فرماندار کاشان:

دانشگاه در اقتصاد دانش بنیان محور پرورش نیروهای متخصص است

کاشان- ایرنا- فرماندار ویژه کاشان گفت: دانشگاه ها در اقتصاد دانش بنیان محور پرورش نیروی انسانی متخصص و بالندگی شرکت های نوپا و نوآور هستند که در ورود آنها به چرخه بازار نیز نقشی اساسی دارند.

دانشگاه در اقتصاد دانش بنیان محور پرورش نیروهای متخصص است

علی اکبر مرتضایی قهرودی شامگاه دوشنبه در نشست شورای اداری شهرستان کاشان اظهار داشت: تأمین نیروی انسانی به دانشگاه‌ها بستگی داشته اما بخش‌های مربوط به رشد شرکت‌های دانش بنیان برعهده پارک‌های علم و فناوری و مرکزهای رشد دانشگاهی گذاشته شده است.

وی افزود: آشنا نبودن مؤسسه‌های نوپا با شرایط بازار مصرف، افزایش هزینه‌های راه اندازی کسب و کارهای جدید و فقدان توان اعمال مدیریت اثرگذار در بیشتر موارد کارآفرینان جوان را با شکست رو به رو می‌سازد.

فرماندار ویژه کاشان بیان کرد: بر این اساس پارک‌های علم و فناوری، مرکزهای رشد و همچنین کانون‌های خلاقیت و رشد فناوری در مانایی و قوام مؤسسه‌های دانش بنیان تازه راه اندازی شده بسیار اثرگذار بوده و در تجاری سازی محصولات نیز نقش کلیدی باید ایفا کنند.

وی در ادامه موقعیت بی مانند شهرستان ویژه کاشان در مرکز کشور را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: وجود واحدهای بزرگ نساجی و تولید فرش ماشینی، اسانس و گیاهان دارویی، صنایع فولادی و خودرو، شهرک‌های صنعتی در کنار توانمندی بالای دانش آموختگان دانشگاهی بیانگر ضرورت راه اندازی پارک علم و فناوری در این منطقه است.

مرتضایی در ادامه ارتقای ساختار اداری پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان را خواستار شد و گفت: تأمین اعتبار برای بهسازی محوطه و تجهیز پارک علم و فناوری نیز باید انجام شود.

وی همچنین بر فراهم کردن امکان سهیم سازی سایر دانشگاه‌های بزرگ منطقه مانند دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد در نحوه پذیرش شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری تاکید کرد.

فرماندار ایجاد صندوق پژوهش و فناوری با محور قرار گرفتن کاشان و اجرای دقیق بند ط تبصره 9 قانون بودجه با الزام به ثبت اطلاعات تمامی شرکت‌ها ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) و واقعی سازی اطلاعات ثبت شده سامانه را نیز از جمله خواسته‌های نخبگان این شهرستان برشمرد.

هم اکنون نزدیک به 9 هزار نفر دانشجو در 200 رشته گرایش 11 دانشکده و 12 پژوهشکده دانشگاه کاشان با 300 نفر عضو هیأت علمی به تحصیل اشتغال داشته و پیش از پیگیری راه اندازی پارک علم و فناوری غیاث الدین جمشید کاشانی، بیش از 25 شرکت و هسته دانش بنیان در مرکز رشد این دانشگاه مستقر بودند.

مرتضایی در ادامه تشریح کرد: کاشان از دیرباز منابع مهمی داشته که از جمله می‌توان به معدن‌هایی مانند مس، آهن، سولفات باریم، زاج سبز، نمک طعام، سنگ‌های مرمر و تراورتن در این منطقه اشاره کرد که برخی از آنها حتی در سطح کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به استقرار 900 واحد تولیدی در 12 شهرک و ناحیه صنعتی این شهرستان افزود: منطقه کاشان قطب فرش ماشینی و همچنین محل استقرار بزرگترین تولیدکننده مفتول مسی و تولیدکننده ظرف‌های اوپال در ایران و خاورمیانه است که تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن در بخش صنعت را نشان می‌دهد.

فرماندار ویژه کاشان همچنین از این شهرستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع باسکول، بزرگترین تولید کننده کوئیل انژکتور، بزرگترین تولید کننده باریت در ایران و بزرگترین تولیدکننده کربنات رسوبی در جهان یاد کرد و ادامه داد: بزرگترین تولید کننده لنت ترمز، تنها تولید کننده توری فلزی آلومینیومی در ایران و بزرگترین تولیدکننده گرانول پی وی سی در ایران و خاورمیانه نیز در این منطقه مستقر است.

وی همجواری با استان‌های بزرگ و دسترسی مناسب به پایتخت و مرکز کشور، استقرار در مسیر کریدور شمال- جنوب کشور، وجود رصدخانه ملی، برخورداری از مرکزهای آموزشی گوناگون و سرآمد در سطح ملی و بین المللی، سرمایه انسانی و اجتماعی مستعد و آماده فعالیت، روحیه و توان کارآفرینی و برخورداری از نهادهای اجتماعی فعال را از دیگر ظرفیت‌های کاشان برشمرد.

کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

6136/‏8123

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان