ماهان شبکه ایرانیان

پارک ملی لار ؛ زیبایی طبیعت در مرز تهران و مازندران

جاذبه های طبیعی یکی از جلوه های زمین هستند که بهانه ی دیدنشان، بسیاری را راهی سفر به مقاصد دور و نزدیک می کند. گاه برای حفاظت از این میراث خدادادی، مجموعه ای از آنها را به صورت پارک ملی در می آورند تا کارشناسان بتوانند آنها را حفظ کنند و در صورت آسیب، چاره ای برای آن بیاندیشند.

جاذبه های طبیعی یکی از جلوه های زمین هستند که بهانه ی دیدنشان، بسیاری را راهی سفر به مقاصد دور و نزدیک می کند. گاه برای حفاظت از این میراث خدادادی، مجموعه ای از آنها را به صورت پارک ملی در می آورند تا کارشناسان بتوانند آنها را حفظ کنند و در صورت آسیب، چاره ای برای آن بیاندیشند.

پارک های ملی محدوده ای را در بر می گیرد که جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی، دشت، رودخانه، دریاچه و کوهستان در آن قرار دارد و یا گونه ای از جاندارن خاص در آن زندگی می کنند. این پارک ها دارای چشم اندازهایی کم نظیر و طبیعتی تماشایی هستند و از اهمیت خاصی برخوردار می باشند. پیش تر نمونه هایی از این پارک ها را در ایران و جهان را به شما معرفی کردیم و در مطالب زیر درباره ی آنها سخن گفتیم:

پارک ملی نامیب ناکلافت ؛ تفریح در میان کویر داغ آفریقا

عجیب ترین پارک ملی دنیا ؛ لینسویز ماراینسیز برزیل

پارک ملی پامیر ؛ نگین طبیعت تاجیکستان

پارک ملی خجیر تهران ؛ از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده جهان

پارک ملی تفلیس ؛ طبیعت دل انگیز گرجستان

حالا می خواهیم به سراغ یکی از پارک های ملی کشورمان برویم که قسمتی از آن در استان تهران قرار دارد و بخشی از آن نیز متعلق به استان مازندران می باشد. این پارک ملی می تواند با جلوه های زیبای خود لحظات آرامش بخشی را به شما هدیه کند و خاطره ای خوش را برای شما بسازد.

کوله بارتان را ببندید و کارناوال را در سفر به پارک ملی لار همراهی کنید…

پارک ملی لار
photo by Marzieh Naghavi

چرا پارک ملی لار؟


 – پارک ملی لار یکی زیستگاه های جانداران ارزشمند به شمار می رود.

– این پارک به سبب وجود دریاچه سد لار، یکی از مقاصد پرطرفدار برای ماهیگیران است.

-در فصل بهار اگر به پارک ملی لار سفر کنید، می توانید از دشتی پر از گل شقایق دیدن کنید.

پارک ملی لار

پارک ملی لار ؛ طبیعتی تماشایی

در منطقه البرز مرکزی و نزدیک به دامنه جنوب غربی کوه سر به فلک کشیده دماوند، یکی از مناطق طبیعی و شگفت انگیز ایران جاخوش کرده است که با نام پارک ملی لار شناخته می شود. این پارک که در مرز استان مازندران و تهران قرار دارد، دو نوع اکوسیستم کوهستانی مرتفع و آبی را شامل می شود و گیاهان و جانوران گوناگونی را در خود جای داده است.

منطقه ی لار حدود 73500 هکتار وسعت دارد و در حدود 31000 هکتار آن به عنوان پارک ملی شناخته می شود. در محدوده این پارک ملی و حتی در حاشیه ی آن اثری از نقاط شهری و روستایی به چشم نمی خورد و به همین سبب یکی از چشم اندازهای بکر و تماشایی از طبیعت را در اختیار شما قرار می دهد.

پارک ملی لار

دیدنی ها و جاذبه های پارک ملی لار

در سفر به پارک ملی لار می توانید به سراغ جاذبه های مختلفی بروید و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید :

1- دریاچه سد لار

دریاچه ای در پارک ملی لار قرار دارد که در اثر ساخت سد لار به وجود آمده است و به عنوان یکی از مرتفع ترین دریاچه ها شناخته می شود. سد لار، سدی خاکی با هسته رسی می باشد که با هدف تامین آب اراضی کشاورزی استان مازندران، تولید برق آبی برای کمک به شبکه سراسری و تامین قسمتی از نیاز آب شرب تهران احداث گردیده و دارای مشخصات زیر است:

ارتفاع از پی:  105متر

ارتفاع از بستر رودخانه: 107متر

طول تاج: 1150متر

گنجایش کل مخزن: 960میلیون متر مکعب

گنجایش مفید مخزن: 860میلیون متر مکعب

مساحت دریاچه در ارتفاع 2531متر برابر 29 کیلومتر مربع

این سد در استان مازندران و در 75 کیلومتری شمال شرق تهران و 100 کیلومتری شهر آمل واقع شده و در بین کوه های البرز، زیر قله دماوند در ارتفاع 2531 متری از سطح دریا ساخته شده است. در سال 1330 شمسی اقداماتی جهت مطالعات بر روی مکان سد آغاز گردید و اجرای آن در سال 1353 شروع شد. در نهایت در سال 1361 تمامی کارهای اجرایی خاتمه یافت و این سازه به مرحله بهره برداری رسید.

سد لار از رودخانه های قزل دره، سفید آب یا آب سفید و دلیچای تغذیه می کند و امروزه برای تامین آب مورد استفاده اراضی کشاورزی مازندران و شرب تهران مورد استفاده قرار می گیرد.

پارک ملی لار

2- دریاچه دیوآسیاب

دیو آسیاب دریاچه ای دایره ای شکل با قطر 20 و عمق 2 متر می باشد که خودش را در میان یک تپه ی آهکی 10 متری و در ارتفاع 3014 متری از سطح دریا پنهان کرده است. آب این دریاچه از اعماق زمین تامین می گردد و دارای مزه ی ترش و دمایی بین 5 تا 10 درجه ی سانتی گراد است. رنگ آب از آبی روشن تا خاکستری متغیر می باشد و این مسئله به تغییرات فصلی، میزان آبدهی و آلودگی آب بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با این دریاچه، دیدنی ها و تفریحات و راه دسترسی آن، مطلب زیر را بخوانید:

دریاچه چشمه دیو آسیاب ؛ نگین دشت لار

پارک ملی لار

3- دشت شقایق ها

با نزدیک شدن به روزهای پایانی بهار شقایق ها مهمان پارک ملی لار می شوند و جلوه ای متفاوت به آن می دهند. زیبایی این گل ها به حدی است که گردشگران زیادی را به این منطقه می کشانند و آنها را محو تماشای خود می کنند.

پارک ملی لار
پارک ملی لار
photo by Christopher Shahriar Saleh

4- کوه های پارک ملی لار

در پارک ملی لار، چندین کوه وجود دارند که عبارتند از: کوه دماوند، کوه دیو آسیاب، کوه یخ کمر، کوه گل زرد، کوه پهنک، کوه زرشکی، کوه کمردشت، کوه نمک کوسر کوه سیاه چال، کوه آرو برارو، کوه اسب کلک، کوه کافر راه و کوه کبود که تعدادی از آنها از مقاصد پرطرفدار کوهنوردی به شمار می روند.

پارک ملی لار
photo by Mohamadreza Zare Lavasani

5- رودخانه ها و آبشار لار

رود لار، رود دیو آسیاب، رود سفیدآب، رود ورارود، رود الرم، چهل بره، آب امام پهنک و آب سیاه چال در سراسر این منطقه جریان دارند و با عبور خود حیات گیاهان و جانداران را تضمین می کنند.

یکی دیگر از جاذبه های این منطقه آبشاری است که در دماوند قرار دارد و یکی از زیبایی های طبیعت دشت لار را به نمایش گذاشته است.

پارک ملی لار
پارک ملی لار
photo by Christopher Shahriar Saleh

6- زندگی عشایری

در فصل ییلاق، عشایر کوچنده به محدوده پارک ملی لار می آیند تا این فصل از زندگیشان را در آن سپری کنند. جلوه های زیبای زندگی عشایری در این فصل، بر زیبایی های لار می افزاید و آن را تماشایی تر می کند.

پارک ملی لار

تفریحات در پارک ملی لار

فعالیت هایی وجود دارند که می توانید در پارک ملی لار آنها را انجام دهید. این کارها عبارتند از:

1- گشت و گذار در طبیعت

به گوشه گوشه ی این پارک سر بزنید و از تک تک جاذبه های آن لذت ببرید. طبیعت در هر تک از لار به رنگی در می آید و شما را غافلگیر می کند. گاهی با دشت پرگل، گاهی با کوه های سر به فلک کشیده و در جایی دیگر با دریاچه و رودخانه…

پارک ملی لار
photo by Shahriyar Mohseni

2- بررسی گونه های گیاهی و جانوری

پارک ملی لار فرصت خوبی برای علاقه مندان به حیات وحش و دنیای گیاهان به شمار می رود تا بتوانند گونه های مختلفی را از نظر بگذرانند و با آنها آشنا شوند.

پارک ملی لار

3- ماهیگیری

بسیاری از افراد، لار را مقصد خوبی برای ماهیگیری می دانند و با وسایل و ابزارشان به سد لار می روند. فصل مجاز برای صید ماهی از اول خرداد ماه هر سال آغاز شده و تا شهریور ادامه می یابد. پیش از اقدام برای ماهیگیری در این دریاچه لازم است تا پروانه ویژه صید روزانه از واحدهای محیط زیست قوشخانه، پلور و دلیچای کسب شود و مجوزهای لازم صادر گردد.

پارک ملی لار

4- کوهنوردی

کوه های مختلف پارک ملی لار می توانند مقصدی برای علاقه مندان به ورزش کوهنوردی باشد و تجربه ای متفاوت را برایشان رقم بزند. در این میان کوه دماوند به عنوان بلندترین قله ی ایران برای ورزشکاران اهمیت بیشتری دارد و بسیاری علاقه مند به فتح آن هستند.

پارک ملی لار

5- پیک نیک و عکاسی از مناظر

اگر مراقب طبیعت باشید و آن را آلوده نکنید می توانید لحظاتی را در این پارک بگذرانید و با بردن خوراکی های مورد نیاز پیک نیک مختصری را برپا کنید. یادتان باشد که این پارک قرار است زیستگاه امنی برای گونه های مختلف جانوری باشد پس با صدمه زدن به آن، جان آنها را به خطر نیاندازید.

مناظر زیبا و گوناگون، حیات وحش و گیاهان مختلف می توانند سوژه های خوبی برای عکاسی و ثبت تصاویر به یادماندنی باشند. پس در این منطقه دست به کار شوید و با خودتان عکس های خوبی به یادگار ببرید.

پارک ملی لار

7- دوچرخه سواری

فضای پارک ملی لار به حدی زیباست که می تواند میزبان خوبی برای دوچرخه سواران باشد. بسیاری از علاقه مندان به این رشته، در قالب گروه ها و تورهای دوچرخه سواری به لار می آیند و از زیبایی های آن لذت می برند.

پارک ملی لار
پارک ملی لار

8- آفرود

آنهایی که به دنبال هیجان بیشتری هستند برای گشت و گذار در پارک آفرود را انتخاب می کنند. این فعالیت بسیار لذت بخش است اما در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و زیست محیطی می تواند موجب بروز فجایع جبران ناپذیری شود، پس برای این کار از حرفه ای ترها کمک بگیرید و کمتر به محیط زیست آسیب وارد نمایید.

پارک ملی لار

چه گیاهانی را در لار می توان دید؟

حدود 400 گونه گیاهی از 48 تیره در لار وجود دارند که نزدیک به 338 گونه آن دائمی و چند ساله هستند و حدود 35 گونه منحصرا در ایران یافت می شوند. تعدادی از این گیاهان همچون گون و خرگوشک و آویشن (اوشم) و شنگ، لواش، سیرک (تلم)، شکرتیغال، مریم گلی، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی،زرشک، بابونه بومادران، گلپر (الرگ)، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک به دلیل درا بودن خواص دارویی و غذایی گردشگران زیادی را به منطقه می کشانند و زنبق وحشی بنفش و ارغوانی و مرغک و گل زرد، و شقایق به هنگام بهار لباسی متفاوت را بر تن این پارک ملی می نشانند. در میان گیاهان این منطقه، ارس تنها گونه ی درختی به شمار می رود.

پارک ملی لار
photo by Saeed Younesi
پارک ملی لار

جانورانی که در پارک ملی لار خواهید دید

جانوران بسیاری، پارک ملی لار را به عنوان مامن امن خود برگزیده اند که عبارتند از:

* یکصد گونه از پرندگان شامل: کبک، عقاب، سارگپه، درنا، فلامینگو، دلیجه، کبک دری و‌ … که در این میان عقاب طلایی، تنها در این قسمت از ایران دیده می شود و بومی منطقه به شمار می رود.

* پستانداران شامل: کل و بز، قوچ، خرگوش، سمور، میش البرز مرکزی، خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، روباه، گراز و گربه وحشی و … که در میان آنها کل و بز از رشد بیشتری برخوردار هستند.

* دوزیستان و خزندگان شامل: افعی، افعی دماوندی، افعی البرزی، مار، مارمولک، بز مجه، لاک پشت، قورباغه.

* آبزیان شامل: ماهی قزل آلای خال قرمز که بومی رودخانه و دریاچه لار است و از نوادر جهان محسوب می شود.

* حشرات شامل: کژدم زرد، سرگین قلتان، سنجاقک، پشه آبرو

پارک ملی لار
photo by Christopher Shahriar Saleh

قزل آلای خال قرمز ؛ گنج ارزشمند لار

ماهی قزل آلای خال قرمز یکی از نادرترین گونه‌های قزل آلا در جهان است که در لار یافت می می گردد و در کشورهای دیگر با عنوان Salmo trutta fario یا قزل آلای قهوه ای شناخته می شود.

این ماهی در آب شیرین و رودخانه و دریاچه زندگی و تغذیه می کند و در فصل پاییز برای تخم ریزی راه خود را بر خلاف جریان آب پیش می گیرد تا به سرچشمه برسد و تخم ریزی را انجام دهد.

این ماهی از خانواده آزادماهیان بوده و بسیار شکارچی و با اشتهاست. تغییرات دما و مواد غذایی به راحتی بر روی آن تاثیر می گذارد و به همین دلیل پس از پیدا کردن پناهگاه مناسب به راحتی آن را از دست نمی دهد.

آنها از دست انسان غذا نمی خورند به همین دلیل قابلیت پرورش یافتن ندارند و بسیار کمیاب هستند. ماهیان جوان بیش از ماهی‌های مسن به سطح آب می آیند و معمولا ماهی ماده در سه سالگی و ماهی نر در دو سالگی به سن بلوغ می‌رسد.

ماهی قزل آلای خال قرمز یکی از گونه‌های حمایت شده کشور به شمار می رود که در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN به عنوان گونه در آستانه انقراض (EN) قرار دارد. به جز لار، قزل‌آلای خال قرمز از ارس تا نزدیکی اترک در رودخانه‌های جاجرود، کرج و حوضه ارومیه نیز به چشم می خورد.

پارک ملی لار

تاریخچه پارک ملی لار

منطقه لار از آب و هوای خوبی برخوردار است و به همین سبب از دیرباز محلی برای تفریح پادشاهان بوده است. پیش از آنکه نام پارک ملی لار به این منطقه اختصاص یابد با عنوان دشت لار از آن یاد می شد تا اینکه در سال 1354 عنوان پارک ملی را بر آن نهادند.

پس از انقلاب اسلامی ایران و در سال 1361 بر اساس تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست درجه ی حفاظت از این منطقه کاهش یافت به منطقه حفاظت شده تبدیل گردید. سپس از سال 1370، دوباره به برخی مناطق آن پارک ملی اطلاق شد و شکار و تیراندازی در آن ممنوع اعلام شد.  امروزه دو گروه عمده ترین بهره را از این پارک می برند: ارگانهای دولتی و بخش خصوصی شامل عشایر یا دامداران کوچنده و زنبورداران.

به طور کلی می توان تاریخچه اقدامات صورت گرفته در این منطقه را به این صورت ارائه نمود:

* سال 1336: رودخانه های لار و هراز از طرف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید تحت حفاظت قرار گرفت

* سال 1354: لار با وسعتی حدود 73500 هکتار به پارک ملی تبدیل شد.

* سال 1357: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییراتی در حد و حدود منطقه اعمال گردید و  طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، لار به عنوان منطقه حفاظت شده با وسعتی حدود 28000 هکتار تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت.

* سال 1370: قسمت های گسترده ای از حوزه آبخیز لار با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع در نظر گرفته شد.

* سال 1380: منطقه حفاظت شده با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به پارک ملی تبدیل گشت.

* سال 1384: منطقه شکار ممنوع لار به مدت 5 سال به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شد.

پارک ملی لار

نام لار در آثار مکتوب تاریخی

برای نشان دادن قدمت این منطقه و نام آن بد نیست برخی کتاب های تاریخی را ورق بزنیم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم. نام لار در این کتب به صورت مکرر دیده می شود و به دلیل آنکه در گذشته جزئی از ناحیه تاریخی قصران از توابع ری به حساب می آمده با نام لار قصران یاد شده است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

* اولیاالله آملی در تاریخ رویان در ذکر واقعه امیر مسعود سربدار، چنین نوشته است:

… امیر مسعود از آنجا به ضرورت مراجعت کرده، بی توقف روی به حد مازندران نهاد و با پادشاه طغاتیمور جنگ پیوست… و ظغاتیمور از آنجا (مازندران) گریخته، تابستان به لار قصران پناه برد…

* ظهیرالدین مرعشی در تاریخ طبرستان در ذکر بنیانگذار مسجد جامع کهنه ی آمل مشهور به مسجد طشته زنان آورده است:

آنچه به صحت مقرون است، آنست که شخصی مالکی مذهب آن مسجد را ساخته است و نبیره‌های بانی آن بنا هنوز در لار قصران می‌باشند

این مطلب را رابینو، نویسنده کتاب مازندران و استرآباد نیز از زبان ظهرالدین مرعشی بیان نموده است. 

* صاحب مرآت البلدان در باب لار گفته است:

ارغون خان از شاهان ایلخانی که پس از سلطان احمد تگودار از سال 683 تا سال 690 هجری بر چهار بالش سلطنت تکیه داشت در موضع لار کوشکی مجلل جهت خویش پی افکنده بود.

وی در باب قصران داخل (علیا) که لار در آن قرار دارد نیز چنین آورده است:

قصران علیا همین لواسانات را می‌گویند که از گردنه قوچک طرف شمال جلگه تهران که شخص سرازیر شد از رودخانه جاجرود عبور نموده سمت شمال این رودخانه اول بلوک لواسانست که بدو لواسان تقسیم شده: لواسان بزرگ و لواسان کوچک و این لواسانات را حالا هم قصران علیا می‌گویند.

* کلاویخو، رئیس تشریفات سلطنتی اسپانیا، که به دربار تیمور لنگ می رفت، در سفرنامه ی خویش از میزبان و اردوگاه وی در لار صحبت یه میان آورده است:

… نام این امیر میزبان ما سلیمان میرزا بود که یکی از مقربترین درگاه تیمور بود و قدرتی عظیم داشت. محل اردوگاه وی در مرغزاری دره‌ای در میان کوه‌های بلند و لخت قرار داشت. این محل که در آن فصل یعنی تابستان بسیار زیبا و شادی بخش بود، کوه لار نامیده می‌شود. اردوگاه امیر مرکب بود از سه چهار چادر. وی یکی از دامادهای تیمور بود…

* حسین کریمان، نویسنده ، ادیب، لغت‌شناس ، مورخ و جغرافیدان ایرانی،  در کتاب قصران در باب لار چنین گفته است:

لار به حساب لواسان کوچک است و مرتع مهم و وسیعی است که در شمال شرقی قصران در دامنه و جنوب غربی کوه دماوند واقع است و به سبب ارتفاع زیاد (3 هزار متر از سطح دریا) و برف فراوان و سرمای شدیدی که دارد آبادی آن کم است لکن مراتع وسیع دارد.

* ابن اسفندیار در کتاب تاریخ تبرستان به سال 613 هجری آورده است:

و مازندران محدث است به حکم آنکه مازندران بحد مغربست و به مازندران پادشاهی بود چون رستم زال آنجا شد او را بکشت. منسوب این ولایت را موز اندرون گفتند بسبب آنکه موز نام کوهیست از حد گیلان کشیده تا به لار و قصران که موز کوه گویند همچنین تا بجاجرم.

پارک ملی لار

آب و هوای پارک ملی لار

 وجود کوه ها و ارتفاعات در اطراف این منطقه و وضعیت جوی نامتغیر از ناحیه خزر، باعث شده است تا در این منطقه بارندگی و نزولات جوی به وفور و عمدتا به صورت برف مشاهده گردد.

متوسط درجه حرارت سالانه در لار 5٫2 درجه سانتیگراد می باشد و از منهای 37 درجه در فصل زمستان تا مثبت 31 درجه در تابستان متغیر است. در این میان سرد ترین ماه های سال دی و بهمن و گرم ترین آن ها ماه های تیر و مرداد است که حدود 67 درجه سانتی گراد با هم اختلاف دما دارند.

اندازه گیری ارتفاع برف و آب در پاییز و زمستان و اوایل بهار صورت می گیرد. متوسط بارش 13 ساله در سد لار معادل 553 میلی لیتر است اما متوسط 46 ساله آن 595 میلی متر و کمی بیشتر از آمار 13 ساله می باشد. در ماه اسفند شاهد بیشترین ریزش های جوی با متوسط ماهانه 13 ساله 95 میلی متر هستیم و  کمترین میزان بارش در شهریور ماه با متوسط ماهانه 13 ساله 5/14 میلی متر رخ می دهد.

پارک ملی لار

بهترین فصل سفر

پارک ملی لار در هر فصلی جلوه ی خاص خودش را دارد اما به سبب حضور گل های رنگارنگ در اواخر فصل بهار، گردشگران بیشتری به این منطقه می روند.

پارک ملی لار

کجا بمونیم؟

در سفر به پارک ملی لار می توانید در خانه های محلی، مهمانسرا ها و هتل ها در شهرهای اطراف اقامت کنید و یا کمپی در طبیعت برپا کرده و تجربه ای تازه را برای خود رقم بزنید. برای آشنایی با کمپینگ در طبیعت مطالب زیر را از دست ندهید:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ ؛ وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

پارک ملی لار
photo by Saeed Hadipoor

ملزومات سفر

پوشیدن کفش مناسب، بردن لباس گرم، خوراکی، جعبه کمک های اولیه، کرم ضد آفتاب، کلاه و پیراهن آستین بلند برای جلوگیری از سوختگی برای پوست های حساس پیشنهاد می شود.

به علت وجود مار پیشنهاد می شود که از گتر (ساق پا) استفاده نمایید.

آب آشامیدنی را فراموش نکنید چرا که در این منطقه آب آشامیدنی یافت نمی شود.

به علت بارندگی زیاد در این منطقه، بردن کیسه خواب و چادر هم برای اقامت و یا توقف چند ساعته ضروری به نظر می رسد.

اگر برای ماهیگیری به این منطقه می روید در میان وسایلتان قلاب شماره 6،7 یا 8 با نخ شماره 35-40 و سرب شماره 3 دوکی شکل برای پرتاب بیشتر بگنجانید و از کرم و پشه مصنوعی و لارو به عنوان طعمه استفاده نمایید.

کفش پیاده روی

موقعیت جغرافیایی

 منطقه لار از دره ای در حاشیه جنوب غربی تا شمال شرقی کوه دماوند تشکیل شده است که از قسمت شمال به کوه‌های نور، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر، از قسمت جنوب به لواسانات و از قسمت شرق به کوه دماوند و پلور محدود می‌شود و بین استان‌های تهران و مازندران قرار گرفته است.

پارک ملی لار
photo by Alireza Rastegar

راه دسترسی و اطلاعات بازدید

پیش از اقدام برای بازدید از این پارک، اطلاعات لازم را از اداره حفاظت محیط زیست کسب کنید تا از باز بودن در به روی گردشگران مطمئن شوید:

آدرس: جاده هراز – پلور -جنب پمپ بنزین پلور- اداره پارک ملی لار

تلفن: 43342441-011

آدرس

پارک ملی لار در مرز میان استان مازندران و تهران قرار دارد.

راه دسترسی

برای رسیدن به پارک ملی راه می توانید از چند مسیر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که با خودروی شخصی تنها تا محل محیط بانی می توانید بروید و به دلیل آنکه لار یک منطقه ی حفاظت شده است، ورود وسایل نقلیه موتوری به آن ممنوع می باشد.

مسیر اول: در جاده آبعلی و در مسیر تهران به آمل، در شهر پلور مسیری وجود دارد که شما را به پارک ملی لار می رساند. این مسیر از سه راهی پلور آغاز شده و تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای که ورودی شرقی پارک ملی لار می باشد، امتداد می یابد. این مسیر آسفالته است و تردد گردشگران و علاقه مندان بیشتر از آن صورت می گیرد. نشانه ی این جاده وجود مجسمه طلایی کوهنورد در اطراف آن است.

مسیر دوم: مسیری خاکی و نسبتا صعب العبور که دسترسی به پارک را از طریق منطقه لواسان بزرگ (گردنه ایرا) ممکن می کند. این مسیر، از روستای ایرا آغاز می گردد و تا پاسگاه محیط بانی قوشخانه که ورودی جنوبی پارک ملی لار می باشد، ادامه دارد.

روستای ایرا، از طریق راه آسفالته با شهر رودهن از یک سو و جاجرود (از مسیر سد لتیان) از سوی دیگر ارتباط دارد. پس از خروج از جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و مسیر منشعب شده از روستای کلان می توان به این روستا رسید.

مسیرسوم: از طریق روستای گرمابدر (در شهرستان شمیران، بخش رودبار قصران) نیز می توان به غرب پارک ملی لار رسید که صعب العبور می باشد و پیش از این مورد استفاده ی دامداران بوده است. در حال حاضر به دلیل استفاده شکارچیان غیرقانونی، این مسیر به وسیله مامورین حفاظت محیط زیست، مسدود گردیده است.

مسیر چهارم: روستای افجه (در شهرستان شمیران، بخش لواسانات، دهستان لواسان کوچک) نیز به پارک ملی راه دارد. این مسیر با گذر از تفرجگاه دشت هویج افجه لواسان و از طریق راه مالرو به گردنه افجه فشم می رسد و از آنجا تا دشت لار کوچک ( به اصطلاح محلی: لار خشک یا قُلقُلک) متهی می شود. با عبور از یکی از شاخه های فرعی رودخانه لار که از این دشت می گذرد و پشت سر گذاشتن دشت و رشته کوه میانی به کوه کافر راه و دشت لار بزرگ ( در اصطلاح محلی:مرغسر یا مرغزار) می رسد. البته برای گذر از این مسیر به کوهنوردی نیاز است.

فاصله از مراکز استان ها و شهرهای اطراف:

تهران: 100 کیلومتر

ساری: 172 کیلومتر

دماوند: 36 کیلومتر

آمل: 103 کیلومتر

موقعیت پارک ملی لار بر روی نقشه

موقعیت جغرافیایی: N3554 , E5133

 

پارک ملی لار

دیدنی های اطراف

در اطراف پارک ملی لار دیدنی های دیگری وجود دارند که می توانید از آنها نیز بازدید نمایید:

* امامزاده هاشم

* آبگرم لاریجان

* غار و آبگرم اسک

تصویری از امامزاده هاشم

امامزاده هاشم

دغدغه های کارناوالی

با وجود آنکه لار، یک پارک ملی است و باید حفاظت موثری از آن صورت گیرد اما باز هم عواملی هستند که سلامت منطقه را تهدید می کنند که از جمله آنان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* ساخت و ساز های غیر مجاز و فنس کشی های صورت گرفته توسط عشایر

* چرای بیش از اندازه دام و ورود 2 تا 3 برابر دام مازاد به مراتع پارک ملی و منطقه شکار ممنوع که به توان احیا و تجدید پذیری گونه های مرتعی آسیب وارد می کند و موجب سلب امنیت روانی حیات وحش می شود.

* ساخت جاده گرمابدر به بلده

* کمبود محیط بان و امکانات اجرایی

* بهره برداری از معادن موجود در منطقه

* شکار بی رویه و غیر مجاز

* عدم همکاری سازمان‌های مرتبط با منطقه و عدم رعایت مسائل زیست محیطی توسط گردشگران

* نبود مراکز رفاهی و اسکان مناسب برای مسافران در این محدوده

پارک ملی لار

توصیه های کارناوالی

از طبیعت مراقبت کنید و با زباله هایتان خاطرش را نیازارید.

پارک ملی لار زیستگاه جاندارن ارزشمندی است که با آلودگی محیط و شکار با خظر انقراض مواجه می شوند. پس نکات لازم را رعایت فرمایید.

در پارک ملی لار آنتن دهی تلفن همراه وجود ندارد پس برنامه ریزی های لازم را در این رابطه انجام دهید.

 

پارک ملی لار
photo by Bobby Bahrami

سخن آخر

تا به حال به پارک ملی لار رفته اید؟

چه پارک ملی دیگری را در ایران می شناسید؟

نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید…

منتظر شما عزیزان هستیم…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان