسته‌ بسیاری از میوه‌ها مثل سیب، هلو، گیلاس و ... نیز وجود دارند. زمانی که فردی آمیگدالین مصرف می‌کند، این ماده در بدن او به سیانید تبدیل می‌شود. سیانید یک ترکیب شیمیایی احتمالا کشنده است که بسیار سریع عمل می‌کند.

ارزش غذایی هسته زردآلو
مصرف سیانید بسته به میزان مصرف می‌تواند عوارضی از جمله سردرد، تهوع، سرگیجه، ضعف، گیجی، تنگی نفس، مشکلات قلبی و در نهایت مرگ را در پی داشته باشد. سیانید مانع از دریافت اکسیژن توسط سلول‌ها می‌شود و در نتیجه آن‌ها را از بین می‌برد. این ماده به خصوص برای قلب و مغز بسیار مضر است، زیرا این دو عضو به اکسیژن زیادی نیاز دارند. در تماس بودن با این ماده می‌تواند صدمات بلندمدتی بر قلب، مغز و اعصاب وارد کند. تحقیقات نشان می‌دهند که به ازای هر کیلوگرم وزن انسان، تنها مصرف 0/5 تا 3/5 میلی گرم از سیانید می‌تواند کشنده باشد.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرد که هسته‌ میوه زردآلو ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که در بدن به سیانید تبدیل می شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که خوردن 50 تا 60 عدد هسته‌ این میوه مقدار کشنده‌ای سیانید در بدن تولید می‌کند.
سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA) هشدار می دهد که به ازای هر کیلوگرم وزن فرد، مصرف کمتر از 20 میکروگرم سیانید مجاز است، بنابراین تنها یک دانههسته میوه زردآلو برای یک بزرگسال بیش از این مقدار سیانید وارد بدن او می‌کند و حتی نصف آن برای کودکان خطرناک خواهد بود.
طبق تحقیقات، حدود 55 درصد از هسته‌های تلخ زردآلو، حاوی آمیگدالین است و این مقدار بسیار زیاد است. بنابراین به فکر گرفتن تلخی هسته زردآلو نباشید و آن را مصرف نکنید.

بیشتر بدانید: خواص زردآلو


ارزش غذایی

در یک مطالعه انجام شده روی هسته‌ میوه زردآلو ثابت شد که براساس نوع این میوه، دانه‌ این میوه می‌تواند دارای مواد معدنی و مغذی زیر باشد:
  • روغن، بین 27/5 تا 66/7 درصد
  • پروتئین، بین 14/1 تا 45/3 درصد، که 32 تا 34 درصد آن‌ها اسید آمینه ضروری هستند
  • کربوهیدرات، بین 18/1 تا 27/9 درصد
  • فیبر، حدود 5 درصد
  • اسید‌های چرب، آنتی اکسیدان، اولئیک اسید و سایر پلی فنول‌ها
  • ویتامین‌ها، هسته‌ زردآلو حاوی ویتامین‌های قابل توجهی نیست، اما روغن گرفته شده از آن سرشار از ویتامین‌ E است

 

خواص روغن هسته زردآلو


خواص روغن هسته‌ زردآلو

در مصر، مردم از ترکیب دانه گشنیز، نمک و هسته‌ میوه زردآلو یک میان وعده به نام «دکا» درست می‌کنند. به علاوه برخی از تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، از این هسته میوه زردآلو در تولیدات خود استفاده می‌کنتد.
این خوراکی حاوی پروتئین، فیبر و درصد بالایی روغن است که می‌توان آن را استخراج کرد. بسیاری از روغن زردآلو مانند روغن بادام در پخت و پز استفاده می‌کنند. غذا‌های فراوری شده مانند بیسکوئیت‌ها و مربای زردآلو نیز حاوی هسته این میوه است.
بومیان شمال غربی هیمالیا، از هسته‌ میوه زردآلوی وحشی برای مصارف خوراکی و دارویی استفاده می‌کنند. این مصارف شامل تولید بیودیزل، محصولات مراقبت از پوست و مو است. روغن هسته‌ تلخ زردآلونیز ماده‌ تشکیل دهنده‌ بسیاری از لوسیون‌ها و کرم‌هاست. در هند، از این روغن در سالن‌های ماساژ استفاده می‌شود و باور بر این است که درد را تسکین می‌دهد.
سایر خواص آن عبارتند از:
  • لایه بردار پوست
  • کنترل کننده فشار خون
  • خواص ضد سرطانی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش درخشندگی مو‌ها
  • درمان زخم‌های سطحی
  • درمان آکنه
  • به تاخیر انداختن علائم پیری
  • خواص ضد میکروبی

بیشتر بدانید: خواص روغن هسته میوه زردآلو


سخن پایانی

براساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، مسمومیت‌های ناشی از مصرف هسته‌ میوه زردآلو، بسیاری از کودکان و بزرگسالان را دچار مشکل کرده است. در سال 1982 میلادی تعداد بسیاری از بیمارانی که برای درمان سرطان از دارو‌های حاوی عناصر موجود در هسته‌ زردآلو استفاده کرده بودند، علائم مسمومیت سیانیدی را تجربه کردند. به علاوه هیچ پیشرفتی در بهبودی سرطان آنها به واسطه مصرف این داروها مشاهده نشد. در سال 2015 میلادی مطالعه دیگری پیرامون خواص ضد سرطانی این خوراکی صورت گرفت و نتایح آن نتوانست خواص ضد سرطانی هسته‌ میوه زردآلو را اثبات کند. علیرغم خواصی که این خوراکی دارد، اما مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
به طور کلی در مصرف این خوراکی خوشمزه محتاط باشید. اگر شما هم تجربه‌ای در خصوص مسمومیت ناشی از هسته میوه زردآلو دارید، لطفا آن را با ما و دیگر مخاطبان ستاره در بخش ارسال نظر در میان بگذارید.
 
برگرفته از: medicalnewstoday
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان