نتایج مطالعات مرکز تحقیقات "پیشگیری از بیماری‌های متابولیک" نشان داد

افزایش شاخص توده بدنی در نوجوانی، زنگ خطر ابتلا به فشارخون و قند خون بالا

یکی از پژوهش‌هایی که اخیراً در بستر مطالعه قند و لیپید تهران از سوی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده نشان می‌دهد، افزایش شاخص توده بدنی به ویژه در سن نوجوانی می‌تواند نقش به‌سزایی در طراحی برنامه‌های پیشگیرانه فشارخون و قند خون بالا داشته باشد

افزایش شاخص توده بدنی در نوجوانی، زنگ خطر ابتلا به فشارخون و قند خون بالا

یکی از پژوهش‌هایی که اخیراً در بستر مطالعه قند و لیپید تهران از سوی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده نشان می‌دهد، افزایش شاخص توده بدنی به ویژه در سن نوجوانی می‌تواند نقش به‌سزایی در طراحی برنامه‌های پیشگیرانه فشارخون و قند خون بالا داشته باشد .

به گزارش به نقل از ایسنا، در یکی از پژوهش‌هایی که اخیراً در بستر مطالعه قند و لیپید تهران از سوی مرکز تحقیقات "پیشگیری از بیماری‌های متابولیک" انجام شده، ارتباط شاخص توده بدنی با رخداد دیابت و فشارخون مورد بررسی قرار گرفته است.

در حالی که مشابه این مطالعه قبلا انجام پذیرفته بود، اما روند و الگوی زمانی افزایش شاخص توده بدنی در تعداد اندکی از مطالعات بررسی شده است.

فرزاد حدائق، مجری اصلی این طرح در این مطالعه به بررسی الگوی تغییرات شاخص توده بدنی در نوجوانان به مدت 12 سال پرداخته وسپس ارتباط این الگوها را با رخداد دیابت و فشارخون در بزرگسالان مورد بررسی قرار داده است.

یافته‌های این مطالعه نمایانگر این واقعیت است که روند و مسیر تغییرات در طول دوره زمانی، بسیار با اهمیت‌تر از اضافه وزن چشمگیر در هنگام ورود افراد به این مطالعه است، در عین حال که سرعت این افزایش در طی زمان نیز بسیار مهم است .

نتایج مطالعه فوق همچنین نشان داد دخترانی با روند افزایش سریع وزن نسبت به دوگروه دیگر (دختران با اضافه وزن در ابتدای مطالعه و دختران با روند افزایش آهسته در وزن) ، در معرض خطر بیشتری هستند . بنابراین بررسی الگوی افزایش شاخص توده بدنی به ویژه در سن نوجوانی می‌تواند نقش به‌سزایی در طراحی برنامه‌های پیشگیرانه فشارخون وقند خون بالا داشته باشد .

مطالعات طولی این امکان را به پژوهشگران می‌دهد تا با مشاهده روند تغییرات در طی زمان، عوامل خطرساز اولیه را شناسایی و با استفاده از نتایج حاصله بتوانند در راستای اهداف پیشگیری از بروز بیماری‌ها، کاستن هزینه‌ها، ارتقای سلامت جامعه و افزایش بهره‌وری؛ نسبت به انجام برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای نظام سلامت اقدام کنند.

طبق اعلام روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این راستا مطالعه قند و لیپید تهران از جمله مطالعات برجسته این حوزه در سطح جهان به شمار می‌آید که به همت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در طول بیش از دو دهه در جریان است و اطلاعات بسیاری در زمینه رمزگشایی مسائل بهداشتی برای محققان فراهم آورده است.




قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان