در جلسه هیئت دولت انجام شد؛

بررسی اصلاحات ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به نفت در دولت

هیئت دولت، چارچوب کلی طرح اصلاحات ساختاری بودجه عمومی با رویکرد قطع وابستگی مستقیم آن به نفت را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

بررسی اصلاحات ساختار بودجه با رویکرد قطع وابستگی به نفت در دولت

به گزارش خبرگزاری مهر، چارچوب کلی طرح اصلاحات ساختاری بودجه عمومی که در جلسه صبح چهارشنبه هیئت وزیران به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، مورد بحث و بررسی قرار گرفت، پس از تکمیل، در نهایت در شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه خواهد شد.

این اصلاحات با لحاظ توان فنی، مالی و اجرایی کشور، به اولویت‌بندی اقدامات پرداخته و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را در چهار محور تقویت نهادی بودجه، هزینه‌کرد کارا، درآمدزایی پایدار، و ثبات اقتصاد کلان طبقه‌بندی کرده است.

این طرح بر مبنای آسیب‌شناسی معضلات تاریخی و همچنین تحلیل سازوکارهای حاکم بر شرایط موجود کشور پی‌ریزی شده و بنیان آن بر اساس دستیابی به اهداف تأمین منابع مطمئن برای اداره کشور و کارا نمودن دولت، حمایت از تولید و اشتغال و ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ارتقای عدالت و بهبود معیشت عمومی طراحی شده است.

استقرار نظام مالیات بر درآمد و اصلاح نظام یارانه مبتنی بر درآمد، انتشار اوراق ارزی و ریالی جهت سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی به همراه عملیات بازار باز بانک مرکزی، تسریع در تکمیل و اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، تأمین حداقل‌های معیشتی برای عموم مردم و اقشار آسیب‌پذیر و اصلاح یارانه‌های نقدی، اصلاح نظام یارانه‌ها و بیمه، چابک‌سازی دولت و اصلاح ساختار شرکت‌های دولتی و اصلاح صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی از جمله برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت پیش بینی شده برای اصلاح ساختار بودجه است.

محوری‌ترین مسئله در طرح اصلاح ساختاری بودجه، ایجاد یک قاعده مالی برای دولت است به‌طوری‌که طی برنامه از پیش تعیین شده، ثبات اقتصادی را تضمین نموده و نسبت‌های مالی پایدار کننده بودجه را در طی 5 سال آتی، مشخص کند. با تحقق این اصلاحات و ارتقای ظرفیت و زیرساخت‌های نهادی لازم، دولت و حاکمیت ابزارهای کافی جهت طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی بهتر سیاست مالی را به دست می‌آورد و نقش فعال‌تری در زمینه سیاست‌گذاری مالی ایفا خواهند کرد.

دولت در ادامه با اختصاص 100 میلیارد ریال دیگر به سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی کشور موافقت کرد.

گفتنی است، هیئت وزیران که پیش از این در مصوبه‌ای 100 میلیارد ریال برای مقابله با آفت ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی کشور اختصاص داده بود به دلیل عدم اعتبار مزبور و استمرار هجوم آفت ملخ صحرایی در آن استان‌ها، مجدداً 100 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه کامل با این آفت در نظر گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان