۴۰ هکتار از عرصه های طبیعی خمین در آتش سوخت

خمین - ایرنا - سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خمین گفت: ۴۰ هکتار از عرصه های طبیعی این شهرستان در۲ ماه گذشته طعمه حریق شد.

40 هکتار از عرصه های طبیعی خمین در آتش سوخت

«احمد مجتهدی» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این عرصه‌های طبیعی در روستاهای لکان، رباط آغاج، رباط علیا و رباط سفلی در خرداد و تیرماه سال جاری طعمه آتش شده است.

وی ادامه داد: سهل انگاری دامداران، بهره برداران منابع طبیعی، کشاورزان و باغداران در سوزاندن علف‌های هرز وبی احتیاطی افراد گردشگر علت عمده آتش سوزی‌های امسال در مراتع اعلام شده است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خمین گفت: آتش سوزی در مراتع ضررهای جبران ناپذیری نظیر کاهش علوفه مورد نیاز دام، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، نابودی جانوران کمیاب و از بین رفتن پوشش گیاهی را همراه دارد که آتش سوزی های 2 ماه اخیر، بیش از 800 میلیون ریال خسارت داشته است.

مجتهدی بیان کرد: اصلاح و احیای هر هکتار از مراتع شهرستان که بر اثر آتش سوزی دچار آسیب شده به جز مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا 200 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: افزایش آگاهی مردم نسبت به آتش سوزی مراتع ضروری است چرا که مشارکت مردم در پیشگیری، اصلی مهم در کاهش آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی می‌شود.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خمین تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان، ارسال پیام‌های آموزشی درباره جلوگیری از آتش سوزی و چگونگی خاموش کردن آتش در فضای مجازی و توزیع بروشور از اقدامات منابع طبیعی برای مقابله با آتش سوزی‌های در فصل گرما است.

مجتهدی استفاده بهینه و جلوگیری از تخریب مراتع این شهرستان مدیریت چرای دام، کنترل ورود و خروج به موقع در مراتع، رعایت تعداد دام مجاز و برگزاری دوره آموزش مدیریت چرا در طول سال را از طرح‌های در دست اجرا برای حفاظت از مراتع بیان کرد.

شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی دارای 169 هزار هکتار مرتع است.

6013/7277

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان